مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. اسفند 1391 - 15:26   |   کد مطلب: 5783
مطلب پیش رو بر آن است تا با تکیه بر مطالب روزنامه آرمان روابط عمومی، به بررسی اقدامات جاری و آینده اصلاح طلبان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بپردازد.
بررسی رفتارهای انتخاباتی اصلاح طلبان با تکیه بر مطالب روزنامه  آرمان روابط عمومی

 صدای دانشچو:مطلب پیش رو بر آن است تا با تکیه بر مطالب روزنامه آرمان روابط عمومی، به بررسی اقدامات جاری و آینده اصلاح طلبان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بپردازد.

در این مسیر، مطالب این روزنامه از تاریخ دوشنبه 8 دی ماه 1391 تا تاریخ دوشنبه 25 دی ماه 1391 (به مدت یک هفته) مورد بررسی قرار گرفته است.

از مطالب این روزنامه، می توان به روشنی موارد زیر را دریافت:

ا) شرکت فعال اصلاح طلبان در انتخابات

به نظر می رسد اصلاح طلبان راه بقای خود در عرصه سیاسی کشور را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم جست و جو می کنند. بی شک آنچه که بیش از نتیجه انتخابات برای آنان اهمیت دارد، صرف حضور در انتخابات و مطرح کردن خود به عنوان یک جریان سیاسی است. اصلاح طلبان به خوبی بر این نکته واقفند که عدم حضور در این انتخابات(مانند آنچه که در انتخابات مجلس از سوی آنان صورت گرفت)، مرگ سیاسی این جریان را تعجیل و پرشتاب خواهد کرد.  لذا برای رسیدن به این هدف، تطهیر عملکرد خود در فتنه88 در راستای فشار و عبور از شورای نگهبان، منسجم کردن دوباره تشکیلات اجتماعی و سیاسی اصلاحات را در دستور کار خود قرار داده اند.

در همین راستا آرمان روابط عمومی، در شماره روز چهارشنبه20دیماه خود (صفحه3) به نقل از عبدا... نوري تیتر "هر طور شده بايد در انتخابات شرکت کنيم"  را برگزید و در ادامه آن نوشت: "برخي دوستان استدلال مي‌کنند که در انتخابات شرکت نمي‌کنيم. نوري در مخالفت با اين ارزيابي گفت: با وجود اين تاکيد بر اين موضوع به‌گونه‌اي نباشد که فرصت‌هاي موجود براي فعاليت سياسي را از بين ببرد و به تعطيل اصلاحات بينجامد و آن را در بن‌بست قرار دهد. "

این روزنامه همچنین در نیمه پایینی صفحه اول، شماره روز پنج شنبه 21 دی ماه خود نیز تیتر زد:" جلسات مستمر اصلاح‌طلبان برگزار می‌شود!" ودر متن آن نوشت: "ماه‏هاست که اصلاح‌طلبان مباحث انتخاباتی خود را شروع کرده‏اند و بارها و بارها بر فراهم شدن شرایط برای حضوری جدی در عرصه انتخابات سال92 تاکید دارند."

2) القای بحرانی بودن شرایط کشور و برجسته کردن نقش هاشمی رفسنجانی برای حل بحران

به صورت قاطع می توان ادعا کرد که آنچه که در فضای کنونی کشور، به مذاق اصلاح طلبان خوش می آید، هر چه بدتر شدن شدن شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و در نهایت بحرانی نشان دادن شرایط آن است. به نظر می رسد پیگیری این موضوع به دلایل مختلفی صورت می گیرد.

یکی از دلایل این سیاست برجسته سازی(یکی از تکنیک های عملیات روانی) است. بر اساس این تکنیک، رسانه حتی اگر نتواند به مخاطب بگوید چگونه فکر کند، می تواند به او القا کند که درباره چه چیزی فکر نماید. با این اوصاف، پرداختن بیش از حد روزنامه های اصلاح طلب، از جمله روزنامه آرمان، به مشکلات موجود، در راستای ملتهب نگه داشتن فضای روانی جامعه قابل ارزیابی می باشد.

این تصویر سازی از یک سو و نسبت دادن عملکرد احمدی نژاد و دولت وی، به عملکرد اصولگرایان از سوی دیگر از دیگر اهدافی است که در حال پیگیری است. علاوه بر آن تلاش برای بازگشت فتنه گران به صحنه را نیز می توان از اهداف مهم این طرح برشمرد.

در همین راستا، علاوه بر مباحث اقتصادی، نگاه ویژه به مباحث حقوق بشر(با توجه به فشارهای اخیر غرب به ایران پیرامون این موضوع) نیز بسیار قابل تامل است.

تنها نگاهی به مطالب و تیترهای صفحه اول روز یک شنبه 24 دی ماه روزنامه آرمان روابط عمومی، به خوبی روند القای وجود بحران در کشور را نشان می دهد. "چرا در جامعه زورگیری وجود دارد"، "جریان برق در 145 روستای پیرانشهر همچنان قطع است"،  "محسن رضایی: به زندگی مردم جدی توجه نمی شود"و "تحریم نفت و بانک مرکزی بر اقتصاد کشور فشارآورد؛ وزیر صنعت و معدن: جوانان ما تحصیلات عالیه دارند، اما بیکارند" همگی در یک روز و در یک نیم صفحه از این روزنامه منتشر شده است.

به نظر می رسد القای وجود چنین بحرانی در کشور، عامل پیش برنده ای است که به زعم این جریان، می تواند مسیر را برای رسیدن آنان به اهداف خود باز نماید. در چنین فضای خودساخته ای، مطرح کردن یک منجی و بهتر است گفته شود منجی سازی، اصلی ترین هدفی است که در ورای تیترهای رسانه های اصلاح طلب نهفته است. مطرح شدن هاشمی(به عنوان یک چهره به اصطلاح فراجناحی)  به عنوان منجی، در راستای الف)بازگشت به گفتمان سازندگی و تلاش برای اثبات آن به عنوان راه حل پیشرفت کشور، ب) تلاش برای اثبات ناکارآمدی گفتمان احمدی نژاد84 و ج) تخریب حامیان گفتمانی برجسته وی، قابل ارزیابی است.

این روزنامه در شماره روز چهارشنبه 20 دی ماه در روزی که اکثر رسانه ها، در تیتر و عکس یک خود به سخنان مقام معظم رهبری پرداخته بودند، عکس اول خود را به هاشمی اختصاص داد و درذیل آن به نقل از علی مطهری "هاشمی می‌تواند جناح‌ها را کنار هم بنشاند." را به عنوان تیتر برگزید. این روزنامه در صفحه 6 خود و در متن همین خبر، با انتخاب تیتر" علی مطهری: درشرایط فعلی هاشمی بهترین گزینه است" به نقل از وی نوشت: "به دلیل نفوذی که آقای هاشمی در شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی دارد به نظر بنده تنها کسی که می‌تواند همه گروه‌های سیاسی و شخصیت‌ها را کنار هم نشانده و اداره کند، اوست. مطهری دلایل دیگر خود برای دعوت هاشمی رفسنجانی را ارتباط خوب او با مقامات کشورهای همسایه خصوصا اعراب، شناخت دنیای غرب از هاشمی، نفوذی که وی در بین مخالفان و منتقدان دارد و همچنین پایگاه اجتماعی او در بین قشر متدین و انقلابی بیان کرد... به هر حال حرف آقای هاشمی برای برگزاری انتخابات آزاد، حرف منطقی است؛ چراکه انتخابات همیشه باید آزاد باشد." روزنامه آرمان عکس نخست روز دوشنبه 25دی ماه را نیز به عکسی شبه انتخاباتی از هاشمی رفسنجانی اختصاص داد و با حروف درشت نوشت: "منتقدان آیت‌ا... در صف حامیان"  این روزنامه در متن این خبر هم آورده است: "منتقدان آیت‌ا... ‌هاشمی‌ رفسنجانی هم این روزها راهی غیر از گرد او جمع شدن نمی‌یابند. چه آنهایی که در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 84 پروژه «نه» به ‌هاشمی را دنبال می‌کردند و چه آنانی که در آن سال کاندیداهای دیگر را اصلح‌تر از‌ هاشمی ارزیابی کرده و به آنها رای دادند، امروز نامشان در لیست درخواست دیدار با آیت‌ا...‌ هاشمی‌ رفسنجانی در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش بسته است. برخی از آنها در این دیدارها می‌گویند که تحت‌تاثیر جوی که از سوی رقبای ‌هاشمی پدید آمده بود، ترجیح دادند به کاندیدای دیگری رای دهند و برخی دیگر با صداقت گفتند که ‌هاشمی را به خوبی امروز نمی‌شناختند که اگر غیر از این بود، نامی جز آیت‌ا... در برگه رای آنها نقش نمی‌بست."

 در کنار طرح بحرانی بودن شرایط کشور، طرح وحدت ملی و آشتی ملی از دیگر سیاست هایی است که اصلاح طلبان بر رسانه های خود حکم فرما کرده ند. به نظر می رسد بازگرداندن فتنه گران به عرصه اجرایی کشور و بازسازی وجهه از دست رفته آنان در میان افکار عمومی، از جمله اهدافی است که اصلاح طلبان و هاشمی از مسیر وحدت در پی آن هستند.

در همین راستا، روزنامه آرمان، عکس یک (دوشنبه18 دی ماه1391)خود را به ناطق نوری اختصاص داد و در ذیل آن نوشت: "از چپِ چپ تا راستِ راست" و در متن این مطلب هم آورد: "آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی چندی است بر تشکیل دولت وحدت ملی تاکیدات زیادی دارد و ناطق نوری هم بارها هدف خود را وحدت نیروهای سیاسی فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی عنوان کرده بود. در این میان برخی تندرو‌ها که منافعشان با وحدت نیروهای انقلاب به خطر می‌افتد با این طرح مخالفت می‌کنند."

این روزنامه در همین روز و در صفحه2 خود نیز اظهارات نعیمه اشراقی را منتشر کرد: "سیدحسن]خمینی[ تنها کسی است که می‌تواند دولت آشتی ملی تشکیل دهد، افزود: او می‌تواند وسیله‌ای برای آشتی عده‌ای از مردم و برخی از جناح‌ها با نظام شود."

سرمقاله روزچهارشنبه20دیماه نیز به قلم اشرف بروجردی منتشرشد: " عده‌ای در این بین سخن از دولت وحدت ملی به میان می‌آورند که در صورت امکان وجود، این دولت مطلوب ترین دولت ممکن است."

روزنامه حامی هاشمی رفسنجانی، در همین شماره و در صفحه6، در مطلبی پیرامون اظهارات حبیب ا... عسگر اولادی (ودرحمایت از وی) با تقسیم بندی جناح راست به طیف سنتی(مانند هاشمی) و طیف میانه(مانند عسگر اولادی)می نویسد: "طیف راست میانه رو هم از راست سنتی الهام می‌گیرد و برخی از اعضای این طیف تصمیم‌ می‌گیرند تا راه آنها را ادامه دهند چرا که گذشت زمان به آنها نشان داده است که هیچ ثروت و کرسی‌ قدرتی ارزش حاکم شدن آرامش در کشور و وحدت حداکثری را ندارد." این روزنامه، برای این مطلب، روتیتر "روایت آرمان از هجمه اصولگرایان به طیف راست سنتی و میانه" را برگزید.

سرمقاله یکشنبه 24 دیماه آرمان به قلم دکتر غلامعباس توسلی و باتیتر “ائتلاف‌های نشدنی” منتشر شد:"برای حل کردن مسائل و مشکلات البته راه‌های مختلفی موجود است اما یکی از بهترین راه‌ها رسیدن به وحدت ملی و عمومی است و رسیدن به این وحدت ملی مستلزم محترم شناختن حقوق تمام افراد جامعه است." ودر ذیل سرمقاله، در یادداشتی که با تیتر  "ائتلاف با اصولگرایان؛ رویایی غیرواقعی" منتشر شده، ائتلاف با اصولگرایان، غیر ممکن شمرده شده و در ارائه یک راه حل برای چنین ائتلافی نوشته شده است: "چنین توافقی قطعا نیاز به ورود چهره‌های مشروعیت‌بخش سیاسی و دارای نفوذ در هر دو طیف ائتلاف‌کننده دارد تا به عنوان یک لولای تشکیلاتی- سیاسی هم پایداری چنین ائتلافی را تضمین کرده و هم بر عمق همگرایی و توافق بیفزاید. به‌طور مثال آیت‌ا... هاشمی که خود پیشتر مساله طرح دولت وحدت ملی را مطرح کرده بود یکی از گزینه‌هایی است که چنین شرایطی را دارد. "

3) استفاده از کلیدواژه انتخابات آزاد

بی شک هدف اصلی طراحان انتخابات آزاد، امتیازگیری از نظام است. فتنه گران88 برآنند تا با مطرح نمودن انتخابات آزاد، و طرح هم زمان بحران سازی در کشور و منجی سازی از خود، نظام را وادار کنند تا با چشم پوشی از اتهامات سران فتنه، برای ورود آنان به انتخابات فرش قرمز پهن کند. فتنه گران88 ، از آن جهت به این تحلیل رسیده اند که گمان می کنند نظام با توجه به به اصطلاح بحران موجود در کشور برای حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات به حضور آنان نیاز دارد و لذا طرح موازی کلیدواژه انتخابات آزد و دولت وحدت ملی نیز در همین راستاست. مواضع انعکاس یافته اصلاح طلبان در روزنامه آرمان، نشان می دهد که آنها تلاش می کنند تابا عبارتی مانند "اگر از سوی رقبا مشکلی برای حضور پیش نیاید" به نوعی نهادهای نظارتی و به ویژه شورای نگهبان را حامی جناحی خاص(اصولگرایان) نشان دهند. از سوی دیگر این نکته را هم نباید از یاد برد که، طرح مسائلی مانند انتخابات آزاد، پذیرش شکست زودهنگام انتخاباتی، و راهی برای فرار به جلو در میان افکار عمومی است.

روزنامه آرمان در شماره روز دوشنبه18 دی ماه1391 به نقل از نعیمه اشراقی نوشت: "اگر با نگاهی واقع‌گرایانه نظر بیندازیم، بهتر است در این زمان اندکی که باقی است، اصلاح‌طلبان برای فراهم کردن فضایی که بتوانند در انتخابات کاندیدا داشته باشند، تلاش کنند."

و در همین شماره و در صفحه 3 به انعکاس سخنرانی موسوی لاری(وزیر سابق کشور) در دفتر مرکزی حزب اسلامی کار پرداخت: "نخستین شرطی که انتخابات آزاد دارد، این است که انتخاب‌کننده بتواند بین سلیقه‌ها و افراد مختلف یکی را انتخاب کند... الفبای انتخابات آزاد این است که باید عرصه برای انتخاب‌شوندگان و انتخاب کنندگان باز باشد.... خود انتخابات شرایط و تعاریف و ویژگی‌هایی دارد و اگر آن ویژگی‌ها رعایت شود زمینه‌ برای انتخاب و گزینش باقی افراد باز می‌شود چه اصلاح‌طلب باشند چه اصولگرا." در صفحه 6 همبن روزِ آرمان،  قدرت ا.. علیخانی در مصاحبه ای با بیان اینکه"همه افراد به ضرورت برگزاری یک انتخابات پرشور برای رفع مشکلات کشور پی برده‌اند و ضروری است ما نیز در آستانه انتخابات به این مساله توجه داشته باشیم"افزوده است: "علاوه بر اینکه همه افراد و گروه‌ها باید نسبت به انتخابات احساس مسئولیت داشته باشند، از سوی دیگر نیز نباید برای افرادی که قانون اساسی را پذیرفته‌اند هیچ مانعی برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد."

آرمان روابط عمومی در صفحه3 روز 19 دی ماه خود هم به انعکاس اظهارات عباس عبدی پرداخت:"اصلاح‌طلبان در صورتی که به ضرورت حضورشان در انتخابات و معرفی کاندیدا واقف شوند، دیگر نباید حضور یا عدم حضور یا دعوت از آنها برای شرکت در انتخابات منحصر به نظر کسی شود." عباس عبدی در ادامه حضور اصلاح طلبان را به اصطلاح راه حلی برای نظام می داند: "اگر حضور آنان به گونه‌ای باشد که راه حلی برای حکومت باشد گمان نمی‌کنم حتی جناح‌های تندرو هم قادر باشند که مانع حضور آنان شوند." این روزنامه اصلاح طلب همچنین در همین شماره، با گزینش بخشی از سخنان حجت الاسلام ذوالنور در صفحه نخست خود تیتر زد: "اصولگرایان در جایگاه تعیین شرط برای اصلاح‌طلبان نیستند" و البته در متن و در صفحه9، متن کامل این بخش از سخنان وی را منتشر کرد:" من معتقد هستم اصولگرایان در جایگاهی نیستند که برای جریانات دیگر شرط تعیین کنند ولی می‌توانند ملاک و معیار بدهند و بگویند اگر کسی می‌خواهد کاندیدا شود، حداقل شرطی که باید داشته باشد این است که خط او با برنداز و فتنه در نظام اسلامی جدا باشد." و نکته جالب که نیات قرض ورزانه این روزنامه، در انتخاب تیتر را نشان می دهد، تعجب مصاحبه گر آن است:"خوب این هم که شد شرط!" که حجت الاسلام ذورالنور هم در پاسخ می گوید: "هر کس در خط براندازی قرار گرفت، نمی‌تواند از درون نظام سکان هدایت آن را در دست بگیرد."

در ادامه روند پیش گرفته آرمان، اشرف بروجردی در سرمقاله چهارشنبه20دیماه آن، که با تیتر "تعیین تکلیف برای اصلاح طلبان ممنوع" منتشر شد، نوشت: "مدتی است که مشاهده می‌کنیم که برخی برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات شروطی را مطرح می‌کنند و از اصلاح‌طلبان می‌خواهند که از گذشته خود معذرت بخواهند تا بتوانند به عرصه انتخابات ورود کنند. در جواب باید گفت که هر یک از اصلاح‌طلبان به عنوان یک ایرانی و البته به عنوان افرادی که نقشی پررنگ در به ثمر رسیدن انقلاب ایفا کرده‌اند شرکت در انتخابات را حق خود دانسته و نیاز به اجازه گرفتن از هیچ فرد و هیچ طیفی نمی‌بینند."

آرمان روابط عمومی، روز پنج شنبه 21 دی ماه دو مصاحبه را پیرامون همین موضوع منتشر کرد. اول مصاحبه با "حسین کاشفی" که گفته بود: "همان‌گونه که تاکنون بارها هم بر آن تاکید شده این است که آیا اصلا جناح رقیب تمایلی برای حضور اصلاح‌طلبان از خود نشان می‏دهد یا نه؟ انتخابات برای اصلاح‌طلبان معادله‏ای است که آنها تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در آن هستند. طرف دیگر معادله رقیب است که نشانی از استقبال از حضور ما ندارد. " و دوم "رسول منتجب نیا": " اگر مانعی از ناحیه رقبا به وجود نیاید، می‌توانیم تکرار 2‌خرداد 76 را شاهد باشیم. در 2 خرداد معجزه که پیش نیامده است، شرایطی فراهم شد که این پدیده رخ داد. اگر بازهم این شرایط مهیا باشد، باز هم پیش می‌آید. من فکر می‌کنم این حضور حداکثری به نفع نظام هست. هر روزی که آغوش مسئولان و جناح رقیب به روی اصلاح‌طلبان باز شود .همان روز اصلاح‌طلبان می‌توانند به جمع‌بندی برسند." این روزنامه برای مصاحبه اخیر، تیتر "حضور اصلاح‌طلبان‌نیاز جامعه است" را  انتخاب کرد.

روزنامه آرمان روابط عمومی در روز دوشنبه 25 دی ماه هم در ستون دیدگاه خود آورده است:" انتخابات وقتی منصفانه  و رقابتی است که احزاب بتوانند با آزادی کامل در صحنه حضور داشته باشند و در صورت فعالیت آزادانه احزاب است که مردم به رشد و کمال سیاسی می‌رسند و در واقع همگانی شدن فضای انتخابات است که به باز شدن فضا و سالم شدن رقابت‌های سیاسی می‌انجامد و هم باعث می‌شود تا همگان در انتخابات شرکت فعال داشته باشند و هم باعث می‌شود تا آسیب‌های موجود در انتخاب مستقیم توسط مردم به حداقل برسد."

آنچه که در بالا آمد، نشان دهنده آن است که این روزنامه، هم چنان و حتی پس از افشاگری مقام معظم رهبری، به سیاست خود در القای آزاد نبودن انتخابات ادامه می دهد.

4)برجسته کردن لیدر جریان انحرافی

پر واضح است که اصلاح طلبان در صورتی که در انتخابات به پیروزی نرسند، ترجیح می دهند که سرکرده جریان انحرافی و یا کاندیدای مورد حمایت وی، پیروز انتخابات باشد. چرا که میان این دو اشتراکات فکری و رفتاری زیادی وجود دارد(که طرح آن، مجال دیگری می طلبد) که سبب می شود، این دو جریان رقیب اصلی خود را اصولگرایان بدانند. و البته این در حالتی است که میان دو ائتلافی علنی و انتخاباتی صورت نگیرد. به هر حال، سوای از اشتراکات فکری و ایدئولوژیک میان این دو، مطرح کردن این فرد، از سوی رسانه های اصلاح طلب، با توجه به احتمال فراوان رد صلاحیت وی، با طرح انتخابات آزاد چندان بی ربط نیست.

روزنامه آرمان در همین راستا روز سه شنبه19: "بهمن شریف‏زاده در جمع حامیان احمدی‌نژاد عنوان کرد:مشایی تا زمانی كه تكلیف نشود نخواهد آمد." را در صفحه9 خود منتشر کرد.

روزنامه آرمان روابط عمومی، همچنین در شماره روز پنجشنبه 21 دی ماه خود در صفحه اول و درکنار لوگوی خود با چاپ عکسی از مشایی، تیتر زد: "لبخند مشایی به سوال درباره کاندیداتوری‌اش" و در متن همین خبر و در صفحه 5 نوشت: "در ماه‌های انتهایی دولت برخی اصولگرایان مواضع قبلی خود در مورد مشایی را فراموش کردند و به نوعی سعی دارند تا او را مبرا از انتقاداتی کنند که قبلا در مورد او مطرح می‌کردند. این دسته از اصولگرایان بر این باورند که احتمال حضور مشایی در عرصه انتخابات وجود دارد پس بهتر است تابلوی توقف بر انتقادات خود بزنند و همچنین مشایی را فردی بدانند که اگر مشکلی داشت، حتما قوه قضاییه با او برخورد می‌کرد."

این روزنامه همچنین در شماره همین روز و در همان صفحه اول یادداشتی به قلم صادق زیباکلام، و با تیتر "معمایی به نام مشایی" را منتشر کرد. زیباکلام در این یادداشت که با استقبال" شبکه ایران" (و باز نشر آن توسط این وب سایت) مواجه شد، نوشته است: "قبلاً گفته‌ام که اگر او تائید صلاحیت شود و اگر اصلاح‌طلبان همین گونه ادامه دهند، او قطعاً رای می‌آورد." زیبا کلام در ادامه این سوال را مطرح می کندکه "چرا جناح راست، محافظه کاران و اصولگرایان با او مخالفند؟" و در پایان پاسخ می دهد: "کم نیستند کسانی که معتقدند در حقیقت رئیس و اصل کاری خود احمدی‌نژاد است و رحیم‌مشایی تابع اوست. جالب است که هرقدر به انتقادات می‌نگردیم به‌جز الفاظ کلی‌‌ و کلیشه چیز دیگری نسبت به دلایل مخالفتشان با رحیم‌مشایی به طور شفاف چیزی را مطرح نمی‌کنند. به‌راستی مشکل رحیم‌مشایی چیست؟ "

5) القای چندگانگی و اختلاف در میان اصولگرایان

در کنار طرح های فتنه انگیز مختلف جبهه استکبار (اعم از غرب، جریان فتنه و جریان انحرافی) برای انتخابات ریاست جمهوری، تشتت میان اصولگرایان نیز می تواند به نیل آن به اهداف خود کمک بیشتری نماید. لذا رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب تلاش می کنند تا با برجسته کردن این موضوع و بازخوانی موارد اختلافی موجود میان اصولگرایان، به نوعی در تنور این اختلافات بدمند. تشتت میان اصولگرایان، چه از آن جهت که موجب شکسته شدن آرای آنان می شود و چه از ان جهت که موجب پرداختن آنان به یکدیگر و کم توجهی به طرح های فتنه انگیز خواهد شد، می تواند برای جبهه استکبار مفید باشد.

در همین راستا اشرف بروجردی در سرمقاله روز چهارشنبه20دیماه روزنامه اصلاح طلب آرمان روابط عمومی نوشت: اصولگرایان در حال حاضر هم دیدگاه‌های مختلفی دارند و هم کاندیداهای متنوعی و این به این معنا است که اصولگرایان در درون جریان خود هم به تعامل نرسیده‌اند..." این روزنامه همچنین در همین روز و  در بالای صفحه6 تیتر زد: "اصولگرایان سنتی از تندروها فاصله گرفته‌اند"و در صفحه 3 خود نیز نوشت: "ائتلاف 1+2 که یکی از اضلاع‏اش غلامعلی حداد عادل است، این روزها بیش از هر تحرک انتخاباتی دیگری در درون اردوگاه خودشان صدای اعتراض اصولگرایان را بلند کرده است."  

تیتر "شکاف اصولگرایان در نبود اصلاح‌طلبان" هم بر بالای سر مقاله روز پنج شنبه(21 دی ماه) نقش بست تا موضوع سرمقاله آرمان در دو روز پی در پی یکسان باشد. سرمقاله نویس آرمان معتقد است: "به هر حال شکاف بین اصولگرایان ماحصل اهداف انتخاباتی و خواست بقا در حاکمیت از طرف هر کدام از شاخه‌های اصولگرایی است و همین امر باعث می‌شود تا هر کدام از این شاخه‌ها قصد حذف دیگری را داشته باشند و طبیعی است که با استمرار این مطالبه قدرت، روز به روز شکاف بین اصولگرایان بیشتر از قبل شود و عدم حضور اصلاح‌طلبان در صحنه هم به عمیق شدن این شکاف کمک می‌کند." در همین روز و درصفحه 3 آمده است: "هرچقدر جبهه متحد اصولگرایان با معرفی ائتلاف‌هایی چون 1+2 در پی نشان دادن وحدت اصولگرایان بود از آن سو جبهه پایداری با هجمه‌هایی سنگین علیه این ائتلاف نشان داد که وحدت اصولگرایان سخت‌تر از آن است که جبهه متحد از پس آن برآيد."

آرمان روز یکشنبه 24 دیماه نیز در صفحه 6 خود نوشت: " این بزرگان]بزرگان اصولگرایی[ به خوبی دریافته‌اند که وحدت و اجماع در اردوگاه اصولگرایی امکان‌پذیر نیست پس از واژه ائتلاف به جای وحدت استفاده کردند. با گذر زمان مشخص شد که همین ائتلاف هم به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود و نیازمند از خودگذشتگی و ایثار در اردوگاه اصولگرایی است که نشان داد در این مقطع امری ناشدنی است که نمونه آن مدل 2+1 است؛ در این مدل 3 کاندیدای احتمالی وارد عرصه شدند تا 2 نفر به نفع کاندیدای دیگر کنار روند اما این هم به نتیجه نرسید."

موارد چندگانه بالا تنهاد بخشی از اقداماتی است که استکبار جهانی با بازیگری جریان اصلاحات، در پی آن است. اما با همه این ترفندها «من به شما عرض می‌کنم با اعتمادی که ما به وعده‌ی الهی داریم و وعده‌های الهی حق است و صدق است، بدون تردید، خدای متعال این ملت را هم در این مرحله، هم در همه‌ی مراحل آینده بر دشمنانشان پیروز خواهد کرد.» (مقام معظم رهبری، در دیدار با مردم قم، 19 دی ماه1391)

دیدگاه شما

آخرین اخبار