مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. آبان 1396 - 23:12   |   کد مطلب: 23062
خدمت‌رسانی بیش از هزار دانشجو در مراسم اربعین امسال به زائران عتبات، طراحی سامانه «اطلس جهادی» و آماده‌سازی مدل اشتغال‌زایی کسب‌وکار روستایی از مطالبی بود که در نشست بررسی عملکرد گروه‌های جهادی دانشجویی مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل ازخبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، توجه به محرومان و مستضعفان جزو اصول اساسی انقلاب اسلامی است و تلاش‌های جهادگران در خدمت به مردم مناطق محروم کشورمان و حضور جوانان علاقمند به این فعالیت‌ها در اردوهای جهادی همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده است. ایشان به غیر از تأکیدهای فراوان بر مسأله‌ بسیج سازندگی و اردوهای جهادی که در سخنرانی‌های عمومی یا خصوصی خود ابراز داشته‌اند، در برخی موارد با اطلاع از فعالیت‌های خدمت‌رسانی جهادگران، با نوشتن یادداشتی نسبت به فعالیت آنان ابراز نظر و اعلام تشکر کرده‌اند.

حال وقتی این اردوهای جهادی رنگ‌ و بوی دانشجویی به خود می‌گیرند و جوانان و دانشگاهیان برای کمک به مردم به مناطق محروم سفر می‌کنند، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود. به همین دلیل نشستی با حضور جمعی از فعالان و مسئولان جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار کردیم تا عملکرد اردوهای جهادی دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم که مشروح این نشست در ادامه آمده است.

* مفرد: خدمت‌رسانی هزار و 100 دانشجو در مراسم اربعین امسال به زائران عتبات

صادق مفرد مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی کشور در ابتدای این نشست گفت: خوشبختانه با توجه به دغدغه‌هایی که توسط مقام معظم رهبری در خصوص خدمات رسانی به محرومان مطرح می‌شود نگاه به اردوهای جهادی از سمت مسئولان و مردم ویژه‌تر شده و توجه جدی‌تری به این موضوع می‌شود و ما تلاش می‌کنیم انشاالله بستر برای حضور بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان در اردوهای جهادی فراهم شود.

وی افزود: ما به دنبال تمرکز گروه‌های جهادی در یکسری از نقاط محروم هستیم، یک طرحی هم در سازمان بسیج به عنوان طرح اعتلای گروه‌های جهادی برنامه‌ریزی شده که در این طرح این هدف مد نظر است که گروه‌های جهادی در یک نقطه متمرکز شوند و از مردم همان منطقه گروه‌های جهادی شکل بگیرد.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: در این طرح گروه‌های جهادی وقتی وارد یک منطقه می‌شوند از مردم همان منطقه یک گروه جهادی تشکیل می‌دهند تا در طول سال خدمت‌رسانی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

مفرد خاطرنشان کرد: برای این موضوع نیاز به ساماندهی جدی گروه‌های جهادی است که طرح اطلس جهادی هم برای این کار طراحی شده تا ساماندهی درستی در این رابطه انجام شود.

وی تصریح کرد: ما قصد داریم از ظرفیتی که وجود دارد استفاده کنیم تا گروه‌های جهادی دانشجویی حضور مستمر‌تری در مناطق محروم داشته باشند و در این راستا از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: ما بیشتر به دنبال این هستیم که بخشی از نیازهای مردم مناطق محروم توسط مردم همان منطقه انجام شود و گروه‌های جهادی مطالبه‌گر خواهند بود تا این موضوع شکل گیرد.

وی در ادامه در خصوص فعالیت گروه‌های جهادی در مراسم اربعین هم افزود: سال گذشته با تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته جهادی اربعین کار خدمت‌رسانی به زائران را شروع کردیم، امسال کار قوت بیشتری گرفته و 34 گروه و قرارگاه جهادی از 6 استان و مجموعاً هزار و 100 دانشجو خدمت‌رسانی در ایام اربعین را انجام خواهند داد.

مفرد ادامه داد: در این مراسم 2 اسکان تجمیعی داریم، یکی در صحن حضرت زهرا (س) در نجف که یک اسکان 5 هزار نفره است که توسط گروه‌های جهادی ما در حال تجهیز است یک اسکان 7 هزار نفره هم در کربلا داریم که بحث خدمات رسانی به مردم را ارائه خواهند داد.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: در ایام اربعین، تعدادی از دانشجویان جهادی در بحث امانتداری حرم در نجف فعال خواهند بود. 5 ایستگاه پزشکی هم ایجاد خواهیم کرد و تعدادی از گروه‌های جهادی هم در مرزهای عراق و ایران به زوار خدمت خواهند کرد.

وی گفت: همچنین تجهیز و آماده‌سازی 16 مدرسه هم در نجف و کربلا برای بحث زائرداری توسط گروه‌های جهادی دانشجویی برنامه‌ریزی شده است.

مفرد در خصوص عملکرد گروه‌های جهادی دانشجویی در تابستان گذشته هم اظهار داشت: در تابستان امسال بالغ بر 44 هزار دانشجو در قالب هزار و 12 گروه جهادی از سراسر کشور به اردوهای جهادی اعزام شدند و به خدمت رسانی مردم مناطق محروم پرداختند.

وی افزود: جهادگران در عرصه‌های فرهنگی، علمی ـ آموزشی، بهداشت و درمان، اقتصادی و عمرانی به حدود 4500 روستا خدمت رسانی کردند.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در ادامه به ثبت گزارش فعالیت‌های صورت گرفته در اردوهای جهادی تابستان 96 اشاره کرد و گفت: 44 هزار دانشجوی جهادی اعم از خواهر و برادر به صورت یک روزه، سه‌روزه، هفت روزه و ده روزه به مناطق محروم اعزام شدند که از این تعداد بیش از 3 هزار متخصص اعم از؛ استاد دانشگاه، روحانی و پزشک در این اردوها شرکت داشته و به هموطنان خدمت‌رسانی کردند.

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد گروه‌های فعال جهادی، در عرصه‌های فرهنگی و عمرانی خدمت‌رسانی کرده‌اند. در طی فعالیت گروه‌های جهادی دانشجویی در سراسر کشور به بیش از 4هزار و 500 روستا خدمات مستقیم در عرصه‌های فرهنگی، علمی ـ آموزشی، عمرانی، بهداشتی و اقتصادی ارائه شد.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: در برگزاری اردوهای جهادی در تابستان 96 مبلغی حدود 150 میلیارد ریال در عرصه‌های فرهنگی، علمی ـ آموزشی، عمرانی، بهداشتی و اقتصادی هزینه شده است.

مفرد ادامه داد: طی فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته توسط گروه‌های جهادی نزدیک به 18 میلیارد ریال هزینه شده و 870 گروه جهادی در فعالیت‌های فرهنگی شرکت کردند. در بین فعالیت‌های صورت گرفته توسط گروه‌های جهادی در بخش فرهنگی، اقلام آموزشی و فرهنگی و نشریات فرهنگی تولید و توزیع شده، از تعداد بیشتری برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: در عرصه علمی - آموزشی بیش از 6 میلیارد ریال هزینه شده که بیشترین تعداد را اقلام آموزشی توزیع شده در بر می‌گیرد.

مفرد گفت: در عرصه بهداشت و درمان خدماتی نظیر؛ ویزیت عمومی و متخصص، دندانپزشکی، زنان و زایمان، بهداشت و سلامت، بینایی سنجی و شنوایی سنجی، توزیع دارو و غیره توسط 502 گروه جهادی به بیش از 1400 روستا ارائه شده است، که بیشترین تعداد به ویزیت عمومی اختصاص یافته است.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین هزینه در تابستان 96 در عرصه فنی و عمرانی بود، گروه‌های جهادی دانشجویی بالغ بر 4 هزار پروژه عمرانی را با صرف مبلغی در حدود 107 میلیارد ریال انجام دادند.

وی گفت: تعداد افراد فعال در عرصه اقتصادی 401 گروه بود که در حدود 735 روستا را تحت پوشش قرار دادند. در اردوهای برگزار شده تعداد زیادی از روستاها تحت پوشش قرار گرفت و جهادگران به جمعیتی نزدیک به 3 میلیون نفر خدمت‌رسانی کردند.

* حسین‌بیک: طراحی سامانه «اطلس جهادی» برای ثبت گزارش فعالیت‌های اردوهای جهادی/ انتشار کتاب « در کوچه پس کوچه‌های جهادی» تا ماه آینده

یاسر حسین‌بیک مسئول هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی جهادسازندگی بسیج دانشجویی هم در ادامه این نشست با اشاره به طراحی سامانه اطلس جهادی گفت: این سامانه برای گروه‌های جهادی طراحی شده برای اینکه بتوانند گزارش فعالیت‌های خودشان را ارائه کنند.

وی افزود: همچنین در این سامانه شرایطی فراهم شده تا مخاطبان و مردم برای اطلاع از اخبار و گزارش‌های اردوهای جهادی و همچنین شرکت در اردوهای جهادی بتوانند از این سامانه استفاده کنند.
انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار