
به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، از زمان اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط رژیم آل سعود که اعتراضات گستردهای را در کشورهای محتلف برانگیخت روابط ایران و عربستان وارد یک فاز کاملا جدید شد. به دنبال اعتراضات علیه این اقدام ریاض و حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران، حکام آل سعود از فرصت استفاده کرده و روابط میان دو کشور را به سمت تقابل مستقیم کشاندند تا بتوانند اهداف ضد ایرانی خود را که از مدتها پیش کلید زده بودند کامل کنند.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هفته گذشته در اقدامی یک طرفه از قطع همه روابط دیپلماتیک عربستان با ایران خبر داد و ضمن فراخواندن دیپلماتهای سعودی سفیر و دیپلماتهای ایرانی را نیز از این کشور اخراج کرد. همزمان آل سعود تلاشها و فشارهای خود را به متحدان خود در منطقه و دیگر کشورها افزایش داد تا بتواند با قطع روابط سایر کشورها فشار علیه ایران را در مجامع بینالمللی افزایش دهد.
تلاشهای گسترده عربستان در نهایت منجر به قطع روابط چند کشور درجه چندم با ایران شد. بحرین، جیبوتی و سودان کشورهایی بودند که دعوت ریاض را پذیرفتند و بدون فوت وقت روابط خود را با ایران قطع کردند. در این میان کشورهای عربی دیگر نظیر امارات متحده عربی، کویت، اردن و.. که عربستان انتظار زیادی از آنها داشت تنها به محکوم کردن حمله به سفارت ریاض در تهران بسنده کردند و از اقدام بیشتر خودداری کردند.
مقامات سعودی همچنین تلاش گستردهای برای همراهی کشورهای نظیر پاکستان و امارات انجام دادند. محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی روز یکشنبه در جستجوی حمایت پاکستان در کشمکش کنونی دیپلماتیک با ایران، وارد اسلام آباد شد. او دومین مقام عالی رتبه سعودی بود که طی سه روز گذشته به پاکستان سفر کرده بود. پیش از او عادل الجبیر وزیر خارجه به همین منظور با نواز شریف نخستوزیر و دیگر مقامات پاکستانی جهت جلب پشتیبانی اسلام آباد در تقابل با تهران دیدار کرده بود. در پایان تلاش عربستان برای جلب حمایت اسلام آباد ناکام ماند و پاکستان حاضر به تغییر موضع مستقل خود در بحران بین تهران و ریاض نشد.
یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان در این زمینه گفت: سیاست ما مشخص است. ما در تنش بین دو کشور اسلامی، بیطرف خواهیم ماند. اگرچه ما دخالت ایران در امور داخلی عربستان سعودی شامل واکنشش به اعدام شیخ نمر را محکوم میکنیم اما ما بخشی از تهاجم نظامی علیه کشوری در منطقه نخواهیم بود.
آل سعود حتی موفق نشد رضایت امارات متحده عربی برای قطع رابطه با ایران را جلب کند. دولت امارات برای خالی نبودن عریضه فقط حمله به سفارت ریاض در تهران را محکوم کرد و علیرغم اینکه وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که در روابط تجاری میان ایران و امارات اغراق شده است اما آنها حاضر نشدند همین روابط را نیز قطع کنند.
البته این مساله نشان دهنده وزن سیاسی کم آل سعود و از سوی دیگر وزن سنگین ایران در معادلات و روابط منطقهای است.
آل سعود به غیر از تلاشهای خستگی ناپذیر خود طی یک هفته گذشته برای متقاعد کردن کشورهای منطقه علیه ایران، چشم و امید زیادی به نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب بسته بود تا بتواند ضربه آخر را محکمتر به ایران وارد کند و به غیر از میکرو استیت(کشور کوچک)هایی نظیر بحرین، جیبوتی و سودان کشورهای دیگری را نیز وارد کمپین ضدایرانی خود کند.
نشست اتحادیه عرب روز یک شنبه با حضور وزرای خارجه عضو این اتحادیه برگزار شد. وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست خود با صدور بیانیهای، ایران را «مداخله گر» در امور منطقه خوانده و این دخالتها و همچنین حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کردند. وزیر خارجه عربستان در این بیانیه مدعی شد که مواضع کشورهای عربی برای توقف تجاوزات ایرانی قوی و محکم است.
«عادل الجبیر» تاکید کرد که نشست امروز یک پیام روشنی برای ایران داشته است و آن این است که اتحادیه عرب با دخالت در امور کشورهای عضو این اتحادیه مخالف است.
با این حال این بیانیه ضدایرانی کاملا توخالی بود و نشان از شکست کامل ریاض در همراه کردن نزدیکترین متحدان خود علیه ایران بود. علیرغم اینکه عربستان طی چند روز گذشته کارزار جدی برای تشکیل ائتلاف علیه ایران به راه انداخته بود و احتمالا پولهای کلانی در این راه صرف کرده بود اما در این بیانیه هیچ اقدام عملی گنجانده نشده است و محتوای آن هیچ راهکار مشخصی را علیه ایران پیش بینی نکرده است.
کشورهایی مثل عراق و لبنان مخالفت جدی و آشکار خود را با بندهای این بیانیه اعلام کردند. ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در توضیحاتی راجع به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب درقاهره گفت: ما با بند مربوط به محکومیت دولت ایران، بخاطر حمله تظاهرکنندگان به سفارت سعودی در تهران مخالفت و اعلام کردیم که حمله چند شهروند را نباید به پای دولت ایران نوشت. نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب نیز گفت: همه کشورهای عربی از موضع عربستان در قبال ایران حمایت کردند، اما عراق و لبنان موضعی دیگر دارند.
این در حالی است که به مواضع کشورهایی مانند «الجزایر» و «مغرب» در خصوص این بیانیه نیز اشارهای نشده است.
البته این مساله چندان هم غیرقابل پیش بینی نبود چرا که اساسا عربستان و متحدانش در منطقه «ابزار واقعی» برای اقدام عملی علیه ایران ندارند و مجبور هستند تنها به الفاظ و تهدیدهای توخالی بسنده کنند. عربستان سعودی و متحدانش که سالانه چندین میلیارد دلار صرف خریدهای تسلیحاتی میکنند اکنون در یمن گرفتار شده و حتی قادر نیستند کمیتههای دفاع مردمی یمن که متشکل از نیروهای مردمی و شبه نظامیانی با دستان خالی را شکست دهند. آل سعود همچنین در مساله سوریه یک بازنده تمام عیار است و حمایتهای کلان آنها از گروههای تروریستی برای ساقط کردن بشار اسد از قدرت راه به جایی نبرده است.
مسائل اخیر در روابط ایران و عربستان یک بار دیگر جایگاه دیپلماتیک و وزن سیاسی تهران و ریاض را برای آنها اثبات کرد؛ جاییکه تلاشهای گسترده این کشور برای بحران آفرینی و تحریک ایران تنها به سوژهای برای جُک و طنر در داخل ایران تبدیل شد!
از نظر نظامی نیز آنها شان و منزلت ایران را به خوبی درک میکنند چرا که طی چند دهه گذشته یک بار طعم قدرت نظامی ایران را چشیدهاند. آنها با حمایتهای مالی و تسلیحاتی هنگفت، صدام حسین دیکتاتور وقت عراق را به جنگ ایران فرستادند اما دست از پا درازتر به خانه برگشتند. این درحالی بود که شرایط ایران در زمان جنگ تحمیلی با شرایطی که اکنون در آن هستیم بسیار متفاوت بود. کشورهای مرتجع منطقه در آن زمان با این تفکر که ایرانِ برآمده از انقلاب، قدرت سازماندهی چندانی ندارد و به دلیل مشکلات ناشی از انقلاب توان جنگیدن با قدرتی مثل صدام را ندارد خود را به ورطه جنگ با ایران انداختند اما به هیچ یک از اهداف خود نیافتند.
انتهای پیام/ح

به گزارش صدای دانشجو،دسترسی آزمایشی به پایگاه اطلاعاتی Ebraryاز روز 3 ژانویه 2016 (13 دی 1394) تا 15فوریه 2016 (26 بهمن 1394) برای کاربران دانشگاه بوعلی سینا برقرار شده است.
دسترسی به پایگاه اطلاعاتی Ebrary بر روی IPهای دانشگاه فراهم شده است و کاربران محترم میتوانند از طریق آدرسhttp://site.ebrary.com/lib/msrtechوارد سایت Ebrary گردند و منابع مورد نیاز خود را جستجو نمایند.
به گزارش صدای دانشجو،آزمون کتبی مسابقه کتابخوانی اسرارنماز در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار صدای دانشجو،اولین جلسه کار گروه رسانه ها وشبکه های مجازی با حضورمسئول دفتر نهاد،دبیر هم اندیشی استادان واعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار گردید.
به گزارش صدای دانشجو،دكتر رستمي نماينده وزارت متبوع، دكتر فراهاني معاون آموزشي دانشگاه، دكتر اميرزرگر رئیس دانشكده پزشكي، دكتر عباسي معاون درمان مرکز آموزشی درمانی بعثت و استادان گروههاي مختلف پزشكي از نحوه برگزاري این آزمون که در مركز مهارتهاي باليني مرکز آموزشی درمانی بعثت و زیر نظر استادان گروههاي پزشكي مرتبط و نماينده حراست دانشگاه برگزار شد، بازدید کردند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم ،سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم درباره برنامههای وزارت علوم درباره شور انتخاباتی در دانشگاهها اظهار داشت: انتخابات برای ما یک موضوع ملی و مهمی است که همه مجموعهها نسبت به آن مسئولیت دارند و دانشگاهها هم خود را در این زمینه مسئول میدانند.
وی افزود: ما در دانشگاهها وظیفه خود را نه تنها تقویت شور انتخابات بلکه تقویت آگاهی و نگاه عقلی و علمی به انتخابات میدانیم.
معاون فرهنگی وزیر علوم تصریح کرد: در جامعه ما انتخابات به قدری جا افتاده است که از شور انتخاباتی برخوردار است و وظیفه ما این است که این شور انتخاباتی را به یک شور و نشاط آگاهانه و علمی تبدیل کنیم.
هاشمی تصریح کرد: وظیفه دانشگاهها و دانشگاهیان این است که با ارائه تحلیلهای دقیق علمی و زمینهسازی گفتگوهای عالمانه و دانشگاهی نگاه به انتخابات را ارتقا دهند و مردم و شهروندان را برای انتخاب اصلح توانمند کنند و توانمند سازی انتخاب را به عنوان یه وظیفه دانشگاهی میدانیم.
انتهای پیام/

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، تقاضای مصرف کنندگان برای داشتن مواد غذایی سالم باعث خلاقیت و ایجاد روشهای نوین در بسته بندی مواد غذایی شده است، امروزه علاوه بر ثبت تاریخ مصرف مواد غذایی روی بسته بندیها میتوان از حسگرهای نانو ساختاری برای تشخیص مواد پروتئینی گران قیمتی مانند گوشت وماهی استفاده کرد.
تاریخ مصرف مواد غذایی، تنها زمانی را نشان میدهد که ماده در شرایط استاندارد تعریف شده سالم است اما امکان دارد مواد غذایی تا رسیدن به دست مصرف کننده شرایط دیگری را سپری کند اما وجود چنین حسگرهایی روی بسته بندیها باعث میشود مصرف کننده خود به طور مستقیم از سالم یا فاسد بودن مواد غذایی آگاه شود.
محققان دانشگاه صنعتی شریف ضمن تولید نانو حسگرهایی برای تشخیص فساد گوشت و ماهی با استفاده از پلیمرهای ارزان قیمت توانستند به گونهای عمل کنند هزینه ساخت سنسورها نیز کاهش یابد، در ضمن این حسگرها بر اساس تغییر رنگ کار میکنند و برای عموم قابل درک است و پیچیدگی ندارد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور با تاکید بر جایگاه قابل اعتنای ایران در جهان از حیث نیروی انسانی متخصص گفت: کمتر کشوری در جهان 32 میلیون نفر جمعیت جوان را تشکیل میدهد، در حالی که کشور ما چهار و نیم میلیون دانشجو دارد و رتبه پنجم تربیت مهندسی در جهان هستیم و حدود 50 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی خارج از کشور در حال تحصیل هستند که ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.
وی با اشاره به برنامهریزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برای استفاده از ظرفیتهای نیروی انسانی کشور گفت: بنیاد ملی نخبگان برنامههای مفصلی برای حمایت از نخبگان، متخصصان و محققان غیرمقیم دارد تا بسیاری از دانشجویان ایرانی غیرمقیم بخش قابل توجهی از ظرفیتشان را به چرخه خدمترسانی به کشور بازگردانند.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور با اشاره به رویکرد دنیای امروز به سمت دانش و استعداد محوری گفت: به نحوه تشخیص استعدادهای برتر در کشورمان ایراداتی وارد است کنکور سراسری، المپیادهای علمی و مقالات هر کدام تنها یکی از شاخصهای شناسایی فرد مستعد هستند و به تنهایی نمیتوانند بیانگر هوش و استعداد افراد باشند. به همین دلیل در آییننامههای جدید بنیاد ملی نخبگان تلاش شده است فقط افرادی بتوانند از گردونه تسهیلات بنیاد استفاده کنند که تواناییهایی خود را در محیطی رقابتی و استمراری به اثبات برسانند.
ستاری همچنین مدرکگرایی را یکی از مخربترین آفتهای جامعه علمی دانست و گفت: عدم وجود پارامترهای صحیح در شناسایی استعدادهای برتر نقش بسزایی در افزایش کمی و افت کیفی مقالات داشته است.
انتهای پیام/