مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. خرداد 1396 - 21:45   |   کد مطلب: 21020
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه استراتژی آموزش و پرورش در خصوص سند تحول فصل‌الخطاب بودن بیانات مقام معظم انقلاب است، گفت: این سند در آموزش و پرورش عملیاتی نشده و نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش امروز در نشست بررسی آثار تربیتی سند 2030  که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف نگرش به این سند اظهار داشت: یکی از ابعاد آن، فرایند سند، چگونگی تدوین آن و آنچه که در یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو در ایران تولید شده، است. 

وی ادامه داد: موضوع دوم، حاشیه‌های پیرامون سند 2030 است و سومین موضوع، نگاه کلی ما در مواجهه با فرهنگ غرب است؛ ضمن اینکه استراتژی دولت و نظام بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب، متوقف کردن سند 2030 است و فرمایشات ایشان فصل‌الخطاب بوده و هیچ دستگاه و وزارت آموزش و پرورش نیز در صدد عمل کردن این سند نیست. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود:‌ یکی از موضوعات مهم که فرمایشات رهبر معظم انقلاب ناظر بر این موضوع است، بحث مواجهه فرهنگ غرب و مدرنیسم با فرهنگ ماست و اینکه آیا قصد برقراری ارتباط با آن هستیم؟ چرا که می‌دانیم فرهنگ غرب براساس اندیشه لیبرالیسم و سکولار است و در مقابل، فرهنگ ما براساس خدا محوری است. 

نوید ادهم یادآور شد: در مقابل این موضوع، یک پاسخ این است که هیچ مناسباتی با این فرهنگ نداشته باشیم و دور کشور را دیوار بکشیم و این در حالی است که به نظر می‌رسد دیدگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب و استراتژی نظام چنین راهبردی نیست، بلکه تعبیر بنده این است که باید مواجهه فعال و هوشمندانه با آن داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید هوشمندانه با این موضوع برخورد کنیم، متذکر شد: باید بدانیم با نظام سلطه مواجه هستیم و در رویارویی این دو فرهنگ، باید از باور و کیان ملی خود دفاع کنیم. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: به دستور رهبر معظم انقلاب، تیمی مسئول شدند تا سیاست‌های کلی را تنظیم کنند و اگر این موضوع صورت گرفته و ابلاغ شود، برنامه‌های اجرایی براساس آن شکل می‌گیرد؛ در حالی که در حال حاضر این سیاست‌های مدون را نداریم. 

نوید ادهم اضافه کرد: موضوع دوم، مناسبات این سند است و در حال حاضر اعلام می‌کنیم در کشور یک سند و آن نیز سند تحول بنیادین وجود دارد و گفتمان غالب آموزش و پرورش، این سند است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و همه برنامه‌ها و طرح‌ها ذیل سند تحول معنا پیدا می‌کند. 

وی تأکید کرد: آنچه به عنوان برنامه عمل سند 2030 مطرح است، در عرض سند تحول نبوده بلکه در طول سند تحول معنا پیدا می‌کند و آموزش و پرورش به دنبال اجرای سند تحول بنیادین است. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، موضوع سوم سند 2030 را حواشی این سند برشمرد و گفت: متأسفانه هر آنچه که  نسبت به برنامه 2030 گفته شده است، صحت ندارد و جفایی در حق آموزش و پرورش و معلمان شده است. 

نوید ادهم با اشاره به مصادیق موارد یاد شده در سند تحول در خصوص آموزش مطالب درسی خاطرنشان کرد: اعلام شده است ساعت درس قرآن کم شده است و این به خاطر سند 2030 است که این موضوع صحت ندارد؛ سال 91 جدول دروس متوسطه اول را تغییر دادیم و به جدول برنامه متوسطه دوم رسیدیم و در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم قصد اضافه کردن دروس را داشتیم. 

وی بیان داشت: قصد اضافه کردن 2 ساعت درس سبک زندگی، مدیریت خانواده، تفکر و پژوهش و سواد رسانه‌ای را داشتیم که در این موضوع دو راه وجود داشت؛ یکی اینکه زمان حضور دانش‌آموزان را در مدارس یاد کنیم و دوم اینکه از دروس موجود بکاهیم. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: این استراتژی انتخاب شد تا برای دروس جدید جایی باز کنیم؛ در نتیجه همه دروس را در 12 سال بازنگری کردیم؛ برای نمونه، 64 ساعت درس ریاضی در مقاطع مختلف به 58 ساعت رسید و این موضوع در سایر دروس نیز همینطور بود، اما در درس قرآن و دینی به دلیل اهمیت، در رشته‌های ریاضی و تجربی از میزان 46 ساعت درس قرآن یک ساعت کم شد، اما  در رشته علوم انسانی 4 ساعت به این درس اضافه کردیم و میزان آن به 50 ساعت رسید. 

نوید ادهم با اشاره به آموزش درس آمادگی دفاعی افزود: براساس مصوبه مجلس برای آموزش درس آمادگی دفاعی 3 ساعت در هفته برنامه‌ریزی شد و یک ساعت باقی‌مانده، آموزش در پادگان بود و در حال حاضر این 3 ساعت آموزش صورت می‌گیرد؛ضمن اینکه محتوای این درس تغییر کرده و در حال حاضر آموزش پدافند غیرعامل را آموزش می‌دهیم. 

وی با اشاره  استراتژی آموزش و پرورش اضافه کرد:  بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص سند 2030 فصل‌الخطاب بوده ؛ضمن اینکه سند 2030 در آموزش و پرورش عملیاتی نشده و نخواهد شد و سند تحول بنیادین معیار است. 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار