مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. شهريور 1399 - 9:08   |   کد مطلب: 24128
هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

نحوه پرداخت وام شهریه دانشگاه پیام نور برای سال تحصیلی آینده اعلام شد

 
محمد هادی امین ناجی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور با اعلام نحوه پرداخت وام شهریه در سال تحصیلی جدید گفت: وام‌های شهریه دانشگاه پیام نور مطابق سال گذشته، شامل وام صندوق رفاه وزارت علوم و وام قرض الحسنه بانک‌های مورد تعهد دانشگاه خواهد بود.

وی با عنوان اینکه مهم‌ترین اولویت دانشگاه پیام نور به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی، رفع دغدغه و نگرانی خانواده‌ها برای پرداخت شهریه تحصیلی است، افزود: صندوق رفاه وزارت علوم در سال گذشته با افزایش اعتبار ویژه دانشگاه پیام نور، بیش از ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات مالی و شهریه‌ای به دانشجویان این دانشگاه پرداخت کرد و در نظر داریم امسال نیز اعتبار ویژه‌ای برای دانشجویان این دانشگاه درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به اطلاعیه جدید صندوق رفاه وزارت علوم تصریح کرد: کلیه دانشجویان برای انجام هر فعالیتی در سامانه صندوق رفاه نیاز به کد اعتبار سنجی ارسال شده به تلفن همراه به نام خود را دارند و باید برای استعلام ثبت احوال شماره تلفن همراه کلیه دانشجویان با کد ملی، نام و نام خانوادگی و کلیه اطلاعات فردی دانشجو تطابق داشته باشد.
 

مهلت ثبت نام و ارسال آثار به جشنواره امید تمدید شد

حسین یزدانشناس، دبیر جشنواره فیلم و عکس امید با اعلام این خبر افزود: با توجه به درخواست‌های تعدادی از دانشجویان و شرایط خاص کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت ثبت‌نام در جشنواره تا روز جمعه ۲۸ شهریور و مهلت ارسال آثار تا روز چهارشنبه سوم مهر ماه تمدید شد.

یزدانشناس اضافه کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری آنلاین جشنواره گرفته نشده است و با سنجش شرایط دانشگاه‌ها، در آینده‌ی نزدیک در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 

شرایط اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام شد

دانشگاه علوم پزشکی تهران شرایط اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های این دانشگاه را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا و لزوم اسکان دانشجویان نیازمند خوابگاه در ترم اول نیم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و همچنین ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا، فقط دانشجویانی که به واسطه داشتن واحد‌های عملی، کارآموزی، کارورزی و حضور در آزمایشگاه، نیاز به حضور تمام وقت در دانشگاه دارند پس از ارسال فهرست اسامی دانشجویان از دانشکده‌های آنان به مدیریت امور خوابگاه ها، می‌توانند به خوابگاه مراجعه و مابقی دانشجویان تا زمان اعلام رسمی بازگشایی دانشگاه ها، اکیداً به خوابگاه مراجعه نکنند.
 

دستورالعمل استقبال از نو دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

فرزاد جهان‌بین، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها، رؤسای واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، باید ستاد استقبال از نودانشجویان زیر نظر شورای فرهنگی و به ریاست معاون فرهنگی و دانشجویی و با حضور نمایندگان بسیج اساتید، بسیج دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی در تمامی واحد‌های دانشگاهی به منظور برنامه ریزی برای نحوه استقبال از دانشجویان تشکیل شود.

مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود، به همراه خانواده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و در صورت عدم امکان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

براساس این دستور العمل، زمان برگزاری مراسم استقبال از نودانشجویان، هفته آخر مهرماه و یا هفته اول آبان ماه با حضور نودانشجویان و خانواده آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین فضا‌هایی جهت استقبال از دانشجویان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی آماده و غبارروبی و عطر افشانی مساجد و مزار شهداء در واحد‌های دانشگاهی به عنوان اقدام نمادین برای آغاز سال تحصیلی جدید انجام شود.

مفرد: ۸۰۰۰ جهادگر برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی ثبت نام کردند

صادق مفرد، مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی و مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی طی سخنانی در ادامه سلسله نشست‌های «روایت فتح کرونا»، که با موضوع روایت عملکرد گروه‌های جهادی در جریان مقابله با ویروس کرونا در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، درباره ثبت نام اولیه جهت حضور افراد داوطلب برای خدمت جهادی گفت: بیش از هشت هزار نفر برای حضور در بیمارستان‌ها و برای کار‌های درمانی اعلام آمادگی کردند که در حوزه درمانی این عدد، عدد قابل توجهی بود.
[منتشر نشود///وضعیت افزایش نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ها و غذای دانشجویی مشخص شد /تناقض گویی در آمار‌های خروج نخبگان از کشور!]
 
وی گفت: تعدادی زیادی از جهادگران ما در بیمارستان قم خدمت می‌کردند، آن هم در جایی که نه خانواده جرات نزدیک شدن به آن‌ها را داشت و نه کادر درمانی و پزشکی آن بیمارستان و این مسئله در صورتی بود که نیرو‌های جهادگر این فعالیت‌ها را بدون هیچگونه چشم‌داشتی و با میل و رغبت انجام می‌دادند.
 

همسان سازی امور شورا‌های انضباطی دانشجویان در دستور کار سازمان امور دانشجویان

 
 نخستین کارگاه آموزشی دستورکار همسان سازی امور شورا‌های انضباطی با هدف ایجاد نظم و یکپارچگی در اجرای صحیح آیین نامه انضباطی و شیوه نامه اجرایی با حضور علم، معاون امور دانشجویان داخل سازمان، نوزری، مدیرکل امور دانشجویان داخل و دبیران شورا‌های انضباطی دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد.

محمدرضا علم، معاون امور دانشجویان داخل سازمان، در ابتدای کارگاه آموزشی، با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان، امام حسین (ع)، به بیان اهمیت و نقش تربیتی شورا‌های انضباطی در کسب مهارت فردی و اجتماعی و تامین حقوق عمومی دانشگاهیان تصریح کرد.

وی افزود: رییس سازمان امور دانشجویان، بر ضرورت انجام دستورکار همسان سازی امور شورا‌های انضباطی در راستای جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان تاکید داشته و اجرای صحیح و بهینه آن را از دبیران شورا‌های انضباطی توقع دارد.
 

جزئیات تغییر در پرداخت وام‌های دانشجویی
 

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: در سال تحصیلی پیش رو رویکرد وزارت علوم آموزش ترکیبی حضوری و مجازی است و تاکید شده که دروس نظری با ساز و کار‌های لازم به صورت مجازی برگزار شود و دانشگاه‌ها با حفظ ملاحظات کیفیت لازم را در این زمینه داشته باشند و دروس عملیاتی و کارگاهی مانند پایان نامه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار شد صندوق رفاه با این رویکرد هم برای آن دسته از دانشجویانی که حضور دارند و هم دانشجویان غیرحضوری پیش بینی‌های لازم را داشته و از اردیبهشت سال جاری برای ارتقای آشپزخانه ها، رستوران‌ها و خوابگاه‌ها بخش نامه‌هایی را به دانشگاه‌ها ارسال کرده و پیشنهاد‌هایی را برای ارتقا دریافت کردیم کار کارشناسی صورت گرفت، اما به دلیل کاهش منابع صندوق و محدودیت‌های منابع برای اولین بار سراغ خیرین رفتیم و در جلساتی که با خیرین داشتیم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها در نظرگرفته شده است.

وی افزود: از این صد میلیارد تومان ۳۰ درصد توسط دانشگاه ۳۰ درصد توسط خیرین و ۴۰ درصد توسط صندوق رفاه به صورت مشارکتی پرداخت خواهد شد که مرحله اول پرداخت‌ها از سوی صندوق صورت گرفته و تا اواسط مهر ماه اغلب این پروژه‌ها به نتیجه می‌رسد ۱۲۵ خوابگاه سطح ۴ و ۵ را با مساحتی حدود ۳۱۳ هزار و ۷۰۰ متر مربع ارتقا دادیم که حدود ۳۰ هزار ظرفیت ایجاد کرده است، اما ظرفیت امسال خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد و نباید ظرفیت‌ها به طور کامل اشغال شود.
 

اجاره بهای خوابگاه‌ها ۲۵ درصد افزایش یافت

 
 ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نشست خبری که امروز در صندوق رفاه برگزار شد، گفت: نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

مطیعی هم چنین از طرح اسکان نوبت بندی دانشجویان در خوابگاه‌ها خبر داد و گفت: امسال به دلیل شرایط خاص کرونا از ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌ها در دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: اسکان دانشجویان در یک اتاق براین اساس نیست که اجاره بها از آن‌ها دریافت می‌شود بلکه دریافت اجاره بها مانند روال قبل بوده و هیچ تغییری نکرده است.
 
 

دوره آموزشی اتقان ۴ مختص ائمه جماعات دانشگاه‌ها برگزار می‌شود
 

در راستای توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاه‌ها چهارمین دوره آموزشی «اتقان ۴» به آدرس https://ec.nahad.ir/index.php/samen/homepage/?siteid=۹۰۹ در دسترس ائمه جماعت دانشگاه‌ها قرار گرفت.

در این دوره که به همت مرکز اقامه نماز و قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تهیه و تدارک دیده شده است دروس تاثیر فضای مجازی بر خانواده، پاسخگویی به شبهات اعتقادی کرونا، پاسخگویی به شبهات عزاداری، معاد ۳، وحی و خاتمیت ۱، فن خطابه ۵، فن خطابه ۶، جریان‌های فکری ایران معاصر و روش تحقیق در اختیار ائمه جماعات دانشگاه‌ها قرار گرفته که می‌بایست پس از گذراندن دروس یاد شده گواهی‌های مربوطه را به دفاتر نهاد دانشگاه محل فعالیت ارائه نمایند.
 

خوابگاه‌های دانشگاه تهران فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی را اسکان می‌دهد

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص بازگشایی خوابگاه‌های این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید گفت: خوابگاه‌های دانشگاه تهران به مانند ترم قبل فعالیت خود را ادامه می‌دهد و تغییری در اسکان دانشجویان نداریم.

وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی و آزمایشگاهی که حدود ۱۰۰۰ دانشجو هستند در خوابگاه ساکن هستند. دانشجویانی که فقط دروس عملی دارند ممکن است که با تایید درخواست در خوابگاه ساکن شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تمامی کلاس‌های آموزشی دانشگاه تهران از مهرماه به صورت مجازی است و کلاس حضوری نداریم.

 
دانشجویان تحصیلات تکمیلی با شرایط خاص و تایید معاون آموزشی اسکان داده می‌شوند

 
 دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در اطلاعیه‌ای شرایط اسکان در خوابگاه‌ها را برای سال تحصیلی جدید اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است، فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی با شرایط خاص و تایید معاون آموزشی دانشکده در خوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند و اسکان به صورت موقت و مدت زمان دوماه است.
 

خرسندی: برنامه‌ای برای اسکان دانشجویان کارشناسی نداریم

سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در خصوص بازگشائی خوابگاه‌ها برای ترم جدید تحصیلی گفت: خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی که با تایید استاد راهنما باشد را اسکان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن هستند و هر دانشجویی که درخواست اسکان آن تایید شود می‌تواند خوابگاه بگیرد. ظرفیت اسکان دانشجویان در شرایط خاص کرونایی درخوابگاه‌های امیرکبیر ۱۵۰۰ نفر است که در هر اتاق در حال حاضر یک نفر ساکن است.

معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: ترم جدید تحصیلی در این دانشگاه به صورت مجازی است که از ۲۹ شهریور آغاز می‌شود و برنامه‌ای برای اسکان دانشجویان کارشناسی در خوابگاه نداریم.
 

عاملی: اغراق زیادی در بحث خروج نخبگان می‌شود

 
 جلسه ۱۳۵ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی با اشاره به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در گفتگوی ویدئو کنفرانسی با مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۹ سال از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌گذرد، لذا ضرورت دارد ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نقص سند تحول بنیادین پیرامون شاخص‌های سنجش پیشرفت سند را تدوین و آماده‌سازی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب پیرامون مسائل مهد‌های کودک با بیان اینکه منابع انسانی حرف اول را در نظام تعلیم و تربیت می‌زند و در این حوزه است که انسان مؤمن و کارآمد شکل می‌گیرد، گفت: تعلیم و تربیت کودک که دوره شکل‌گیری شخصیت فکری و خلاقیت در کودک است به‌عنوان یک دوره طلایی در دنیا موردتوجه است و این حوزه تربیت در کشور ما بین ۱۴ نهاد پاس‌کاری می‌شود و بعضاً اشخاصی که کار نگهداری کودک را می‌کنند امر تربیت را نیز انجام می‌دهند.
 

تحصیل دانشجویان عراقی در ایران تسهیل می‌شود

 
 با حضور رایزن علمی-فرهنگی عراق، معاون مرکز همکاری‌های علمی بین الملی وزارت علوم و نماینده وزارت امور خارجه در سازمان امور دانشجویان راهکار‌های تسهیل حضور دانشجویان عراقی در ایران بررسی شد.

عبدالحمید علیزاده در این نشست با بیان اشتراکات فرهنگی، دینی و همجواری عراق با ایران و همکاری‌های گسترده در زمینه‌های سیاسی اقتصادی بین دو کشور گفت: برای تقویت همکاری‌های علمی دانشگاهی با عراق آمادگی داریم.

وی افزود: هم اکنون ۵۱ دانشگاه و موسسه آموزش عالی ایرانی منتخب مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی دارند که از میان این تعداد ما با بررسی توانمندی‌های دانشگاه‌ها و نیاز‌های دانشجویان عراقی ۲۸ دانشگاه منتخب را برای تحصیل دانشجویان عراقی با شیوه بورسیه این کشور در ایران به وزارت علوم این کشور معرفی کردیم.

علیزاده تاکید کرد: البته برای دانشجویان عراقی که با هزینه شخصی در ایران تحصیل می‌کنند محدودیتی در انتخاب دانشگاه محل تحصیل وجود ندارد و می‌توانند در هر یک از ۵۱ دانشگاهی که دانشجوی بین المللی پذیرش می‌کنند تحصیل کنند.
 

شفافیت، حلقه گمشده درآمد دانشگاه‌ها / درآمد‌های پژوهشی کجا هزینه می‌شود؟

 
حال ناخوش اوضاع اقتصادی کشور در سال‌های اخیر باعث شد که اختصاص بودجه‌های مراکز آموزش عالی از سوی دولت به گونه‌ای باشد که نه تنها کفاف هزینه‌های دانشگاه‌ها را نداده بلکه باعث افزایش بدهی این مراکز در سال‌های اخیر شده است.

کمبود بودجه نهاد‌های آموزش عالی دانشگاه‌ها را برآن داشت که برای جبران این کمبود‌ها به جای نگاه کردن به دست دولت و دریافت قطره چکانی بودجه به فکر درآمد زایی باشند و بتوانند پاسخگوی درصدی از هزینه‌های جاری، آموزشی و عمرانی خود باشند. همین برنامه ریزی‌ها در سال‌های اخیر باعث تغییر در برنامه بودجه مراکز آموزش عالی شد و حالا یک چهارم از کل بودجه دانشگاه‌ها با درآمدی که از راه ها‌ی مختلف دارند تامین می‌شود.

معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و مالی و اداری دانشگاه‌ها سکان درآمد زایی را به دست دارند و با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بیشترین سهم را از درآمد دانشگاه‌ها معاونت پژوهشی دارد که با قرارداد‌های پژوهشیِ، شرکت‌های دانش بنیان و سایر موارد از سهم بیشتری در درآمد زایی دانشگاه برخوردار است و بعد از آن معاونت‌های مالی و اداری و معاونت آموزشی است که با مشارکت دانشجویان بخشی از این درآمدزایی را برعهده دارند.
 

شهریه مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام شد

 
 دانشگاه علامه طباطبایی در اطلاعیه‌ای شهریه سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، شهریه مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه علامه در نیمسال اول تحصیلی (نوبت دوم، آموزش‌های الکترونیکی و پردیس‌های خودگردان) - سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اعلام شد.
 
 

مرحله دانشگاهی بخش معارفی جشنواره قرآنی هدهد مهرماه برگزار می‌شود

 
 مرحله دانشگاهی بخش معارفی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن‌وعترت دانشگاهی وزارت بهداشت سه‌شنبه ۲۲ مهرماه ۹۹ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان همچنان فرصت دارند تا انتهای شهریورماه جاری با مراجعه به سامانه جشنواره quran.behdasht.gov.ir ثبت نام خود را نهایی کنند.

بر این اساس آزمون رشته احکام در تاریخ سه‌شنبه ۲۲ مهرماه ۹۹؛ ساعت ۹ تا ۹:۴۵، آزمون نماز در رشته‌های سبک زندگی قرآنی، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱، آزمون آشنایی با سیره معصومین، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه از ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۳، آزمون آشنایی با احادیث اهل البیت، پرسمان معارفی و حفظ موضوعی قرآن کریم از ساعت۱۳:۳۰ تا ۱۴:۱۵ در همین روز برگزار می‌شود.

بر این اساس نحوه برگزاری آزمون حضوری یا مجازی بر عهده دانشگاه خواهد بود لذا دانشگاه‌ها می‌توانند آزمون‌ها را در صورت فراهم بودن شرایط و بستر مربوطه در فضای مجازی برگزار نمایند.

 

منبع : خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار