مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. ارديبهشت 1396 - 12:18   |   کد مطلب: 20463
نقش هیئت در جامعه ، نقش چراغی ست که باید مسیر را برای عوام و خواص روشن کند و به مردم مسیر را بشناساند وهدف را معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، یاسر پرزاد مسئول هیئت دانشجویی جوانان ثارالله در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو گفت: نقش هیئت در جامعه ، نقش چراغی ست که باید مسیر را برای عوام و خواص روشن کند و به مردم مسیر را بشناساند  وهدف را معرفی کند. هیئت باید در جامعه مسیر را ترسیم بکند که ما به چه صورت به آنچه که مقام معظم رهبری از ما انتظار دارد برسیم و چگونه در این مسیر قدم برداریم .

وی گفت: نقش بعدی هیئت نقش بازدارنده است؛ بازدارنده از گناه و معصیت ، کسانی که حول محور امام حسین(ع) جمع می شوند از سایر مردم جامعه سالم تر خواهند ماند مخصوصا این مطلب در مورد قشر جوان بسیار صدق می کند.

 

پرزاد افزود : در خصوص هیئت انقلابی و سکولار ما یک جمله  از مقام معظم رهبری داریم که می فرمایند : ما هیئت سکولار نداریم ؛ هیئت باید سیاسی باشد ، اصلا حرکت امام حسین(ع) سیاسی بود . هیئت سکولار یعنی اگر بین امام حسین(ع) و سیاست بخواهیم یکی را انتخاب کنیم ، امام حسین را انتخاب کنیم ، در صورتی که هیئت انقلابی اصل سیاست را در وجود مقدس اما حسین(ع) می داند .سکولاریسم ها می گویند دین آنقدر مقدس است که نباید با سیاست قاطی شود ، اما با این هدف میخواهند باسیاست دین را از دست دین دار ها بگیرند که امام حسین(ع) به این راضی نبوده و نیست.

 

وی گفت: این جمله را مکرر شنیده ایم که: شمر 1400 سال پیش مرد ، باید شمر زمان را شناخت ، ما باید در هیئت ها با شمرها و یزید های زمان مقابله کنیم .

 

یاسر پرزاد ادامه داد: هیئت های دانشجویی  همانطور که از اسمش معلوم است ، مختص قشر فرهیخته و نخبه ی جامعه یعنی قشر دانشجو است ، سخنران ، مداح و غیره بنا به مزاج دانشجو تعیین میشود و برنامه ریزی و اهداف برای این هیئت حول محور دانشجو انجام می شود.

وی گفت: هیئت ها در زمینه های مختلفی می توانند فعالیت کنند، فقط این نیست که هئیت ها در مناسبت های خاص به عزاداری بپردازند، هیئت ها می توانند در زمینه هایی چون رشد فرهنگ در جامعه ، افزایش سرانه ی مطالعه ، حضور در برنامه های فرهنگی، روشنگری در عرصه های مختلف از جمله عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ، ورزشی ، فعالیت در فضا های مجازی ، ارتباط با نخبه ها و جذب افرادی که مشتاق به فعالیت در زمینه ی فرهنگی هستند و غیره به فعالیت بپردازد.

 

پرزاد افزود: پیرامون نقش روضه ها در انقلاب گفت: باید به این جمله بسنده کرد، امام راحل ما فرمود که این محرم و صفر است که انقلاب را نگه داشته است؛ امام می توانست بجای این جمله بگوید : مردم دخیل بودند و غیره، اما  به محرم و صفر اشاره می کند چرا که نقش روضه ها و هیئت ها در روشنگری حکومت طاغوت نقش بی بدیلی بوده و این روشنگری ها بود که منجر به انقلاب اسلامی که ان شاالله این انقلاب مقدمه ی انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود.

 

 

هیئت های مذهبی محلی برای روشنگری

 

 

جعفر ورزنده مداح اهل بیت گفت : قبل از انقلاب حرکت های امام خمینی (ره) روی محور هیئت های مذهبی و روشنگری و با شعار هیهات من الذله بود و برگرفته از قیام امام حسین (ع) که این پیام را منتقل می کرد که نباید تن به ذلت دهیم. امام این پیام عاشورار را که «نباید ظلم را پذیرف » در جامعه نهادینه کرد و در مجموعه های فرهنگی و بخصوص هیئت ها جا افتاد که مراسمات عزاداری باید مضمونی داشته باشد که باعث حرکت جامعه شود و حرکت انقلاب از همین مجالس امام حسین(ع) شروع شد.

 

وی افزود : هیئت ها محل روشنگری انقلاب اسلامی بود و استارت خیلی از جهش هایی که مردم در جامعه ایجاد می کردند در همین هیئت ها زده می شد ، به عنوان مثال همین هیئت ها  قبل از انقلاب محل توزیع اعلامیه ها و بیانیه های امام راحل بود که باعث بصیرت مردم می شد .  یکی از ثمرات هیئت ها این بود که مردم توانستند حکومت اسلامی را پایه گذاری کنند و بعد از انقلاب انس مردم با مجالس مذهبی بیشتر شد و روز به روز این مجالس رشد بیشتری در میان مردم داشت.

 

ورزنده گفت: یکی از تکالیف انسان این است که برای شناخت خودش و خدا یک حالت معنوی ایجاد کند ، خب بهترین راه که به قول بسیاری از بزرگان می توان راه صد ساله را یک شبه رفت ،  راه امام حسین(ع) است .هیئت مجموعه ای است برای صیغل دادن به عواطف و احساسات و افکار و نفس عماره ی انسان که باعث می شود انسان به کمال و رشد در زمینه های مختلف برسد .

 

وی بیان کرد: همانطور که در سیره ی ائمه اطهار مشاهده میکنیم ، بخشی از فعالیت های اهل بیت ، فعالیت سیاسی بود و همانطور که در زیارت جامعه ی کبیره آمده است ، آنها سیاسی ترین افراد زمان خود بودند؛ لذا هیئت باید سیاسی باشد ؛ بخشی از حرکت های هیئت های مذهبی باید در راستای سیاست باشد ؛ نباید اینطور فکر کرد که هیئت فقط محلی برای عزاداری است ، بله، این گوشه ای از فعالیت هیئت هاست ولی یکی از ابعاد فعالیت هیئت که بسیار مهم و حائز اهمیت است بعد سیاسی ست .

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار