مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. آبان 1397 - 10:50   |   کد مطلب: 23337
کاردار اسبق ایران در عربستان به بررسی آینده عربستان پرداخت و گفت: عربستان سعودی به دلیل وجود دو چالش مهم، دچار التهاب های درونی خواهد شد و در آینده شاهد نا آرامی های دیگری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،احمد دستمالچی، کاردار اسبق ایران در عربستان در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا آینده سیاسی کشور عربستان را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: عربستان تا حداقل یک دهه آینده، عربستانی پر التهاب و آشوب زده خواهد بود، چون دو پدیده بسیار مهم در عربستان قابل رویت است.

 

وی تصریح کرد: یکی از این دو پدیده، رویش بین سنت و مجمع خصوصی عربستان است و دوم، تنازع قدرت در دربار آل سعود و دوران رجالی است که در انتقال قدرت از نسل اول به نسل دوم صورت می گیرد.

 

کاردار اسبق ایران در عربستان افزود: به همین دلایل این دو چالش عربستان را دچار التهاب های درونی خواهد کرد و بیش از گذشته در آینده شاهد نا آرامی های دیگری خواهد بود.

 

دستمالچی خاطرنشان کرد: با توجه به اقداماتی که محمدبن سلمان در چند سال اخیر مرتکب شده است، این التهاب و تلاطم را افزوده و بیش تر از گذشته عربستان را در زمینه های مختلف سیاسی اجتماعی فرو برده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که "آینده محمد بن سلمان چه خواهد شد؟" گفت: دو گزینه استراتژیک در پیش روی آمریکا است، یا باید عربستان نا آرام و متلاطم را به رهبری بن سلمان تحمل و تائیدش کند که در نتیجه آن باید ریسک های بالا و پرخطری را تحمل کند، ولو اینکه عربستان نا آرام ممکن است بیش از گذشته پایه های آل سعود را متزلزل کند و حتی به سکوت آن منجر شود.

 

کاردار اسبق ایران در عربستان در ادامه بیان داشت: گزینه دوم آمریکایی ها می تواند این باشد که عربستان آرام و با ثبات و امن را بدون حضور بن سلمان در راس قدرت رهبری کنند و عربستان به جای اول خودش که تامین کننده منافع غرب بود، برگردد.

 

وی تاکید کرد: به نظر می رسد اصولی و منطقی ترین گزینه برای آمریکایی ها این است که گزینه دوم را انتخاب کنند تا بتوانند برای تامین و حفظ منافع خودشان و اینکه عربستان از این بحران ها و التهاب های درست شده به سلامتی عبور کند، به هدفشان برسند.

 

تنازع قدرت در داخل دربار آل سعود بسیار جدی است

احمد دستمالچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا در آینده شاهزادگان سعودی برای تصدی قدرت به جان یکدیگر خواهند افتاد؟" پاسخ داد: تنازع قدرت در داخل دربار آل سعود بسیار جدی است، جناج شبیری که پیشامد محمد بن نایف بن عبد العزیز هستند و با کمک ولید بن طلال و متعب بن عبدالله خواستار بازگشت قدرت بر اساس رسومات و آیین های قبلی در دربار آل سعود هستند.

 

وی در ادامه گفت: در یک برهه سلمان آمد و مسبب یک کودتا در درون کاخ سعودی به نفع تثبیت خود و فرزندش محمدبن سلمان شد که با مخالفت های جدی رو به رو شد.

 

کاردار اسبق ایران در عربستان اظهار داشت: به نظر می رسد در حال حاضر احمد بن عبدالعزیز فرزند پادشاه سابق سعودی به این پیام از طرف غرب واقف شده است که پایه های قدرت در داخل آل سعود رو به تزلزل است و باید تلاش شود تا به اهل خودش باز گردد؛ از جمله اینکه انتقال قدرت در داخل خاندان باید بر اساس عرف سابق خودش صورت بگیرد.

 

دستمالچی در پایان گفت: این مسئله ای است که به نظر احمد بن عبدالعزیز باید پیامش را برساند و انتظار می رود که بر همین منوال خطوط آینده عربستان شکل بگیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار