مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1396 - 19:10   |   کد مطلب: 22895
وعده ها در خصوص پرداخت بهای گندم خریداری شده در استان اردبیل همچنان در حال تمدید است و مهر نیز در حالی به پایان می رسد که کشاورزان استان چشم انتظار دریافت مطالبات خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از آران مغان، روزها از پی هم می گذرند و خبری در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران استان اردبیل در میان نیست و البته مسئولان استانی و کشوری هر روز وعده ای جدید سر می دهند.

حدود سه ماه از فصل برداشت گندم در استان اردبیل گذشته و مطالبات 294 میلیارد تومانی گندم کاران این استان پرداخت نشده است و نکته نگران کننده تر جایی است که هنوز زمان مشخصی برای این مهم نیز مشخص نشده است.

 

از مسئولان استان و حتی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی گرفته تا مسئولان کشوری بارها طی دو ماه اخیر در مصاحبه های خود خبر از پرداخت مطالبات را مطرح کرده و حتی زمان نیز برای این مهم مشخص کردند ولی امروز در حالی مهر ماه نیز رو به پایان است که هنوز خبری نیست.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل، کل گندم خرید شده در سال جاری 596 میلیارد تومان است که از این میزان 304 میلیارد تومان پرداخت شده و 294 میلیارد تومان باقی مانده است که این مهم تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

 

به گفته علی نوبخت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل، پرداخت‌ها به شکلی است که تمامی گندم کاران نیمی از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و پیرو آخرین پیگیری‌ها تا پایان مهرماه سال جاری تمامی مطالبات گندم کاران اردبیلی پرداخت می‌شود.

در حالی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل وعده از پرداخت مطالبات گندم کاران این استان تا پایان مهر ماه میدهد که محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز از باقی‌مانده مطالبات گندمکاران تا اواخر مهر و نهایتا تا اوایل آبان ماه امسال خبر میدهد.

 

با این حساب هنوز معلوم نیست که آیا واقعا مابقی پول گندم کاران تا پایان مهر ماه واریز خواهد شد یا خیر؟ و یا اینکه وعده ها دوباره تمدید و به آبان ماه موکول شود؟

اما اعتراض ها در خصوص عدم پرداخت مطالبات گندم کاران استان بخصوص منطقه مغان در حالی است که اکنون کشاورزان برای کاشت امسال منابع مالی کافی ندارند که بتوانند نهاده‌های کشت مثل کود، بذر، ماشین‌آلات و سم را تهیه کنند و نکته قابل توجه این است که بسیاری از این افراد به دلیل وام‌هایی که دریافت کرده‌اند، به سیستم بانکی بدهکارند و اکنون سررسید اقساط آنها فرا رسیده است.

در حالی با توجه به وعده‌های سال گذشته دولت، امسال قرار بود مطالبات در کمترین زمان ممکن به کشاورزان پرداخت شود، که این روزها کشاورزان پارس آبادی از زمان پرداخت نشدن خسارت ناشی از تگرگ سال گذشته و همچنین عدم پرداخت مابقی مطالبات گندم هایشان در وضعیت بغرنجی قرار دارند بطوری که عمده کشاورزان این منطقه که نیازمند پول محصول خود بوده و از طبقه متوسط و فقیر جامعه بوده، دیگر نایی برای کشت محصولات خود ندارند.

 

جمعی از کشاورزان پارس آبادی هم بیکار ننشسته و طی هفته های گذشته با امضای طوماری به رهبر معظم انقلاب، مراتب اعتراض خود را بر عدم پایبندی دولت در پرداخت بهای تضمینی گندم نشان دادند.

تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت پرداخت حق بهای گندم کشاورزان و مشخص کردن یک زمان مشخص برای این موضوع از جمله مسائل مهمی است که می تواند کشاورزان را از سردرگمی خارج کند و به همین دلیل مسئولان کشوری و استانی باید هر چه سریعتر به این مطالبه به حق پاسخگو باشند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار