مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. ارديبهشت 1396 - 16:04   |   کد مطلب: 20754
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری دست نگه داشته‌اند تا ببینند پس از انتخابات چه خواهد شد؛ توقف سرمایه‌گذاری‌ها در بازار مسکن، بازار ارز، سکه و طلا، بازارهای مالی و بورس و حتی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت تبعات رکودی است که در سال های گذشته نیز دامن اقتصاد ایران را گرفته بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ اقتصاد هر کشور تابع شرایط و برهه های زمانی خاص در آن کشور است؛ یکی از موثر ترین برهه های زمانی بر اقتصاد هر کشور، انتخابات است که همواره چندین ماه قبل تا چند ماه بعد از این برهه زمانی، بازار و اقتصاد کشور دچار تنش هایی می شود.

 

رکودی که با انتخابات شدت گرفت

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری دست نگه داشته‌اند تا ببینند پس از انتخابات چه خواهد شد؛ توقف سرمایه‌گذاری‌ها در بازار مسکن، بازار ارز، سکه و طلا، بازارهای مالی و بورس و حتی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت تبعات رکودی است که در سال های گذشته نیز دامن اقتصاد ایران را گرفته بود.

در سال های گذشته از ابتدای مذاکرات در دولت یازدهم تا زمانی که برجام به تصویب رسید دولت و مسئولان دولتی تمامی مشکلات ایران به ویژه مشکلات اقتصادی را به برجام گره زده بودند؛ کارشناسان اقتصادی و مسئولان مختلف کشور بارها به دولت درباره خوش‌بینی بیش از حد نسبت به تأثیر توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور و تزریق این خوش‌بینی به مردم با هدف بهره‌برداری از فشار اجتماعی علیه منتقدان، هشدار می‌دادند زیرا به گفته آنها، اکثر مشکلات اقتصادی کشور به ایرادات ساختاری داخلی بازمی‌گردد و ربطی به بود و نبود تحریم‌ها نداشته و ندارد.

همین امر باعث بروز یک رکود نسبی در بازار ایران شده بود که پیامد خوب این رکود برای دولت بود چرا که توانست اعلام کند تورم مهار شده است هرچند ثابت ماندن تورم در کشور بهای سنگینی مانند تعطیلی کارخانجات را در پی داشت.

وعده‌های انتخاباتی کاندیداها تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور دارد؛ در حال حاضر روحانی در گفت و گو های خود اعلام کرده است که فرصت بیشتری برای سر و سامان دادن اقتصاد می خواهد که همین انتظار برای اقتصاد کشور می تواند به رکود دامن بزند.

 

اجاره بهای مسکن فارغ از انتخابات بالا می‌رود

هرچند این رکود در هر انتخابات طبیعی است، به طوری که تا چندین ماه پس از انتخابات و تا مشخص شدن سیاست دولت جدید ادامه خواهد داشت. کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری به دلیل بلاتکلیفی اقتصاد کشور در شش ماهه اول امسال طبیعی‌ترین موضع سرمایه‌گذاران برای توقف فعالیت اقتصادی‌شان است. هرچند بازار هایی مانند اجاره مسکن تابعی از رکود و تورم نیست و روند صعودی خود را همواره طی کرده است.

بررسی های میدانی نشان می دهد به خاطر مشخص نبودن برنامه های اقتصادی از سوی دولت، خرید و فروش ها در بازار مسکن متوقف شده است هرچند برخی معتقد هستند که وام های مسکن تقاضا برای خرید را افزایش داده و همین مساله منجر به افزایش قیمت مسکن شده است.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد هستند که بازار راکد مسکن در چند سال گذشته به خاطر عدم توانایی مردم در خرید مسکن بوده است و با شور و هیجانات انتخاباتی بعد و قبل از انتخابات نمی توان این بازار را تحرک کرد.

 

روند نزولی قیمت دلار در بازار بعد از افزایش قیمت چند ماهه

دلاری که سیاسی بالا رفت، سیاسی هم پایین آمد
دلار در دومین روز هفته جاری، دومین افت متوالی را تجربه کرد و با 8 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 758 تومان رسید. شاید بتوان گفت افزایش فروش ارز در بازار مهم ترین عامل کاهشی بود اما تجربه ثابت کرده است در آستانه انتخابات همواره قیمت ارز و طلا تا حدی ثابت و تا چند درصد اندک هم با کاهش همراه است.

اگرچه عده دیگری بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای همسایه را عامل اصلی کاهش قیمت دلار می دانند که زمینه های کاهش قیمت در بازار داخلی را پایین آورد، هرچند این عامل هم موقتی است و این کاهش قیمت به نسبت افزایش یک باره چند ماه پیش قیمت دلار بسیار ناچیز است.

 

قیمت‌های غیر نهایی لوازم خانگی

 بازار لوازم خانگی که در فصل های خاصی از سال رونق زیادی می گیرد ماه مبارک رمضان زمانی است که تب و تاب فروش لوازم خانگی می خوابد که همزمانی فصل بعد از انتخابات با ماه رمضان رکود بیشتری را برای این بازار به ارمغان آورده است.

بررسی های میدانی در بازار لوازم خانگی نشان می دهد که بسیاری از برندهای فروش سایت های فروش خود را بسته و در حال حاضر فروشگاه ها در حال فروش اجناس قبلی خود هستند.

برخی از برندهای خارجی هم زمان بازگشایی فروش مجدد خود را آخرین روز اردیبهشت یعنی یک روز بعد از انتخابات اعلام کرده‌اند و بازار لوازم خانگی را در یک انتظار نگه داشته است.

 

افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی

اگرچه پیش بینی قیمت خدمات و کالاهای دیگر تا حدی سخت است، اما پیش بینی قیمت حامل های انرژی بعد از انتخابات تا حد زیادی آسان است چرا که اظهار نظر های مدیران دولتی در این زمینه هم تا حدودی وضعیت پیش رو را مشخص می کند.

گلایه مسئولین وزارت نیرو از پایین بودن نرخ حامل های انرژی در چند ماهه گذشته نشان می دهد که اولین اقدام دولت آتی افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه آب، گاز و برق است.

از طرف دیگر عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در سال جدید بهانه خوبی برای افزایش قیمت‌هاست.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار