مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. فروردين 1397 - 12:25   |   کد مطلب: 23181
یک کارشناس مسائل منطقه‌ای اگر محمد بن سلمان پول هایی که برای موشک های آمریکا هزینه کرد را به دزدان دریایی سودان می‌داد نتیجه ای بهتر از این حملات موشکی ترامپ به سوریه بر جای می گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، ابوالفضل صدقی کارشناس مسائل منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص حمله آمریکا به سوریه اظهار داشت: در خصوص شدت اقدام آمریکا علیه سوریه اظهار داشت: یک اقدام نظامی باید یک دستاوردی داشته باشد و وقتی یک اقدام نظامی صورت می گیرد و دستاوردی ندارد یعنی این اقدام سمبلیک بوده است.

وی با بیان اینکه این اقدام نه در حوزه سیاسی و نه در حوزه اقتصادی دستاوردی نداشت بیان کرد: هر اقدام نظامی که نتواند موازنه قدرت در منطقه را به هم بزند یا دستاورد سیاسی نداشته باشد پس این اقدام موفقی نبوده است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ضمن اشاره به اینکه آمریکا از قبل مشخص کرده بود چه مناطقی را موشک باران می کند تصریح کرد: این اقدام تنها برای حفظ آبروی آمریکا در منطقه صورت گرفت و اقدامی کاملاً نمایشی به شمار می رفت.در ادامه افزود: این اقدام به خواست عربستان صورت گرفت و نشانه ای بود که عربستان و آمریکا به منطقه نشان دهند که ما می خواهیم در آینده سوریه نقش داشته باشیم.

صدقی ضمن تاکید براینکه در این حمله حتی ناتو هم آمریکا را همراهی نکرد بیان داشت: کنگره آمریکا، بیشتر کشورهای اروپایی و حتی رژیم صهیونیستی هم به اشکال مختلف از این حمله اظهار نارضایتی کردند که این نشان دهنده میزان اشتباه آمریکا در این حمله است.

وی با اشاره به همراهی نکردن کشورهای اروپایی با این ایده آمریکا گفت: پیش از این آمریکا قدرت بیشتری در دنیا داشت و از همین رو کشورها برای همراهی اقتصادی آمریکا با خودشان، در جنگ های مختلف آمریکا را همراهی می کردند؛ اما امروز این کشورها می بینند که منافع آنها در این حمله نیست و نه تنها قدرت جهانی آنها را تثبیت نمی کند بلکه مردم خودشان را علیه آن ها ممکن است بشوراند با این حمله همراهی نکردند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه افزود وقتی کشوری مانند آلمان دیگر با امریکا همراهی نمی کند ناشی از افول قدرت آمریکا در جهان است، ابر قدرت زمانی ابرقدرت است که ساید کشورها به حرف او گوش بدهند.

صدقی با اشاره به نقش عربستان در این حمله موشکی تصریح کرد: اگر محمد بن سلمان پول هایی که برای موشک های آمریکا هزینه کرد را به دزدان دریایی سودان می‌داد نتیجه ای بهتر از این حملات موشکی ترامپ به سوریه بر جای می گذاشت.

وی با اشاره به اینکه کشورهای جهان از عقلانیت برخوردار هستند گفت: همراهی با آمریکا در چنین پرونده هایی با وضعیت اقتصادی امروز کشورهای جهان اصلا به صرفه نبوده و خارج از عقلانیت است از همین رو شاهد بودیم هیچ کشوری آمریکا را همراهی نکرد و حتی ترکیه هم موضع های چندگانه‌ای در این خصوص اتخاذ کرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه آمریکا در منطقه طرفداران جدی ندارد بیان داشت: وضعیت امروز آمریکا به شکلی نیست که وارد یک جنگ جدی و نظامی در منطقه شود این اقدام آمریکا همزمان با دستاوردهای مهم ارتش سوریه در غوطه شرقی همراه شد و این نشان می دهد که بشار اسد در جای خود تثبیت شده است و محور مقاومت روز به روز قدرت مند تر می شود و از مرز جولان تا جنوب لبنان همچنان محور مقاومت تهدیدی جدی برای اسرائیل به شمار می رود.

صدقی همچنین گفت: آمریکا با این اقدام موشکی چند موضوع را دنبال کرد که یکی از آنها به حاشیه راندن پیروزی ارتش سوریه، دیگری اعلام نارضایتی آنها از پیشرفت های ارتش سوریه و همچنین پاسخ دادن به رجز خوانی های روسیه درباره موشک های آمریکا بود.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار