مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مرداد 1399 - 12:24   |   کد مطلب: 24095
صادرات بی‌شک اساسی‌ترین مسئله کشور در توسعه اقتصادی است چراکه جهش سازنده در حوزه تولید، رونق اقتصادی، رونق معیشت مردم و ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم را به همراه دارد. بر همین اساس توجه به تولید و صادرات کالاهای صادرات محور به‌ویژه در استان هرمزگان از راهبردی‌های اصلی برای موفقیت و رونق اقتصادی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از هرمز؛ جنوب کشور به‌واسطه قرار گرفتن در آبراه بین‌المللی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان علاوه بر ظرفیت‌های بزرگ درزمینهٔ تولید محصولات اعم از صنعتی و کشاورزی درزمینهٔ صادرات توانمندی زیادی دارد.

هرمزگان بدلیل داشتن ۳۲ بندر کوچک و بزرگ زیرساخت مناسبی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه به‌ویژه قطر و عمان دارد به‌طوری‌که با استقبال این کشورها مواجه شده و حتی بندر اختصاصی برای واردات کالا و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در نظر گرفته‌اند.

این فرصت طلایی زمینه را برای صادرکنندگان کل کشور فراهم کرده که از راه دریایی به‌عنوان سهل و ارزان‌ترین مسیر برای صادرات کالاهای خود اقدام کنند که در این شرایط اقتصادی درآمدهای هنگفتی برای صادرکنندگان و کشور به وجود می آید و با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت هرچه بیشتر بر تداوم آن تأکید می‌شود.

صادرات بی‌شک اساسی‌ترین مسئله کشور در توسعه اقتصادی است چراکه جهش سازنده در حوزه تولید، رونق اقتصادی، رونق معیشت مردم و ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم را به همراه دارد از سویی توجه به تولید و صادرات کالاهای صادرات محور به‌ویژه در استان هرمزگان از راهبردی‌های اصلی برای موفقیت و رونق اقتصادی خواهد بود.

تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به عنوان مهمترین راهبرد توسعه اقتصادی کشور، در گرو ایجاد شرایط لازم برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان راهکار خروج از اقتصاد تک محصولی نفت است و وجود 22 بندر صیادی، 10بندر تجاری و صنعتی، 13 بندر چند منظوره، 3 بندرنفتی و یک بندر اختصاصی معدنی در 900 کیلومتر نوار ساحلی، از جمله قابلیت های ویژه هرمزگان برای رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.

صادرات کالای غیر نفتی موتور محرکه رهایی از وابستکی به نفت

خروج کالاهای با کیفیت با بسته‌بندی مناسب، حفظ بازارهای هدف و مشتریان در بازارهای جهانی و کنترل و نظارت بر کالاها و توسعه بازار کالاهای صادراتی و ارائه کالاهای جدید به بازار جهانی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای توسعه صادرات غیر‌نفتی استان هرمزگان است و با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان موتور محرکه رهایی از وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت، لزوم بررسی مشکلات وموانع پیشروی صادرات را دو چندان نموده است.

اگر به دنبال جهش تولید، حفاظت از اشتغال موجود و تأمین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید هستیم، باید توسعه صادرات غیرنفتی را در اولویت نخست برنامه های دولتمردان قرار بگیرد که اصلی ترین و مهم ترین وظیفه آنها، برداشتن موانع از پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی است

با توجه به تحریم های پولی و بانکی کشور ما از سوی استکبار جهانی و آمریکا، تهاتر روش جایگزین می باشد که می تواند نیازهای داخلی را بدون مبادلات بانکی برطرف کند بازرگانی کشور ما باید از طریق ایجاد تعامل گسترده میان بخش خصوصی کشور با بخش خصوصی کشورهای هدف صادراتی، بسترهای لازم را برای افزایش صادرات و واردات از طریق تهاتر فراهم کند.

با توجه به محدود بودن بازار داخل کشور، یکی از الزامات تحقق جهش تولید این است که بتوانیم تولیدات داخلی را در بازارهای بین المللی عرضه کنیم حمایت از صادرکنندگان یک اولویت مهم است اما ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.

کشور همسایه و کشورهایی نظیر چین و هند می توانند بعنوان مهمترین اهداف صادراتی کشور مورد توجه قرار گیرند  وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های بجای فکر مذاکره با کشورهای غربی، تقویت دیپلماسی اقتصادی وتمرکز بر کشورهای هدف صادراتی سرلوحه کار خود قرار دهند و زیرساخت های لازم را برای توسعه صادرات به این کشورها را فراهم‌کنند.

افزایش 19 درصدی صادرات کالای غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان

قاسم عسکری نسب مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان بندرلنگه، با اشاره به صادرات  ۲۳۳ هزار و ۶۶۵ تن کالای غیر نفتی با رشد ۱۹ درصدی در بنادر غرب هرمزگان اظهار کرد: از این میزان، سهم بندرلنگه در صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشام ۴۲ هزار و ۷۸۶ تن بوده است.

وی افزود: طی دوره زمانی ۳ ماه نخست سال ۹۹، در مجموع ۹۵۶ هزار تن انواع کالا در بندر لنگه و بنادر تابعه آن تخلیه و بارگیری شد که از این رقم، ۴۶۹ هزار و ۵۵۹ تن  با رشد ۴ درصدی مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۴۸۶ هزار و ۴۶۰ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفت: طی دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی (که عمده آن محموله خودرو بوده است) به ۱۷ هزار و ۹۸۲ تن رسید که ۹ هزار و ۶۵۰ تن از اینگونه کالاها در بندرلنگه و بنادر تابعه آن وارد شده است.

بندر لنگه قلب تپنده ترانزیت خودرو در ایران

عسکری نسب با بیان اینکه  بنادر و دریانوردی بندرلنگه به عنوان قلب تپنده ترانزیت خودرو در ایران و چهار راهی امن برای ترابری دریایی و زمینی به کشور های آسیای میانه محسوب می شود عنوان کرد: در ۳ ماه نخست سال ۹۹ بیش از  ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو بدون هیچگونه سانحه و خسارتی از طریق بندرلنگه به کشور های آسیای میانه ترانزیت  شده است.

وی تعداد شناورهای ورودی به بنادر غرب هرمزگان را یک هزار و ۴۸۵ فروند اعلام کرد و خاطرنشان کرد: از این میزان، ظرفیت بارگیری ۱۹۳ فروند شناور، بالای هزار تن و ۲ هزار و ۷۷۴ فروند از شناورهای پهلو گرفته، زیر هزار تن بوده است.

افزایش ۸ درصدی صادرات از بندر شهید باهنر بندرعباس

حسین سعیدی، مدیرگمرک بندرشهید باهنراظهار کرد: در این مدت بیش از هزار و ۶۰۰ تن کالای غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد مواد شیمیایی، شیشه، میوه و تره بار کالا‌هایی هستند که به کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و چین صادر می‌شود.

وی افزود: تره بار ومصالح ساختمانی از عمده‌ترین کالا‌های صادراتی است.مدیرگمرک بندرشهید باهنر افزود: در این مدت هم بیش از ۱۶ هزار و شصت تن کالا‌های کانتینری جابجا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از دو برابر افزایش یافته است.

این درحالی است که بندرشهید باهنر بندرعباس رتبه نخست صادرات محصولات کشاورزی در کشور را دارد و بیش از چهار هزار ملوان هرمزگانی در ۶۵۰ شناور و کشتی مشغول به کار هستند .

شتاب بخشی به روند صادرات از سیاست های محوری در هرمزگان است

فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار داشت: باتوجه به اهمیت موضوع صادرات کالا، حمایت و پشتیبانی از صادرکنندگان را به طور ویژه در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم با رفع موانع، بستر مناسبی برای فعالیت آن ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه صادرات کالا از مبادی رسمی مورد حمایت است، عنوان کرد: ملوانان و لنج داران استان می‌توانند برابر با میزان کالاهایی که صادر می کنند، کالاهای مورد نیاز کشور را از طریق مبادی رسمی وارد کنند.

استاندار هرمزگان گفت: حمایت های لازم توسط دستگاه‌های مسئول از صادرکنندگان و همچنین جهت توسعه تجارت ملوانی در هرمزگان انجاممی‌شود.

همتی تصریح کرد: ملوانان و لنج داران در استان، صادرات کالاهای تولیدی را به شکل رسمی از طریق بنادر و گمرکات در شهرستان‌های مختلف ساحلی هرمزگان انجام دهند.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که سهم کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی هرچه بیشتر افزایش یابد و در این راستا نیز باید حمایت‌ها و کمک‌های خوبی از فعالان بخش خصوصی داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار