مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. مرداد 1396 - 23:06   |   کد مطلب: 21811
مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران امروز در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در این مراسم، بیش از 1200 مهمان داخلی و خارجی از کشورهای مختلف حضور دارند.

18:00

پایان مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی 

17:34

روحانی: ایران آغازگر خروج از برجام نخواهد بود اما در برابر بدعهدی آمریکا ساکت نخواهد نشست/ در کشور حاکمیت دوگانه نداریم

حجت الاسلام حسن روحانی دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان عصر امروز(شنبه، 14 مرداد) در مراسم تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد.

محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

** ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، روسای محترم جمهور، نخست وزیران، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و سازمان‌های بین المللی، نمایندگان ملت اسلامی، روسای قوای مقننه و قضائیه، یادگار امام و فرماندهان و همه مسئولان کشوری و لشکری. در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای اسلامی و آزادگان سرافراز را گرامی می‌دارم.

** نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین حکومت قانون، حاکمیت ملی را برای ایران به ارمغان آورد.از آن زمان سال‌ها می‌گذرد و ملت ایران برای بر پا داشتن حکومت قانون فداکاری‌های زیادی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

** اکنون 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و امروز آغاز دوازدهمین ریاست جمهوری انقلاب اسلامی می‌گذرد. مردم ایران در اردیبهشت ماه بار دیگر با حضور خود با ما سخن گفتند و با زبان گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند، با رای معنادار خود مسیری را انتخاب کردند که 4 سال در مقابل ما قرار خواهد داشت و از این پس ما باید پاسخگویی ملتی باشیم که به کشور و ملت و نظام پاسخ دوباره‌ای دادند.

** باید خواسته‌های ملت را دید و دستگاه‌های اجرایی به رنگ این خواسته‌ها درآورد. گرچه مسئولیت امر برخاسته از آرای اکثر مردم است اما به عنوان رئیس‌جمهور مکلف به پاسخگویی به مطالبات همه مردم هستم و پاسخگویی به آن جز با یاری همه امکان‌پذیر نیست.

** ما دولت اعتدال هستیم و سیاست داخلی و خارجی و صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم. پشتیبان ما ملت ایران است؛ کشوری که بیش از 40 میلیون رای در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمی‌گیرد. در کشور ما حاکمیت دو گانه وجود ندارد؛ صلح ما به سلاح ما متکی است.

** مردمسالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام به توفیقاتی چون استقلال کشور، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در دل مردمان منطقه دست یافته و سیاست ما دفاع از مظلوم است. عزت و مصلحت از ارکان ما در سیاست خارجی بوده است.

** با گذشت سالها از انقلاب سطح آموزش از استاندارد بهتری در مقایسه با دنیا برخوردار است و وضعیت معیشتی مردم تغییر کرده است.

** در دولت یازدهم اقداماتی انجام شد، ثبات نرخ ارز و کاهش تورم، افزایش بیش از یک میلیون بشکه نفت و تکمیل ارزش افزوده نفت از اقدامات دولت بوده است. در حوزه رفاه نیز اقدامانی انجام شده و امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. در حوزه ارتباطات تحولات زیادی ایجاد شده و دسترسی مردم به اینترنت بیش از ده برابر شده است و در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم اقدام به ایجاد سند حقوق شهروندی کرد و دولت دوازدهم آن را سرلوحه خود قرار می‌ دهد.

** بحران آب، بیکاری جوانان و مشکلات معیشتی از مشکلات کشور است و شعار دولت دوازدهم همان سه شعار اصلی  آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت خواهد بود. دولت دست خود را برای همکاری در برنامه مهم به سمت مردم و همه دستگاهها دراز می‌کند.

** می‌توانیم علیرغم همه مشکلات درمورد مسائل مهم اتفاق نظر داشته باشیم و مشکلات کشور مانع رسیدن به این این اتفاق نمی‌شود. خط مشی ما در حوزه سیاست خارجی مانند گذشته افزایش تعامل گسترده سازنده و متوازن با همه کشورهاست. افزایش سطح همکاری با کشورهای دوست ضرورتی است که امنیت صلح منطقه‌ای در گرو آن است.

** بدعهدی‌های آمریکا در برجام به دلیل اعتیاد این دولت به سیاست تحریم و تهدید است و غیراعتماد بودن آمریکا را برای جهان بیشتر می‌کند. جمهوری اسلامی ایران نیز آغازگر نقض برجام نخواهد بود.

** دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ محدودیتی ندارد و خواستار ارتباط با همه کشورها و همسایگان است. ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و معتقدیم از این طریق می‌توانیم صلح و دوستی را به همه جهانیان ارزانی کنیم.

** زمان رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست؛ بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم.

** به نوآمدگان سیاست کاری نداریم اما به کهن سواران می‌گوییم برجام میتواند مدل خوبی برای همکاری باشد.

17:30

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز با حضور در پشت تریبون سوگند یاد کرد.

متن کامل سوگندنامه رئیس‌جمهور که در این مراسم قرائت شد به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

 17:25

 پس از سخنرانی رئیس مجلس، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه برای سخنرانی در جایگاه ناطقان حاضر شد.

 

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: جمهوری اسلامی ایران از پارادوکس‌های نظام لیبرالی خالی است

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه عصر امروز (شنبه 14 مرداد) در مراسم تحلیف ریاست جمهوری طی سخنانی با درود به روح امام راحل و ارواح طیبه شهدا و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی که با رهبری خود کشتی انقلاب را در جهان به خوبی رهنمون می‌شوند، گفت: از حضار گرامی و مهمانان ارجمند و مسئولان کشورهای مختلف و سفرا که شرف حضور دارند تشکر می‌‌کنم.

وی افزود: بر خود لازم می‌دانم از حضور مردم که با شرکت بیش از 40 میلیون نفری جمهوریت نظام را به رخ عالم کشیدند و به دشمنان نشان دادند با گذشت 40 سال پای آرمان‌ها ایستاده‌اند، تشکر کنم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی و نظام علی‌رغم توطئه‌ها با حضور مردم در صحنه به حیات عزتمند خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: مسئولین براساس اصل ششم با رای مردم بر مسند خدمت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اینجانب با افتخار اعلام می‌کنم جمهوری اسلامی براساس آموزه‌های دینی و تمدن قوی خود علی‌رغم تهدیدات فراوان توانسته سکاندار استقلال و مظهر مردم‌سالاری در جهان باشد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: مردم سالاری دینی نظامی مبتنی برآرای مردم و ارزشهای دینی است. این نظام از پارادوکس‌های نظام لیبرالی خالی است.

وی با اشاره به اینکه با تحلیف رئیس‌جمهور در این مجلس دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می‌شود و متن سوگند بسیار مهم است، گفت: پاسداری از مذهب و قانون اساسی لوازمی دارد. بنیادی‌ترین مبنای قانون اساسی نگاه توحیدی است بخصوص که در اصل دوم قانون اساسی تصریح شده که جمهوری اسلامی براساس لا اله الا الله و لزوم تسلیم در برابر امر الهی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در سیاست خارجه این اصول می‌گوید از هیچ قدرتی جز خدا نترسید، گفت: نگاه توحیدی است که می‌گوید عزت را باید در نزد خدا جست. هدف از حکومت رشد دادن انسان است. نگاه توحیدی است که انسان را از بندهای دنیای می رهاند.

رئیس قوه قضائیه ضمن تبریک و تهنیت به رئیس جمهور اظهار داشت: نیک بنگرید که تلاشهای شما در ترازوی نگاه توحیدی چگونه هست. هر قدمی که در این مسیر بردارید مردم و مسئولان همکار شما خواهند بود و من هم هر خدمتی میسر باشد دریغ نمی‌کنم.

وی افزود: امروز نظام نیازمند تلاشهای خالصانه آحاد ملت است و خداوند در این طریق دشوار مددکار شما (روحانی) باشد.

17:15

پس از تلاوت قرآن کریم توسط حاج کریم منصوری و اعلام آغاز جلسه، علی لاریجانی در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع)، با نام بردن از یکایک میهمانان خارجی حاضر در این مراسم و نیز مقامات و میهمانان داخلی، حضور آنها را خیرمقدم گفت. 

رئیس مجلس شورای اسلامی:مجلس از اهتمام دولت برای رفع موانع کنونی حمایت می‌کند/ امیدواریم دولت در مقابله با چالش‌ها موفق باشد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران با تبریک میلاد مسعود حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، حضور مهمانان داخلی و خارجی را در مجلس شورای اسلامی قدر نهاد و به میهمانان حاضر در این مراسم از جمله رؤسای جمهور کشورهای ارمنستان، عراق، کره شمالی، مولداوی، زیمبابوه، افغانستان و پادشاه لسوتو، رؤسای مجالس کشورها، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات شرکت کننده داخلی و خارجی خوشامد گفت.

وی با بیان اینکه امروز سالروز قیام مردم ایران برای استقرار نظام مشروطه در بیش از 110 سال قبل است، گفت: در طی این مدت با همه دشمنی‌هایی که قدرت‌های بزرگ اعمال کردند، نظام مشروطه نتوانست به معنای واقعی پیاده شود، اما ملت ایران از پای ننشست و با برپایی انقلاب اسلامی به هدف خود نائل آمد.

رئیس‌ مجلس با اشاره به انتخابات 29 اردیبهشت گفت: در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور چشمگیر بیش از 42 میلیون نفر و حدود 73 درصد واجدین شرایط بود و این حضور نمایانگر آن است که در نظام جمهوری اسلامی مردم سالاری اصل بی‌بدیل در حکمرانی است.

لاریجانی یادآور شد: از ابتدای پیروزی انقلاب، ملت عزیز ایران در 36 انتخابات شرکت کردند که اولین انتخابات مربوط به انتخاب نظام جمهوری اسلامی بود که در آن 98 درصد رای به نظام جمهوری اسلامی دادند و پس از آن انتخاب مجلس مؤسسات یا خبرگان اول و بعد انتخابات مربوط به تائید قانون اساسی و پس از 10 سال ملت در انتخابات بازنگری پای صندوق‌های رای رفتند.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق، برگزاری 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس شورای اسلامی، 5 انتخابات مجلس خبرگان و 5 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشانگر عمق نظام مردمسالاری دینی در کشور ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: از جانب دیگر شرکت بیش از 72 درصد مردم در انتخابات اخیر تعلق خاطر جدی ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می‌دهد که از دوراندیشی پیشوای بزرگ ملت ایران حضرت امام خمینی (ره) حکایت دارد که با این تدبیر از استبداد در کشور جلوگیری و راه را برای چرخش نیروها فراهم کرد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینک در حالی در آستانه دور جدید دولت جناب آقای دکتر روحانی قرار داریم که هم تجربه 4 سال گذشته و هم تغییرات بین‌المللی و منطقه‌ای تلاش مجاهدانه‌ای را برای حل مشکلات یک کشور ایجاب می‌کند. 

وی افزود: در فضای آشفته منطقه خوشبختانه ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و تلاش‌های ارزشمند ملت در مبارزه با تروریسم امنیت بهتری را برای منطقه در سال‌های آتی نوید می‌دهد و از طرفی راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پویایی اقتصادی و همچنین همکاری و هماهنگی سه قوه کشور زمینه‌های مساعدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:مجلس شورای اسلامی از هرگونه اهتمام دولت در این جهت و رفع موانع تولید و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت خواهد کرد و امیدوار است دولت آینده در مواجهه با چالش‌های اصلی کشور با نگاه واقع‌بینانه به حل آنها بپردازد و رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها حتی در سیاست خارجی تبلور عینی یابد.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف قانونی خود هم در این امور مساعدت لازم را خواهد داشت و هم نظارت خواهد کرد که اقدامات دولت در چارچوب قوانین مخصوصا قانون برنامه ششم سامان یابد. 

17:10

در یکصد و بیست و ششمین جلسه رسمی علنی مجلس شورای اسلامی که به منظور آئین تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور آغاز شد، از میان 290 نماینده مجلس، 254 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس 36 نماینده مجلس غایب بودند.

17:00

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

 
16:50
 
حسن روحانی با همراهی علی لاریجانی وارد مجلس شد. پیش از سران قوای مجریه و مقننه، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هم وارد مجلس شده بود.
 
 
16:31
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و رابرت موگابه رئیس جمهور زیمباوه جزو اولین رؤسای جمهوری هستند که وارد محل برگزاری مراسم تحلیف شدند.
 
 
16:28
اسحاق جهانگیری و تعدادی از وزرای دولت یازدهم از جمله محمد جواد ظریف هم‌اکنون در مراسم تحلیف حضور یافتند.
 
 
16:21
سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و سردار اشتری فرمانده ناجا برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی، وارد صحن مجلس شدند.
 
 
16:05 
رزم نوازان ارتش در جایگاه مخصوصی در بالای صحن علنی مجلس استقرار یافته‌اند و قرار است سرود جمهوری اسلامی ایران را به صورت زنده در صحن علنی مجلس همزمان با آغاز مراسم تحلیف، اجرا کنند.
 
 
 
15:59
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان جزو اولین مقامات خارجی است که هم‌اکنون وارد صحن مجلس شده است.
 
 
15:57
108 خبرنگار مقیم متعلق به 64 رسانه از کشورهای اتریش، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات، امریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوریه، سوئیس، عراق، فرانسه، فلسطین، قطر، کره شمالی، کویت و لبنان مراسم تحلیف را پوشش رسانه‌ای خواهند داد. از جمله مهمترین رسانه‌های حاضر در مراسم، خبرگزاری‌های AFP, AP, UPI، بلومبرگ، تیما، آنسا، شین هاوا، آناتولی و کیودو، روزنامه‌های تایمز، ایندیپندنت، فاینشنال تایمز،‌ آساهی، ون هویی و یومیوری، تلویزیونهای الجزیره،المنار، فونیکس، راشاتودی CNN, NBC, ZDF, ARD, CBS, CCTV و موسسه عکس گتی ایمیجز و نشریه تایم از مهم‌ترین رسانه‌های پوشش‌دهنده این رویداد هستند.
 
 
15:56
8 رئیس‌جمهور و 19 رئیس مجلس در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری حسن روحانی حضور خواهند یافت و در مجموع، در این مراسم بیش از 25 هیئت از آسیا و اقیانوسیه، 26 هیئت از کشورهای عربی و آفریقایی و 30 هیئت از اروپا و قاره آمریکا در مراسم تحلیف شرکت خواهند داشت.
 
 
15:52
در جایگاه خبرنگاران داخلی و خارجی، هم‌اکنون ازدحامی شکل گرفته و اصحاب رسانه در انتظار بازگشایی درب‌ها برای ورود به صحن هستند. همچنین دفتر یادبودی در جایگاه خبرنگاران و راهروهای پارلمان قرار داده شده تا خبرنگاران و مهمانان جملات یادبودی در آن بنویسند.
 
 
15:51
در راهروهای پارلمان، تصاویری از شهدای حمله تروریستی داعش به مجلس و همچنین تصاویری از مراسمات تنفیذ و تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری دیده می‌شود.
 
 
15:49
از درب ورودی، فرش‌های قرمزی برای ورود مهمان پهن شده و قرار است که مهمانان مورد استقبال علی لاریجانی رئیس مجلس و مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس قرار بگیرند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار