مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. ارديبهشت 1396 - 14:12   |   کد مطلب: 20550
فقط یک انفجار کافی بود تا مسوولان گلستان را کانون توجه معدن‎کاران کند، کارگران سخت‎کوشی که در طول سال مورد غفلت مسوولان قرار داشتند پس از انفجار معدن و خاکستر شدن اجسادشان توانستند محکی برای حضور مسوولان باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ از روز گذشته که حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر رخ داد امدادرسانی با تلاش‎های مسوولان همچنان ادامه دارد اما مسئولانی که در طول سال خبری از این کارگران نداشتند اکنون که آوار مشکلات و عدم ایمنی امکانات، زندگی معدن‎کاران را تباه کرده و آنها را به خاک سیاه نشانده است، سر و کله‌اشان پیدا شد.

بر اساس فصل هشتم خدمات رفاهی کارگران «ماده 147 » دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی برای کارگران مشمول این قانون و خانواده آنها پرداخت کند بر اساس ماده 148 همین فصل از قانون نیز کارفرمایان کارگاه‎های مشمول این قانون مکلف هستند نسبت به بیمه کردن واحد خود اقدام کنند.

با وجود آنکه شرایط کارگاه این معدن از لحاظ ایمنی اصلا مناسب نبود و باید ناظران و بازرسان ادارات متولی از ادامه کار معدن‎کاران جلوگیری می‎کردند اما کارگران در بدترین شرایط ممکن، جان خود را کف دست قرار داده و برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

سوال اصلی اینجاست که چرا بازرسان اداره کار و مسوولان متولی که باید شرایط ایمنی انجام کار برای کارگران را تائید و نظارت کنند اما کارگاه با وجود عدم زیرساخت‎های مناسب تعطیل نشده و معدن‎کاران در این شرایط بحرانی باید کار کنند و یک خطای اشتباه جان آنها را بگیرد و تاوان اشتباهات دیگران را باید کسانی پس بدهند که فریادشان به جایی نمی‎رسد.

بی‎توجهی به قشر کارگر اعتراض شدید معدن‎کاران زغال‎سنگ آزادشهر را در پی داشت، این بی‎توجهی سبب شد تا برخی از آنها در گفت‎وگو با خبرنگار فارس لب به شکایت باز کنند و حرف‎هایی که سال‎ها بر دلشان مانده بر زبان جاری کنند.

*نصب اشتباه باتری لوکوموتیو، اتصال برق و نشست گاز متان عامل انفجار در تونل بود

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اعلام جزئیات علت وقوع انفجار معدن آزادشهر به خبرنگار فارس گفت: نصب اشتباه باتری لوکوموتیو، اتصال برق و نشست گاز متان عامل انفجار در تونل بود.

صادق‎علی مقدم اظهار کرد: گروه‎های امداد و نجات در داخل تونل و خارج از آن مشغول فعالیت هستند و تلاش‎ها برای امدادرسانی ادامه دارد، نصب اشتباه باتری لوکوموتیو، اتصال برق و نشست گاز متان عامل انفجار در تونل بود.

وی با اشاره به خارج کردن بیست و دومین جسد کارگر معدن توسط نیروهای امدادرسان تصریح کرد: شمار کشته‎های این حادثه بر اساس پیش‎بینی و گمانه‎زنی 35 نفر است که تاکنون جست بیست و دومین کارگر معدن از تونل خارج شد.

*معدن‎کاران از 5 تا 12 ماه حقوق معوقه دارند 

یکی از این معدن‎کاران به خبرنگار فارس گفت: تا به حال در مدتی که در این معدن فعالیت می‎کردیم کسی سراغی از ما نمی‎گرفت هر کدام از این معدن‎کاران از پنج ماه تا 12 ماه حقوق معوقه دارند بیمه آنها با تاخیر واریز می‎شود برخی از آنها در آستانه بازنشستگی هستند اما بی‎توجهی به مسئله بیمه، آنها را دچار گرفتاری کرده است.

این کارگر معدن‎کار که سختی‎های زیادی از شغلش را تحمل کرده می‎گوید: از لحظات اولیه حادثه انفجار ما کارگران می‎خواستیم برای امدادرسانی به سایر دوستان گرفتار در تونل کمک کنیم اما به ما اجازه ندادند با وجود اصراری که داشتیم و به آنها گفتیم که کارگران همین معدن هستیم و اگر دو کپسول اکسیژن به ما بدهید خودمان بهتر می‎توانیم به دوستان‎مان کمک کنیم.

وی می‎افزاید: کمک‎رسانی ما به دلیل آشنایی نسبت به فضا و موقعیت تونل می‎توانست باعث سرعت کار شود اما با همه این تفاسیر امدادگران به ما اجازه ندادند و روند امدادرسانی به کندی پیش می‎رود برای اینکه امدادگران با فضای معدن آشنایی کامل ندارند.

*دیدار رئیس سازمان صنعت با کارگران در روز کارگر جنبه تبلیغات انتخاباتی داشت

تعدادی از کارگران معدن‎کار هم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس گفتند که حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در هفته کار و کارگر بیشتر به تبلیغات دولت روحانی و گرفتن رای کارگران برای دولت فعلی تلاش کرد اما معدن‎کاران که تا به حال کمکی از سوی دولتمردان ندیده بودند با وجود اعتراض به قوانلو گفتند که رای ما به روحانی نیست.

کارگران معدن کار می‌گفتند حتی قوانلو رئیس سازمان صنعت و معدن گلستان حاضر نشد در این شرایط سخت که کارگران معدن‎کار می‎خواهند مشکلات‎شان را با ایشان در میان بگذارند گوش شنوایی داشته باشد و اعتراض کارگران در این شرایط هم کارگشا نبود، ما انتظارمان از مسئولان این است که در شرایط عادی به فکر کارگران باشند نه در هنگام مرگ و مصیبت.

* پیش‎بینی محبوس شدن 35 معدن‎کار/ پیکر 22 نفر کشف شد 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه تا صبح امروز پیکر 22 معدن‎کار معدن زمستان یورت آزادشهر کشف شده است، گفت: در مجموع تحقیقات انجام شده پیش‎بینی می‎شود 35 نفر در معدن محبوس باشند.

رضا مروتی اظهار کرد: در مجموع تحقیقات انجام شده پیش‎بینی می‎شود 35 نفر در معدن محبوس باشند که تا ساعت یک بامداد امروز پیکر 21 نفر از کارگران محبوس شده کشف شده و پیکر آنها انتقال یافت.

*تلاش‎ها برای رسیدن به کارگاه اصلی استخراج معدن ادامه دارد

وی با بیان اینکه صبح امروز پیکر بیست و دومین معدن‎کار کشف شد، گفت: تا این لحظه پیکر 22 معدن‎کار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر کشف شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه مابقی کارگران محبوس شده در کارگاه اصلی استخراج معدن حضور داشتند تلاش‎ها برای رسیدن به کارگاه استخراج معدن ادامه دارد البته این مسیر به دلیل ریزش آوار مسدود شده است که تلاش‎ها برای آواربرداری و رسیدن به کارگاه اصلی همچنان ادامه دارد.

*مشکل اساسی ریزش سنگ از سقف تونل است

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه مشکل اساسی ریزش سنگ از سقف تونل است، گفت: تاکنون از الوار برای ایمن کردن سقف تونل و جلوگیری از ریزش استفاده شده تا بتوانند به درون تونل اصلی پیش‎روی کنند.

مقدم در گفت‎وگو با خبرنگاران، با اشاره به انفجار معدن زغال سنگ زمستان‎‎یورت آزادشهر، اظهار کرد: مصدومان حادثه معدن از کارگران محبوس شده نبودند در واقع این افراد برای امداد و نجات وارد معدن شده بودند که به دلیل آلاینده‎ها و حجم بالای گاز طبیعی موجب شد این افراد دچار مسمومیت گازی شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مصدومان امداد و نجات برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند، گفت: از بین کارگران معدن‎کار در انفجار تونل، تاکنون 22 نفر در اثر این حادثه فوت شده و جسد آنها کشف شده است.

*آمار دقیقی از محبوس‌شدگان در معدن زغال‌سنگ در دست نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمار محبوس‎شدگان در معدن زغال سنگ آزادشهر، بیان کرد: با توجه به اینکه این معدن متعلق به بخش خصوصی است از لحظه ورود تاکنون آمارهای مختلفی ارائه کرده است اما براساس آخرین پیش‎بینی‎ها، تعداد محبوس‎شدگان 35 نفر اعلام شده است که با توجه به این آمار پیش‎بینی می‎شود 13 نفر دیگر در معدن باقی مانده باشند.

وی اضافه کرد: امیدواریم تعداد معدن‎کاران کمتر باشد و در صورت قطعی شدن، آمار به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

*حجم آوار 8 متر طولی است

مقدم با بیان اینکه تا دو ساعت گذشته مشکل ما در ضخامت و حجم آوار است، اذعان کرد: حجم آوار هشت متر طولی اعلام شده که بخش عمده‎ای از آوار جابه‎جا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه مشکل اساسی ریزش سنگ از سقف تونل است، تصریح کرد: تاکنون از الوار برای ایمن کردن سقف تونل و جلوگیری از ریزش استفاده شده است تا بتوانند به درون تونل اصلی پیش‎روی کنند.

وی با بیان اینکه سعی خواهیم کرد تا عصر امروز وضعیت امدادرسانی معدن‎کاران به سرانجام برسد، گفت: از شب گذشته تاکنون لحظه‎ای کار تعطیل نشده است و تا زمانی که پایان عملیات به طور رسمی اعلام نشده و مشکلات معدن‎کاران به طور کامل حل نشود عملیات امدادرسانی ادامه خواهد داشت.

*حضور بیش از 100 نجات‌گر در معدن یورت آزادشهر/ خطر انفجار دوباره وجود دارد

 رئیس اداره عملیات هلال‌احمر گلستان با تاکید بر اینکه خطر انفجار در این معدن وجود دارد، از حضور بیش از 100 نجات‌گر در معدن یورت شهرستان آزادشهر خبر داد.

حسن پاک‌نیا ظهر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: اداره عملیات هلال‌احمر گلستان از ساعات اولیه این حادثه تلخ با تمام توان و نیروی امدادی در این عملیات حاضر شد و تمام پایگاه‌ها، شعب، بالگرد و سگ‌های جستجوگر را هماهنگ کردیم تا عملیات امداد و نجات را انجام دهیم.

وی ابراز کرد: به علت وجود گاز متان و مونوکسیدکربن در داخل تونل فرایند بسیار سخت است ولی این عملیات با همت دستگاه‌های ذیربط از جمله نیروی انتظامی، پلیس، صنعت معدن و تجارت، اورژانس و آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها که به صورت داوطلبانه برای نجات معدن‌کاران آمدند صورت گرفت.

رئیس اداره عملیات هلال‌احمر گلستان خاطرنشان کرد: هرگونه تجهیزات و امکاناتی که برای نفوذ به عمق تونل نیاز باشد از جمله دستگاه‌هایی که بتواند به صورت مستقیم اکسیژن‌رسانی را تامین کند و همچنین سایر لوازم امداد و نجات برای این عملیات موجود است.

*یک اشتباه موجب انفجار معدن شد/ تشکیل 3 کمیته برای بررسی حادثه/ ضرورت بازسازی معادن کشور با توجه به قدمت طولانی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ورود و تعویض باتری به داخل معدن و مرتکب شدن این اشتباه بسیار بزرگ موجب انفجار معدن آزادشهر شده است، گفت: متأسفانه در مسأله معدن هنوز در مباحث آموزشی و رعایت نکات ایمنی نقص‎هایی وجود دارد.

علی ربیعی با اشاره به روند آماربرداری و امدادرسانی، تصریح کرد: تاکنون با روش جهشی انجام شده امکان ورود به درون تونل ایجاد شده است و با توجه به تجهیزات و امکانات رسیده از استان‎های مازندران و شاهرود امدادگران کاملاً به موقعیت مسلط هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کانون توجه ما همان قسمتی است که لوکوموتیو حضور داشته و انفجار رخ داده و پیش‎بینی می‎شود تعدادی دیگر جنازه در این نقطه وجود داشته باشد که نیاز به آواربرداری دارد در واقع جنازه‎های پشت معدن کاملاً تخلیه شده است.

* آواربرداری امروز به پایان می‎رسد/ تعداد معدن‎کاران محبوس بیش از 36 نفر نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بنده فکر می‎کنم امروز آواربرداری آن قسمت به طور کامل انجام شود، اذعان کرد: فکر می‎کنم حداکثر 36 معدن‎کار در معدن محبوس بودند البته به دلیل آنکه تعدادی از کارگران متعلق به معدن نبودند، نتوانستیم آمار قطعی داشته باشیم اما آنچه که تاکنون برای ما قطعی شده تعداد کارگران بیش از 36 نفر نیست.

ربیعی با اشاره به علت وقوع حادثه، یادآور شد: در حالی که لوکوموتیو در فاصله حدود 700 متری بوده باتری آن خاموش و تخلیه می‎شود که در این مواقع لوکوموتیو باید توسط یک کشنده‎ به بیرون منتقل شود تا جرقه در بیرون معدن رخ بدهد حال آنکه این افراد باتری را به داخل آوردند که این اشتباه بسیار بزرگ موجب وقوع این حادثه تلخ شده است.

*مصدومیت 71 نفر در حادثه ریزش معدن آزادشهر/ 2 مصدوم در بخش مراقبت‎های ویژه قرار دارند

سخنگوی اورژانس کشور در مجموع تعداد مجروحان حادثه انفجار آزادشهر را 71 نفر اعلام کرد و گفت: از بین مجروحان منتقل شده به بیمارستان تنها 13 نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.

محسن ربی‎زاده ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از لحظات اولیه وقوع حادثه بلافاصله 100 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

وی در مجموع تعداد مجروحان این حادثه را 71 نفر اعلام کرد و گفت: از بین مجروحان منتقل شده به بیمارستان تنها 13 نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.

سخنگوی اورژانس کشور متذکر شد: تمامی مصدومان حادثه در سه بیمارستان شهید مطهری، شهداء و خاتم‎الانبیاء گنبدکاووس بستری هستند که دو نفر از مصدومان در بخش مراقبت‎های ویژه قرار دارند.

خبر در حال بروز رسانی است...

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار