مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. آبان 1396 - 16:56   |   کد مطلب: 23001
کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی با عنوان «تصمیم رئیس‌جمهور در مورد ایران: گام بعدی» در حال بررسی سیاست واشنگتن در قبال تهران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه برای بررسی سیاست این کشور در قبال ایران تشکیل جلسه داد.

در این نشست که با عنوان «تصمیم رئیس‌جمهور در مورد ایران: گام بعدی» برگزار شده، «اولی هاینون» رئیس اسبق بخش پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناس کنونی اندیشکده محافظه‌کار «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، «مارک والاس» عضو بنیاد ضدایرانی «متحد علیه ایران هسته‌ای» و «فیلیپ گوردون» عضو اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده به عنوان کارشناس حضور دارند.

هاینون به عنوان سخنران اول در این جمع با ادعای اینکه نگرانی‌های جدی درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت باید سیستم راستی‌آزمایی سخت‌تری درباره بندهای توافق اجرا شود.

وی سپس 6 پیشنهاد برای این سیستم ارائه کرد:

1- گزارشات فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای توافق باید تقویت شود.

2- آژانس باید تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را ادامه دهد.

3- برجام و توافقات مرتبط باید درباره تمام مکان‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای، بدون هیچگونه استثنا برای مراکز نظامی اجرا شود.

4- ایران باید قبل از اجرا شدن بندهای غروب، پروتکل الحاقی را بپذیرد.

5- قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درباره موشک‌های بالستیک باید به موشک‌های کروز ایران نیز گسترش یابد و محدودیت برد موشک‌ها و توانایی حمل کلاهک آنها کاهش یابد.

6- محدودیت‌های مربوط به زمان گریز یکساله باید تا زمان نامعلومی در آینده ادامه یابد و ضمنا تعریف زمان گریز هم تغییر یابد، به نحوی که در محاسبات مربوط به آن نوع و توان سانتریفیوژهای نصب‌نشده نیز در نظر گرفته شود.

مارک والاس به عنوان سخنران بعدی اهرم فشار اقتصادی علیه ایران را کلید کشاندن ایران به پای میز مذاکره برای برجام کشاند و اکنون نیز باید از آن اهرم‌ها برای مذاکره مجدد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی باعث شد کشورهای خارجی در سال‌های ابتدایی دهه 2010 از تجارت با ایران امتناع کنند، افزود اکنون نیز با اینکه برخی شرکت‌های خارجی با تهران قراردادهایی را امضا کرده‌اند اما بیشتر آنها به خاطر نگرانی از بازگشت تحریم‌ها، با ایران معامله نمی‌کنند.

فیلیپ گوردون به عنوان سخنرانی بعدی با بیان اینکه برجام، کاری را که برای آن طراحی شده، انجام می‌دهد، گفت اما عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خطر فرو ریختن تمام آن را داشته، اعتبار آمریکا را زیر سوال برده و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برمی‌دارد.

گوردون با تاکید بر اینکه می‌توان هم برجام را اجرا کرد و هم با ایران مقابله کرد، افزود باید از تمام تحریم‌هایی که با برجام تناقض ندارد استفاده کنیم تا با بهای فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر توسط آن را افزایش دهیم.

والاس سپس در پاسخ به سوالات مختلف نمایندگان، اینگونه پاسخ داد که تایید یا عدم تایید توافق، مسئله اصلی دولت نیست بلکه باید با رفتار ایران مقابله شود. می‌توان به توافق هسته‌ای احترام گذاشت اما به فشارهای اقتصادی ادامه دهیم تا ایران از نفوذ در منطقه دور شود.

گوردون نیز در ادامه پرسش‌های نمایندگان گفت توافق هسته‌ای، ایران را به غرب نزدیک نکرد، زیرا برای این کار طراحی نشده بود، همچنین دولت «دونالد ترامپ» مکررا به خروج از توافق تهدید می‌کند تا کنگره و متحدان آمریکا را به اعمال تغییر در برجام مجبور کند.

وی همچنین افزود: «دوست داشتیم عوامل اطلاعاتی ما 7 روز هفته، 24 ساعته در سایت‌های نظامی ایران باشند. اما خوب می‌دانید که چنین چیزی شدنی نیست. فقط یک کشور اشغال‌شده چنین چیزی را میپذیرد.»

منبع: فارس

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار