مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. شهريور 1396 - 20:50   |   کد مطلب: 22319
رئیس جمهور گفت: موضوع میانمار یک فاجعه بسیار بزرگ انسانی و یک پاکسازی قومی و ایدئولوژیکی است که در آن صدها هزار مسلمان در بیابانها آواره و عده زیادی کشته شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور پیش از سفر به قزاقستان برای حضور در اجلاس سران سازمان‌های همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، گفت: خوشحالم اولین سفر دولت دوازدهم مقارن شده با روز عید سعید غدیر خم و برگزاری اجلاس علم، فناوری و نوآوری در همین روز است.

وی افزود: علم و فناوری است که می‌تواند یک توسعه پایدار و اشتغالزا را برای ما تضمین کند. کشورهای اسلامی جامعه بسیار بزرگی هستند، برخی از این کشورها پرچمدارهای اصلی علم و دانش در قرون گذشته بودند از جمله ایران که پرچمدار علم قبل از اسلام و پرچمدار تمدن اسلامی بعد از اسلام در جهان اسلام بوده است.

رئیس جمهور گفت: همکاری و هماهنگی و هم رایی در این مساله می‌تواند همه ما را یاری کند به همه ما کمک کند برای اهدافی که داریم.

حجت الاسلام روحانی افزود: این اولین اجلاسی است که در سطح سران در زمینه علم و فناوری و نوآوری تشکیل می‌شود و یک سند ده ساله (سند ۲۰۲۶) در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در سایه این سند همکاری کشورهای اسلامی در زمینه علم و دانش مشخص می‌شود.

رئیس جمهور گفت: در این سند بحث مگاپروژه مورد بررسی قرار گرفته است. پروژه‌های بسیار بزرگ تحقیقاتی و علمی که یک کشور به تنهایی قادر نیست تامین مالی را انجام دهد.

وی ادامه داد: بحث دانشگاه‌های برتر با دنیای اسلام و رابطه آن با دانشگاه‌های مهم و بزرگ جهان، ارتباط فناوری دنیای اسلام با جهان، همه این‌ها در این سند مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم این اجلاس پایه خوبی برای همکاری بهتر دنیای اسلام در علم و فناوری و نوآوری باشد.

حجت الاسلام روحانی در ادامه افزود: در کنار این اجلاس جلسه‌ای هم برای موضوع میانمار تشکیل خواهد شد. موضوع میانمار در دنیای اسلام که با مشکلات فراوانی همه جا متاسفانه مواجه هستیم یک فاجعه بسیار بزرگ انسانی است. یک پاکسازی قومی و ایدئولوژیک در این منطقه در جریان است که صدها هزار مسلمان در بیابان‌ها آواره شده اند و عده زیادی کشته شده اند.

رئیس جمهور گفت: در برابر این حادثه بسیار تاسف برانگیز و هشداردهنده و تکان دهنده، دنیای اسلام نمی‌تواند بی تفاوت باشد هم نسبت به دولت میانمار و ارتش میانمار فشارهای لازم وارد شود و متاسفانه سازمان‌های بین المللی در این زمینه کوتاهی و کم کاری کردند و از خود کم تحرکی نشان دادند.

وی افزود:همسایگان میانمار مثل بنگلادش و چین باید یاری کنند و به یاری مردمی که آواره شدند بشتابند.

رئیس جمهوری با اشاره به تعبیر پیامبر اسلام (ص) که می‌فرمایند «اگر مسلمانی ندای یک مظلوم را در هر کجای جهان بشنود و بهش پاسخ ندهد آن‌ها از اسلام واقعی و تعالیم واقعی اسلام دور هستند»، گفت: بنابراین مساله میانمار مهم است در این فرصت راجع به این موضوع هم بحث و بررسی خواهد شد و جلسه‌ای اختصاص خواهد یافت برای مساله میانمار.

حجت الاسلام روحانی در پایان گفت: البته مذاکرات دوجانبه‌ای هم با کشورها داریم. در فرصتی که امشب و فردا آنجا وجود دارد با برخی از سران کشورهای اسلامی برای روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و بین المللی مذاکره خواهیم کرد.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار