مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. دى 1397 - 16:19   |   کد مطلب: 23597
درحالی که از ۱۳ آبان ماه دور جدید تحریمهای آمریکا علیه کشورمان آغاز شده است، طی ۲ماه اخیر حدود ۴.۷ میلیون تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،بعداز اعمال تحریمهای آمریکا از روز 13 آبان ماه رسانه های خارجی بحث عدم ورود کالا به کشور تحت تاثیر تحریمها را مطرح کردند. این در حالی است که آمارهای گمرک ایران نشان میدهد، با وجود کاهش واردات کالا طی این مدت به کشور به هیچ عنوان جریان ورود کالا به بنادر و ترخیص کالا با اخلال  رو به رو نشده است. از 13 ابان ماه تا 8 دی ماه سال جاری 4.7 میلیون تن کالا به کشور وارد شده است . ارزش ریالی کالای ترخیص شده از گمرکات حدود 26هزارمیلیارد تومان و ارزش دلاری آن بیش از 6 میلیارد دلار میباشد.

گفتنی است طی حدود 2ماه  اخیر، درحالی نزدیک به 6میلیارد دلار کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است که در مدت مشابه سال قبل 5.5 میلیون تن کالا از گمرکات ترخیص شده بود. ارزش ریالی کالاهای مورد اشاره حدود 28 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش تسنیم، واردات رسمی کالا بعد اعمال سیاست اول ارزی برای مقابله با اثرات تحریمهای امریکا با چالشهای جدی مواجه شده است. به عنوان مثال انقضای اعتبار ثبت سفارش کالا بعد از تامین ارز، واردات بدون انتقال ارز، ممنوعیت ثبت سفارش 1300 قلم کالا، الزام ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد، عدم تامین ارز از سامانه نیما، مشکلات مربوط به ثبت سفارش و طولانی شدن فرایند تشریفات گمرکی از جمله چالشهایی بود که علاوه بر بحث تحریمها جریان تجارت خارجی کشور را تحت تاثیر قرار داده بود. این در حالی است که رفته رفته مشکلات بیرونی در مسیر ترخیص کالا در حال رفع شدن بوده و مصداق بارز آن بخشنامه های اخیر در خصوص حذف الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش منقضی در مواردی که ارز تامین شده میباشد. این تغییرات با همکاری مشترک وزارت صمت و گمرک ایران اجرایی شده و به نظر میرسد با تدابیر لحاظ شده طی روزهای آتی مشکلات ایجاد شده در مسیر تشریفات قانونی ترخیص کالا در گمرک نیز به حداقل کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار