مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. تير 1396 - 10:53   |   کد مطلب: 21486
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: برخی از داروخانه‌ها حدود 6 ماه از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طلب دارند که فشار آن به صنعت دارو وارد می‌شود، سیستم بیمه‌ای سیستم بیمارتر از صنعت دارویی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  به نقل از فارس؛ اکبر عبدالهی مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در نشست خبری که با موضوع چاره‌اندیشی برای بحران نقدینگی در صنعت دارو برگزار شد، اظهار کرد:‌ وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همیشه معضلات صنایع دارویی و اشکالات موجود در قیمت داروها را درک کرده است اما به دلیل دخالت سازمان‌های بالادستی، دولت و سازمان‌های بیمه‌گر این صنعت با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است.

وی افزود: داروهای موجود در کشور به سه گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول داروهای نوترکیب یا خاص که با تکنولوژی بالا تولید می‌شود و از قیمت مناسبی برخوردار هستند به طوری که قیمت آنها چیزی بالغ بر 70 تا 80 درصد داروی اصلی تعیین می‌شود، گروه دوم داروهای ژنریک هستند که به صورت اختصاصی تولید شده که در سال 95 یک قیمت‌گذاری معقول و متعادل برای آنها انجام شد اما گروه سوم داروهای زیان‌ده ژنریک هستند که از 20 سال قبل تاکنون تمام دولت‌ها با افزایش قیمت آنها مخالفت کرده‌اند و حتی یک بار هم قیمت آنها اصلاح نشده است.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: حدود 300 نوع قرص داریم که یک ورق آنها قیمتی حدود 300 تومان دارد که این قیمت حتی از قیمت تنقلات نیز ارزان‌تراست. متأسفانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در مقابل افزایش قیمت کالاهای روزمره هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد اما همیشه در خصوص قیمت داروها موضع‌گیری می‌کند.

عبدالهی گفت: سازمان غذا و دارو در برهه‌ای تصمیم گرفت قیمت داروهای بدون نسخه آزاد حساب شود که بلافاصله پس از این تصمیم یکی از بیماران با ارتباطی که با یکی از رسانه‌ها داشت نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت که در آن اعلام شده بود قرص آسپرین که قیمت 30 تومان داشته به قیمت 60 تومان فروخته شده است که پس از این موضوع این قانون لغو شد.

وی افزود: این قیمت‌ها در حالی است که تمام اقشار جامعه توانایی خریداری این داروها را دارند و نیازی به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این داروها نیست.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو توضیح داد: قرصی که قیمت آن حدود 30 تومان است تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیمه دو سوم مبلغ آن را پرداخت می‌کند در حالی که حتی فقرترین افراد جامعه نیز توانایی خرید آن را دارند اما در سطح کشور به این موضوع نگاه کنیم مبلغ بدهی سنگینی برای بیمه‌ها درست می‌شود.

عبدالهی در خصوص تعطیل کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو نیز گفت: کمیسیون در چند ماه نخست سال تعطیل بوده و به زودی فعال خواهد شد و کار قیمت‌گذاری داروها را مجدداً از سر خواهد گرفت.

وی گفت:‌در حال حاضر حدود 300 قلم دارو در سطح بازار وجود دارد که باید از چرخه حذف شود و داروهای جدید جایگزین آنها گردد. همچنین حدود 7 هزار نوع دارو داریم که قیمت آنها از 25 تومان تا 3.5 میلیون تومان است که با امکاناتی که در حال حاضر داریم سعی می‌‌شود قیمت داروهای زیان‌ده اصلاح شود.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر با کمبود 53 نوع داروی تولید داخل مواجه هستیم. همچنین 750 قلم داروی تولید داخل داریم که موجود آنها به زیر 30 ماه رسیده است و متأسفانه تا کشور با بحران مواجه نشود مسئولان چاره‌اندیشی در این مورد نخواهند کرد.

عبدالهی در خصوص بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و داروخانه گفت: برخی از داروخانه‌ها حدود 6 ماه از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طلب دارند که فشار آن به صنعت دارو وارد می‌شود. سیستم بیمه‌ای سیستم بیمارتر از صنعت دارویی کشور است.

وی افزود:‌ با مدیریت غیرمعمول بیمه‌ها نمی‌توان بدهی‌ها را پرداخت کرد و هیأت دولت باید این مشکل را حل کند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو با بیان موضوع که برخی از داروها در داخل کشور تولید نمی‌شود، گفت: برای جبران این کمبود برخی اقلام دارویی از خارج کشور وارد می‌شود که گردش مالی این بازار حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان است. دارویی که همزمان وارد می‌شود و مشابه آن در داخل کشور وجود دارد عمدتاً دارویی است که وارداتی بوده و بعداً توسط شرکت‌های داخلی تولید شده است.

عبدالهی گفت:‌ هزینه تولید دارو در داخل کشور سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان بوده که اگر قرار بود از خارج از کشور داروها را وارد کنیم این مبلغ حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شد و گردش مواد اولیه 1500 میلیارد تومان است که همیشه به چشم مسئولان آمده است.

وی ادامه داد:‌ لازم است انتقادهای مطرح شده به کمیسیون بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی نیز اطلاع داده شود.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های دارویی سازمان غذا و دارو در خصوص بازار سیاه دارو در کشور گفت: زمانی که نتوانیم به عنوان یک تولیدکننده نیازهای مصرف‌کننده را برطرف کنیم مصرف‌کننده به دنبال تهیه داروی خارجی می‌رود که عمدتاً این داروها از کشورهای عربی وارد می‌شود حتی اگر کسانی که با عنوان توریست به کشورهای عربی سفر می‌کنند یک بسته قرص آسپرین با خود بیاورند این میزان به اندازه کل تولید آسپرین در کشور خواهد بود.

عبدالهی تصریح کرد: با سامانه رهگیری و ردیابی نحوه شناسایی داروهای اصل و تقلبی را به مردم اطلاع‌رسانی کردیم که متأسفانه صنعت ما از این سامانه حمایت نکرد که با این اتفاق نشان دادند که موضوع قاچاق برای‌شان اهمیتی ندارد. درصد قابل توجهی کالای قاچاق را از منابع متفاوت دریافت و عرضه می‌کنند.

 

انتهای پیام/ چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار