مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. آبان 1393 - 23:09   |   کد مطلب: 14362
بیش از 15 ماه از آغاز بکار دولت یازدهم می گذرد، اما دولت هنوز حاشیه امنی برای وزارت علوم ایجاد نکرده است.
بازی با دانشگاه

 

 

به گزارش صدای دانشجو؛ از همان روزهای آغازین همه تحلیلگران سیاسی معتقد بودند که روحانی وزارت علوم را برای اصلاح طلبان کنار گذاشته است، اما از آنجاییکه در میان کارگزاران شخصیتی علمی و موجه جهت تصدی وزارت  علوم وجود نداشت، سیاسی ها اولویت بیشتری پیدا کردند.

 

در ابتدا میلی منفرد، بازداشتی فتنه 88 که سبقه علمی خاصی نداشت از مجلس رای اعتماد نگرفت. دهقان در جلسه رای اعتماد میلی منفرد در نطق خود گفت: آقای میلی‌منفرد، آقای علی افشاری را می‌شناسند. آقای علی افشاری دبیر انجمن بود، آقای علی افشاری و انجمن آن زمان و برخی عناصر تندرو در آن زمان تحت حمایت آقای میلی‌منفرد بودند و در عین حال ۹ ترم مشروطی داشتند و از دانشگاه اخراج نمی‌شدند. این افراد در دانشگاه امیرکبیر که زیرمجموعه آقای میلی‌منفرد بودند در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما آقای میلی‌منفرد در وزارتخانه خودشان رأسا بدون این که حتی محکومیت آنها را در کمیته انضباطی بزند، حکم دانشگاه را لغو کرد.

در ادامه توفیقی سرپرست وزارتخانه شد تا وزارت علوم سیاسی ترین روزهای خودش را در دوران چندماهه سرپرستی توفیقی داشته باشد. توفیقی با اینکه سرپرست بود، عزل و نصب های جهت داری کرد.  سخنران تحصن سال 88 دانشگاه تهران که از تقلب در انتخابات گفته بود، امید چندانی به رای آوردن از مجلس نداشت.

نمایندگان مجلس به امید اصلاح روندهای سیاسی و تبدیل شدن دانشگاه به باشگاه سیاسی به فرجی دانا رای اعتماد دادند. البته فرجی دانا از همان روزهای آغازین نشان داد که توسط وزارت علوم در سایه ای که آن روزها توفیقی و میلی منفرد آن را اداره می کردند، مدیریت می شود.عبدالحسین فریدون نیز از روزهای ابتدایی تحویل گرفتن وزارتخانه، در انتصابها و خط دهی به روسای جدید دانشگاه نقش کلیدی داشت. (اینجا)

انتصابهای جهت دار در دانشگاه ها، سقوط روند علمی کشور و عدم تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر چند تن از روسای سیاسی و غیر علمی دانشگاهها، مقدمات استیضاح فرجی دانا را فراهم کرد. فرجی دانا که همزمان روند رسانه ای و تبلیغاتی برای پیگیری بورسیه ها را آغاز کرده بود، در جلسه ای که با دانشجویان داشت، از اعطای رانت به برخی نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح می گوید؛ فرجی می گوید: «من هم می توانستم به نمایندگان دانشگاه بدهم، عضو هیئت علمی بدهم و...»

استیضاح فرجی دانا که با شیخوخیت برخی از اعضای هیئت رییسه مجلس نزدیک به شش ماه به تعویق می افتد، نهایتا با رای اکثریت مجلس تصویب می شود، تا هم پاسخ به تهمت بورسیه ها داده شود و هم رسانه های اصلاح طلب حرفی از واژه «اقلیت» نزنند.

روحانی که در جلسه دفاع از فرجی دانا حضور نداشت، ساعتی بعد نجفی را برای سرپرستی وزارت علوم منصوب می کند.

یکسال پیش از این انتصاب، نجفی از مجلس برای وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد نگرفته بود. نمایندگان اعتقاد داشتند، نجفی خط خود را با فتنه جدا نساخته است.

سرپرستی نجفی بر وزارتخانه ای که قرار بود بورسیه ها را پیگیری کند. در دوران سرپرستی وی گزارشی از بورسیه ها منتشر شد. گزارشی مبهم که هنوز به تایید مجلس نرسیده است و پیش از اینکه به مجلس برود به رسانه های زنجیره رفته بود تا تیترهای خود را هماهنگ کنند. البته در همان گزارش هم اداعای ابتدایی مسئولان دولت در 3700 بورسیه نقض شد و تنها 36 نفر ممنوع البورسیه شدند.

دانشجویانی که به آنها تهمت زده شده بود، شکوائیه ای خطاب به رییس جمهور تنظیم کردندو از قوه قضاییه نیز خواستند تا در مورد گزارش دست و پاشکسته بورسیه ها اقدام قانونی را بعمل آورد و با خاطیان وزارت علومی پرونه بورسیه ها از مسئولان بالاتر تا رییس سازمان بورس برخورد کند. اینجا

دانشجویان معتقد بودند، دولت و رسانه هایش چند ماه با امنیت تحصیلی و آموزشی آنان بازی کرده اند.

نیلی در روزهای پایانی مهلت مجلس به دولت برای وزارت علوم معرفی شد، در روزهای پیش از رای اعتماد، تنها به مجلس می آمد و بی آنکه یک نفر از دولت همراهی اش کند، در راهروهایی که نمی شناخت، برای توجیه کارآمدی خود اینطرف و آنطرف می رفت.

رای بالای نمایندگان در مخالفت با نیلی، حتی در مورد وزرای اول وزارتخانه ها در این دولت و دولت های پیشین بی سابقه بود. اگرچه روحانی در اظهاراتی که در مجلس داشت، گفت: آقای نیلی منتخب من و مطلوب من بوده و بنده وی را دعوت کردم. نمایندگان در روزهای قبل می گفتند که گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم فرد دیگری است که بعد از نیلی معرفی خواهد شد.

این درحالی است که الیاس نادران روز گذشته اقدام روحانی برای معرفی نیلی را شوخی تلقی کرده بود و حتی در جلسه استیضاح هم گفت ؛ ترکیب مخالفان طوری است که وقت گذاشتن برای رای اعتماد هم اتلاف وقت است.

 نادران در جلسه استیضاح به گزینه اصلی نبودن نیلی هم اشاره کرد و گفت: «جناب آقای نیلی اگر شما گزینه اصلی هستید امتیاز شما به آقای فرجیداناچیست؟مدیرترید؟متدین‌ترید؟یاتوانمند‌تر هستید؟»

 فرضیه اصلی نبودن نیلی برای تصدی وزارت علوم، درست از آب درآمد؛ از آنجاییکه روحانی در جلسه ای که باید از وزیرش دفاع می کرد، به تحلیل شرایط جهانی و منطقه و بیان آرایش در مشروعیت و مقبولیت پرداخت.

رییس جمهور بیش از یکسال است با معرفی گزینه هایی حاشیه دار برای وزارت علوم، هنوز حاشیه امنی برای این وزارتخانه مهم نساخته است.  

روحانی در یکسال گذشته با وزارت علوم برای اظهارات سیاسی اش بازی کرده است. وزارتخانه ای که باید متصدی تولید علمی و به عنوان یکی از دوشاخصه اصلی پیشرفت کشور با دقت نظر و ظرافت اداره شود، اهمیتی برای روحانی ندارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار