مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. خرداد 1396 - 20:24   |   کد مطلب: 21044
با توجه به گسترش فضای اینترنتی و توسعه شبکه بازار معاملات ارزی «فارکس» این فعالیت به گفته کارشناسان و فعالان این بازار در ایران همانند قمار بازی عمل می کنند این در حالی است که از نظر قانونی فارکس در ایران مجوزی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به‌نقل از تهران نیوز، فارکس اصطلاحی است که این روزها بیشتر به گوش می‌خورد و طرفدارانی را در ایران را به خود جذب کرده است و کار و کاسبی خوبی در این روزهای بی‌رونق بازار به راه انداخته است.

فارکس چیست؟

این کلمه به معنی تبادل ارزهای خارجی است. ساده‌ترین تعریف برای تبادل ارزهای خارجی، تبدیل یک ارز به ارز دیگر است که مقداری از این تبادل برای خرید و فروش کالا و یا خدمات شرکت‌ها و دولت‌ها، هزینه‌های سفر و خرید جهان‌گردان و یا سرمایه‌گذاری اشخاص و بنگاه‌ها در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بیشتر تبادل‌های ارزی با هدف کسب سود از تفاضل قیمت خرید و فروش انجام می‌گیرد.

گفتنی است، در بازار تبادل ارز جهانی تمام بانک‌ها (اعم از تجاری و مرکزی و سرمایه‌گذاری)، مؤسسات مالی بزرگ، شرکت‌های چند ملیتی، تاجران، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های صادرات و واردات، صندوق‌های بازنشستگی، سفته بازها و اشخاص حقیقی، ارزهای مختلفی همچون دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و … را معامله می‌کنند.

در بازار فارکس بر خلاف اکثر بازارهای مالی دیگر مکان فیزیکی خاصی نداشته و بانک‌ها، مؤسسات و معامله گران از طریق شبکه الکترونیکی، یک ارز را در مقابل ارز دیگر معامله می‌کنند. هر چند ماهیت معاملات فارکس، خارج بورس OTC یعنی Over the counter است اما مراکز اصلی تجارت ارز به ترتیب در لندن، نیویورک و توکیو است و بانک‌ها از سراسر جهان در این معاملات شرکت می‌کنند.

معامله در بازار فارکس در واقع عبارت است از خرید یک ارز و همزمان، فروش ارز دیگر است. ارزها از طریق یک معامله گر یا کارگزار و به صورت جفت ارز معامله می‌شوند. برای مثال یورو و دلار (EUR/USD) یا پوند انگلیس و ین ژاپن(GBP/JPY).

معامله در فارکس را می‌توان در دو هدف خلاصه کرد: نخست در نرخ بالا بفروشید و سپس در نرخ پایین بخرید و دیگر این‌که در نرخ پایین بخرید و سپس در نرخ بالا بفروشید.
 
 
 
*چگونگی معامله در فارکس
 
با توجه به پیشرفت علوم ارتباطی و در همین راستا شبکه جهانی اینترنت هم‌اکنون اشخاص می‌توانند کاملاً در شرایط یکسان با سفته بازان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و … به‌واسطه کارگزاران که از طریق شبکه الکترونیکی به بانک متصل می‌شوند و در هر لحظه نرخ ارزها را از بانک‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند و با اتصال به نرم افزار معاملاتی اختصاصی خود که در اختیار مشتریان قرار داده‌اند نرخ ارزها را از شبکه اینترنت به نرم‌افزار معاملاتی مورد نظر ارسال کرده و مشتریان سفارش خود را از طریق همان نرم‌افزار به کارگزار مربوطه منتقل می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که عامل واسطه بین معامله‌گران شخصی و بازار، کارگزار است و مهم‌ترین نقش کارگزار انتقال سفارشات معاملاتی فرد معامله‌گر به بازار جهانی است.
 
بنابراین برای انجام معاملات در بازار ارز انتخاب یک کارگزار الزامی است. برای انجام معاملات ارزی مشتری باید با کارگزار مورد نظرش قرارداد بسته و مبلغ مورد نظر خود را به‌عنوان سپرده به شماره حسابی که کارگزار مشخص می‌کند واریز کند. این سپرده در واقع پشتوانه انجام معاملات است و به نام خود مشتری گشایش می‌شود، سپس کارگزار نام کاربری و شماره رمز ورود ، به حساب معاملاتی گشایش شده را به مشتری می‌دهد تا به‌وسیله آن مشتری بتواند از طریق نرم افزار معاملاتی که در اختیارش قرار داده است و از طریق شبکه اینترنت به حساب معاملاتی خود دسترسی پیدا کرده و به‌راحتی به انجام معاملات ارزی مبادرت کند و هرگونه تغییری (حسابرسی سود و ضرر، و وضعیت سرمایه و … ) که در اثر انجام معاملات ارزی حاصل شود را به‌صورت همزمان در بخش حسابداری نرم افزار معاملاتی خود مشاهده می‌کنید.
 
اما با ایجاد بازار فارکس در ایران مخالفت‌های صورت گرفته است که سبب شده این کار در کشور غیر قانونی عنوان شود که در زیر به دو مورد از دلایل آن به‌صورت مسند پرداخته شده است.
 
۱. نخستین دلیل غیرقانونی بودن فعالیت فارکس در ایران اطلاعیه سازمان بورس است. این اطلاعیه که در تاریخ ۹۰/۱/۱۶ صادر شده است فعالیت تمام اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار فارکس را غیرقانونی اعلام کرده است. در قسمتی از این اطلاعیه آمده است «بدین وسیله به اطلاع عموم هموطنان عزیز به‌ویژه صاحبان پس اندازها و فعالان بازار پول و سرمایه می‌رساند فعالیت تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که با معرفی خود به‌عنوان یکی از فعالان بازار ارز خارجی (فارکس)، فرا بورس بین‌الملل و بورس‌های خارجی هموطنان را در اقصی نقاط کشور به سرمایه‌گذاری در این‌گونه فعالیت‌ها دعوت می‌کنند و مدعی سودآوری سرشار در این بازارها هستند، غیرقانونی است و هیچ‌گونه مجوزی از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نکرده‌اند.»
در واقع هیچ بروکر یا کارگزاری که در ایران مشغول فعالیت می باشد از سازمان بورس مجوز ندارد و فعالیت غیر قانونی دارند و اگر افرادی به این بروکرها مراجعه کنند به عنوان معاون در جرم شناخته می شوند.
 
۲. طبق بند ۱ مادۀ ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار: «هر شخص که بدون رعایت مقررات این قانون با هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری، کارگزار/ معامله‌گری، یا بازار گردانی که مستلزم اخذ مجوز است مبادرت کند یا فرد را تحت هر یک از عناوین مزبور معرفی کند به حبس تعزیری از یک ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به‌دست آمده یا زیان متحمل شده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد».
 
با توجه به اطلاق بند ۱ مادۀ ۴۹ و همچنین مادۀ ۳۳ از همین قانون که شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزاری / معامله گری و بازار گردانی به هر شکل و با هر عنوان منوط به عضویت در کانون مربوط و رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌ها و دستوالعمل‌های اجرایی آن است و با توجه به اهداف این قانون که حمایت از سرمایه گذاران می باشد برای انجام معاملات در بازار فارکس نیاز به عضویت کارگزاران در کانون مربوط و اخذ مجوز است.
 
 
*قمار شاخ و دم نداره
 
احسان پناهنده ، کارشناس و یکی از فعالان بورس در گفت‌وگو  با خبرنگار اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با فارکس اظهار داشت: با پیشرفت شبکه اینترنت معاملات در بازار ارز و طلا مانند دیگر بازارها به‌صورت مجازی می‌شود و نمی‌توان از این حوزه فاصله گرفت چراکه ناخودآگاه زمانی کشور وارد این نوع معاملات ارزی می‌شود اما نکته مهم این‌جا است که باید زمینه لازم در کشور برای این نوع از سیستم بازار فراهم شود.
 
وی گفت: بالا و پایین شدن ارز نشان از پویایی و همچنین میزان عرضه و تقاضا است که با شناخت عرضه می‌توان در بازار ارز موفق بود که در فارکس هم با این نوع از تحلیل و همچنین با سنجش میزان تبادلات گذشته فعالت می‌کنند.
 
این کارشناس بورس ادامه داد: ریکس در فارکس بسیار بالا است و نمی‌توان گفت که آیا کارگزار درست عمل می‌کند یا نه و یا این‌که بعد از پرداخت پول به‌عنوان پشتوانه مالی تعهد لازم برای ادامه فعالیت به شما می‌دهد یا نه.
 
وی خاطر نشان کرد: فارکس مانند بازی قمار است و بعد از چند بار پیروزی طعم شکست را باید بچشید اما نکته مهم آن اینجاست که به گفته فعالان این بازار به فارکس معتاد می‌شوند.
 
پناهنده این‌گونه روش فارکس را توضیح داد: فارکس سرمایه شما رو می‌گیرد و روی نوسان با شما قمار می‌کند به این صورت که بر فرض قمار روی ۵۰۰۰ دلار برای یک یا ۵ یا ۱۰دقیقه انجام می‌شود و در ادامه اگر قمار شما روی بالا رفتن باشد و نوسان بالا برود احتمالاً برنده هستید و مبلغ حدود ۸۰ درصد بالا میرود در حدود ۹۵۰۰ دلار ، زیباست نه، همین برای شما طمع ایجاد می‌کند و ادامه خواهید داد هر باخت به شما این حس رو می‌دهد که در ادامه خواهید برد و انقدر ادامه خواهید داد که تمام پول شما در زمانی به ۱۰ دلار هم خواهد رسید که با یه باخت دیگه این هم از بین میره قمار شاخ و دم نداره این روش مدرن‌ترین روش قمار است.
 
 
*فارکس به زبان ساده قمار است
 
یکی از افرادی که به گفته خودش یک سالی است در فارکس فعالیت می‌کند در این باره به خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز گفت: یکسالی هست که با فارکس و کلاً وب‌سایت‌های زیر مجموعه که به همان شیوه کار می‌کنند را بررسی کردم در آن فعالیت می‌کنم.
 
وی بیان داشت: شهرت افراد حاضر در فارکس و همچنین اعتبار برنامه و سایت آن سبب شد تا پول خود را وارد این بازی کنم به میزانی فارکس اعتیادآور است که بعد از از دست دادن پول در طمع به‌دست آوردن آن ادامه می‌دهیم.
 
این فعال فارکس در ایران افزود: ابتدا تماس گرفتم و سپس با توضیحات مختلف بنده را قانع کردند و به ازای پرداخت مبلغ ۴۰۰ دلار سی‌دی آموزشی را برای شما ارسال می‌کنیم و بعد از آن نرم‌افزار و دسترسی به سایت را برای شما باز می‌کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: بعد از هر بار باخت فرد به طمع بازگرداندن مبلغ از دست رفته ادامه خواهد داد تا جایی تمام سرمایه خود شخص و حتی اطرافیانش از بین خواهد رفت و بعضاً در این وب‌سایت‌ها بین ۵ تا ۱۰ نفر برنده معرفی می‌شوند برای تبلیغات و جلب اعتماد، به ساده‌ترین زبان فارکس قمار هست، روی نوسان بورس‌های مختلف.
 
او اذعان داشت: بعضاً گرگ و کلاهبردار شما رو ترغیب به سرمایه‌گذاری روی بورس می‌کنند که با کلی قول و قرار توجیه می‌کنند که آموزش حرفه‌ای می‌بینید ، آموزش حرفه‌ای همان پیش روی برای اعتیاد شم است، فارکس سرمایه شما رو می‌گیرد و روی نوسان با شما قمار می‌کند، همین برای شما طمع ایجاد می‌کند و ادامه خواهید داد هر باخت به شما این حس رو می‌دهد که در ادامه خواهید برد و آن‌قدر ادامه خواهید داد که تمام پول شما در این قمار از بین می‌رود.
 
این فعال فارکس بیان کرد:  چند برابر شدن سرمایه در اوایل ورد به این بازار وجود دارد اما بعد از چند ماه کار با تغییرات نوسانات ارز از دست دادن سرمایه شروع می‌شود ولی من تاکنون بعد از چندین بار باخت وارد ریکس فروش نشده‌ام.
 
کازینو پرسودترین شغل دنیاست ، چرا ، چون روی پول و طمع پایه‌ریزی شده و دینی و غیردینی نظر کافر و مومن و مفسد و…. همه نظر واضحی در موردش دارند. فارکس هم همان به شیوه مدرن‌تر است.
 
اما شغل‌های مختلف مانند بازیابی شبکه‌ای ، گولکویس، کازیون و غیره از جمله شغل‌های مختلفی است که همیشه حرف و حدیث‌های مختلفی را به‌همراه دارد و اکثر آن‌ها برای خالی کردن جیب مردم هستند.

انتهای متن/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار