مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. شهريور 1396 - 15:15   |   کد مطلب: 22479
حجاب اسلامی، به عنوان بخشی از منظومه ی عفت کارکردها و آثار فراوانی دارد که در این مجال قصد بر تبیین اهم آن هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حجاب به عنوان یکی از شعائر برجسته اسلام، موضوعی جالب توجه و مورد مناقشه بین اصحاب فکر، عالمان دینی و همچنین شهروندان جامعه دینی قرار گرفته است. حجاب همچنین بعد از رشد روز افزون پدیده بانوان محجبه در کشورهای غربی به یکی از چند مبحث مورد توجه مردمان مغرب زمین تبدیل شده تا جایی که جنبه‌های نظری و معرفتی در کنار جنبه‌های عملی و رفتاری آن مورد بررسی و مداقه دانشمندان و جامعه شناسان آن دیار نیز قرار گرفته است. «حجاب»، این واژه عربی، در نگاهی به معنای پوشیدن، پوشش، پرده و حاجب است که البته در این میان، معنای «پرده» بیشترین کاربرد را دارد و همین امر موجب شده است که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود . اندیشمند شهید مرتضی مطهّری در این باره می فرماید: پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد. حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنّت، می توان به دست آورد. آیاتی که در این باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماس‌های زن و مرد را ذکر کرده است، بدون آنکه کلمه«حجاب» را به کار برده باشد. حجاب دارای ابعاد مختلفی همچون معرفتی، دینی، تاریخی و نمادین است.

 

 

 

حجاب مسئله ای مهم در دانشگاه ها است

دکتر علی طاهری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد همدان در گفتگو با خبرنگار صدای دانشجو گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مسئله ی حجاب و عفاف جلساتی در غالب شورای امر به معروف و با حضور هیئت رئیسه ی دانشگاه  آقای دکتر جامه بزرگی ، دکتر پیرحیاتی ، دکتر حائری و حجت الاسلام طالقانی برگزار میکنیم که این جلسات مصوباتی داشته و این مصوبات در حال پیگیری هستند.

 

وی ادامه داد : سال های گذشته کار های فرهنگی گسترده ای برای عموم دانشجویان انجام شده اما در عین حال ما یک سری اردو های فرهنگی آموزشی ویژه ی دانشجویانی که از حجاب خوبی برخوردار نیستند برگزار کردیم که در این اردو ها سعی شده کار به نحو احسنت انجام شود و نتیجه ی خوبی گرفته شود.

 

طاهری ادمه داد : در این اردو ها که شامل برنامه های متنوعی بوده ، سعی شده از سخنرانان کشوری و مشاورین مطرح در سطح جامعه استفاده شود که بحمدالله با استقبال خوبی از طرف دانشجویان مواجه شده است.

 

وی بیان کرد : این اردو های فرهنگی آموزشی از سال 89 شروع شده که اولین اردو که برای دانشجویان برگزار شد ، اردوی شمال بود و آخرین اردویی که برگزار شد اردوی اصفهان-قم بود که با استفاده از فضای تفریحی مطالب مفیدی را در اختیار دانشجویان قرار دادیم.

 

وظیفه ی بسیج دانشجویی حفظ ارزش هاست

جعفر ورزنده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از وظایف مهم بسیج دانشجویی در دانشگاه ها حفظ ارزش های انقلاب اسلامی است که حجاب و عفاف هم جزء همین ارزش ها محسوب می شود.

 وی افزود : بسیج دانشجویی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه برنامه های فرهنگی متنوعی درخصوص حجاب و عفاف برگزار کرده که از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف را در خوابگاه های دانشجویی خواهران و برگزاری جلسات سخنرانی و مشاوره و دعوت از سخنرانان مطرح کشوری اشاره کرد.

 

 

آثار و اهميت حجاب

 

موفقيتهاي معنوي

حجاب بالهاي فرشته هاي زمين است ، زن پوشيده از بين خود وخدا ي خود ، خداوند را برگزيده است واز بين احکام دين وخواسته هاي نفس به احکام دين رو کرده است.

مصونيت وآرامش زن : زني که ديده نشود مورد طمع قرار نميگيرد امنيت وآرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامي است انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بيشتري دارد پوشش ديني نيز نگهبان زن از نگاههاي آلوده وآسيبهاي احتمالي است که به زن مصونيت وآرامش مي بخشد وهرچه اين پوشش کاملتر گردد درصد امنيت وحفاظت آن بالاتر مي رود.

سلامت وزيبايي

حجاب اسلامي تجلي زيبايهاي معنوي زن است بدون شک حجاب ديني ، زنرا از آفات وبيماريهاي بسياري بيمه مي کند ومي تواند طراوت وجمال اورا پايدار سازد . زحمت حجاب حق بيمه اي است که زن براي حفظ آرامش وسلامت آرامش خود مي پردازد زيرا حجاب پرده اي است که از ورود تيرهاي نگاه  سخنان بيهوده ومشکلات ديگر به درون محيط امن او جلوگيري مي کند زن بي حجاب آسيب پذير است وقتي که زن ا زحجاب ديني خود خارج ميگردد آفات فراواني سلامت اورا  از بين مي برد . حجاب زن را پاينده تر ، سالمتر وپاکيزه تر نگاه مي دارد.

کاهش مفاسد

  پوشيدگي زنان ورفتار متين جوانان در اجتماع همواره سدي محکم در برابر وسوسه هاي شيطاني بوده است مقايسه آمار جنايات جنسي در جامعه نشان مي دهد که زناني که داراي پوشيدگي ومحجب هستند نقش مهمي در کاهش مفاسد اجتماعي دارند زيرا بسياري از جنايات جنسي، با عفت وپاکدامني جوانان وحجاب زنان از بين مي رود وقتي که عفت در نگاه ورفتار وکردار وجودداشته باشد تحريکات جنسي هيجانات وعشقهاي کاذب که بسياري از جوانان را گرفتار کرده است نيز از ميان مي رود وسلامت اخلاقي نيز برجامعه حاکم مي شود.

 

نتیجه: اهمیت بحث حجاب و عفاف بر کسی پوشیده نیست ؛ حجاب مقوله ای پر اهمیت در دسط جامعه و علی الخصوص دانشگاه است و نهاد های مربوط باید برای رسیدن به حد مطلوب این موضوع تلاش کنند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار