مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. آذر 1397 - 15:43   |   کد مطلب: 23392
وزیر جهاد کشاورزی در ملایر با بیان اینکه امروز به اندازه یک سطل کوچک در بودجه قنوات توجه نشده است، گفت: امروز باور بهتری به قنوات وجود دارد و باید برای احیای این سرمایه فکری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،محمود حجتی در آئین بهره‌برداری از کارخانه کشمش 121 معراجی ملایر با اشاره به مهمترین مزایای زنجیره تولید، اظهار کرد: زنجیره تولید باید در مراکز تولید شکل گیرد تا باعث پیشرفت شود.

وی در ادامه گفت: اگر به دنبال توسعه منطقه‌ای و جلوگیری از مهاجرات و حاشیه‌نشینی هستیم باید زنجیره تولید انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی توجه به زنجیره تولید را باعث ایجاد ارزش افزوده در منطقه دانست و بیان کرد: توجه به این مسئله باعث پس‌انداز ارزش افزوده در همان منطقه ذخیره شده و پیشرفت می‌شود.

حجتی افزود: قطب‌های جمعیتی و اقتصادی که عمدتاً به حق نیست و سرمایه را جذب کرده است باعث ایجاد مشکلاتی در این مناطق شده که باید بتوان با آن مقابله کرد.

وی تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد خدمات جدید و صنایع تبدیلی هر محصول در یک منطقه بود چرا که باعث سرمابه‌گذاری و اشتغال پایدار می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تقدیر از سرمایه‌گذاری در راستای تولید محصول خاص در یک منطقه، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری در یک منطقه انجام شود، ضمن ایجاد اشتعال پایدار در منطقه، دغدغه باغدار نیز کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی اقتصاد معیشتی بود و کشاورز فقط در راستای مصرف خود محصولاتش را تولید می کرد، اما اگر تولید افزایش یافته، بازارها ایجاد شده و توسعه پیدا کنند باعث رشد کشاورز می‌شود.

حجتی با اشاره به بحث مسائل فراز و سیستم‌های نوین آبیاری بیان کرد: تلاش همگانی است که انگور را از سیستم تولید سنتی به سیستم نو ایجاد کنیم، تولید محصول و کیفیت بالاتر می‌رود؛ این طرح در شهرهای دیگر انجام شده و با توجه به حجم تولید بیشتر باید جلو برود.

وی با اشاره به مشکلات آب، افزود: اگر بحث آب را خوب مدیریت کنیم و تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی بدهیم، نمی‌توان گفت بحران آب وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید با آب کمتر محصول بیشتر داشته باشیم و این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.

وی روش‌های کنونی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را بسیار اشتباه دانست و ادامه  داد: طی این سال‌ها در روش‌های برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی اشتباهات زیادی کردیم و به سرمایه‌های اجدادمان که قنوات بوده جفا کردیم.

حجتی با بیان اینکه قنوات سرمایه بزرگی بودند که با مشقت و مرارت ایجاد شده بودند، خاطرنشان کرد: نسل ما این سرمایه را نابود کرد؛ امروز باور بهتری به قنوات وجود دارد و باید برای احیای این سرمایه فکری کرد.

وی یادآور شد: 114 هزار رشته قنات در کشور وجود دارد و در بودجه‌ها باید توجه بیشتری به آن شود؛ امروز به اندازه یک سطل کوچک در بودجه به این امر توجه نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی به ارتقاء بودجه‌ها برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: 18 هزار میلیارد تومان از تبصره 18 به وزارت جهاد اختصاص یافت و دستمان به منظور انجام اقدامات مختلف بازتر می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: امسال کشاورزان در رابطه با محصولات باغی وضعیت بهتری داشتند.

حجتی با اشاره به مشکلات خرید تضمینی گندم، یادآور شد: خرید تضمینی از دغدغه‌های ما بوده و در حال پیگیری است؛ امروز بحث گندم و قیمت تصمینی به یارانه نان گره خورده و یارانه نان به محدودیت منابع دولتی گره خورده و کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار