مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. آبان 1393 - 22:50   |   کد مطلب: 14388
چه کسي به ساختمان وزارت علوم مي رود اين حالا مهمترين سوالي است که همه به دنبال پاسخ آن هستند آيا حسن روحاني ترجيح مي دهد که بازهم از همان حلقه پيشين فردي را براي اين وزارتخانه معرفي کند.
ستاري و صالحي در يک قدمي وزارت

چه کسي به ساختمان وزارت علوم مي رود اين حالا مهمترين سوالي است که همه به دنبال پاسخ آن هستند آيا حسن روحاني ترجيح مي دهد که بازهم از همان حلقه پيشين فردي را براي اين وزارتخانه معرفي کند يا اينبار در چرخشي معنادار به گزينه هايي از اصولگرايان براي روشن شدن تکليف اين وزارتخانه روي خواهد آورد.

به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، در ميان گزينه هاي موجود اگر بنا بر تکرار نگرش فعلي باشد بي شک محمد علي نجفي در صدر کانديداهاي اين وزارتخانه است او که هنوز هم سرپرست اين وزارتخانه است اما به گفته خودش درخواست روحاني را براي پذيرفتن اين پست رد کرده است. مجلسي ها هم مي گويند اگرچه وضعيت نجفي در مجلس بهتر از نيلي است اما او نيز شانسي براي راي آوري ندارد.

«سورنا ستاری» او گزينه متفاوتي است مي گويند روابطش با ساختارهاي قدرت مطلوب است و در ميان اصولگرايان هم طرفداراني دارد. وي که گفته مي شود شانس خوبي براي رفتن به اين وزارتخانه دارد معاون علمي و فناوري رئيس جمهور ايران ،دانشيار دانشگاه صنعتي شريف و رييس بنياد ملي نخبگان است. وي، فرزند سرلشکر منصور ستاري است.

سورنا ستاري، مدارج کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري مهندسي مکانيک را در دانشگاه صنعتي شريف گذراند. از سال 1387 عضو هيات علمي اين دانشگاه و همچنان بعنوان دانشيار مشغول تدريس و تحقيق در دانشکده مهندسي انرژي دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشکده علوم و فناوري انرژي دانشگاه صنعتي شريف است.

وي که پژوهش‌هايي در حوزه انرژي‌هاي نو داشته، عضو هيات علمي و سرپرست گروه مديريت و بهينه‌سازي انرژي پژوهشکده علوم و فناوري انرژي دانشگاه صنعتي شريف هم مي‌باشد.او در سال 1384، بعد از برکناري مهدي هاشمي رفسنجاني به عنوان مديرعامل سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت انتخاب شد، اما يک سال بعد از سمتش استعفا داد.

ستاري در تاريخ 13 مهر 1392 با حکم حسن روحاني به عنوان معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور منصوب شد. او در تاريخ 2 مهر 1392 با حکم بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت به عنوان رئيس پژوهشگاه صنعت نفت منصوب گرديده بود که پس از انتصاب به سمت معاونت علمي رئيس‌جمهور در بيست و نهم همان ماه جاي خود را به حميدرضا کاتوزيان داد.

در اين ميان از علي اکبر صالحي هم به عنوان يکي از شانس هاي اين و زارتحانه نام مي برند. او پيشتر مقابل دو گزينه قرار گرفته بود.نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد يا وزارت علوم .اما گويا خودش ابراز تمايل کرده بود به آمريکا برود. او دانش آموخته دانشگاه MITآمريکاست. ناگفته پيداست که پس از امضاي احتمالي توافقنامه هسته اي نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد نقشي موثر و مهم در آمريکا خواهد داشت.

گزينه بعدي اما محمدحسين اميد است. از محمد حسين اميد هم به عنوان يکي از گزينه هايي نام مي برند که راهي اين وزارتخانه شود.او استاد تمام گروه مهندسي آبياري و آباداني، دانشکده مهندسي آّب و خاک، پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران، معاون اداري و مالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.

او پيش از اين سرپرست دانشگاه تهران نيز بوده است. اميد فارغ‌التحصيل رشته آبياري در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد و مهندسي هيدروليک در مقطع دکتراست.

محمدحسين اميد در زمان رياست رضا فرجي‌دانا، معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه تهران بود و در دوران رياست عباسعلي عميد زنجاني و مدتي نيز در دوران رياست فرهاد رهبر، عهده‌دار معاونت اداري و مالي دانشگاه تهران شد.محمدحسين اميد سوابقي نظير رياست پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران و رياست پرديس ارس دانشگاه تهران را در کارنامه مديريتي خود دارد.

در 6 شهريور 1392، جعفر توفيقي سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، محمدحسين اميد را به عنوان معاون اداري و مالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منصوب کرد.در 29 بهمن 1392، با حکم رضا فرجي دانا، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، فرهاد رهبر از رياست دانشگاه تهران برکنار شده و محمدحسين اميد با حفظ سمت جايگزين وي گرديد و سرپرست دانشگاه تهران شد.اميد تا 19 خرداد 1393 سرپرستي دانشگاه تهران را برعهده داشت و نهايتاً محمود نيلي احمدآبادي جايگزين وي شد.

به هرحال در ميان گزينه هاي احتمالي وزارت علوم اگرچه محمدعلي نجفي سرپرست فعلي اين وزارتخانه مخالفت خود را براي پذيرش اين پست اعلام کرده اما همچنان از وي به عنوان جدي تري گزينه حسن روحاني براي وزارت علوم نام برده مي شود.

اين در حالي است که در چندروز اخير نمايندگان مجلس درگفتگو با خبرگزاري آريا واکنش هاي متفاوتي نسبت به اين گزينه نشان داده اند.

سيد شکر خداموسوي ،عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي درگفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا درباره علت معرفي "نيلي"از سوي روحاني گفت:بنده معتقدم سهم خواهي هايي که از آقاي روحاني مي شود زياد است و تيم هايي در پشت صحنه رييس جمهور را تحت فشار قرار داده اند.

موسوي تاکيد کرد:اگر قرار بود آقاي روحاني با نظرخودشان فردي را به عنوان وزير علوم پيشنهاد دهند قطعا فرد پخته تر، کامل تر و مديرتري انتخاب مي کرد به هرحال دنياي سياست اينگونه است.

وي درباره معرفي نجفي به عنوان وزير علوم تاکيد کرد:انتخاب فرد معتدل در وزارت علوم بسيار حائز اهميت است فردي که همه گروهها را ببيند از بين آقايان نيلي و نجفي قطعا آقاي نجفي بهتر بود اگرچه ايشان هم مشکل مدرک و فوق ليسانس دارد و به خاطر نداشتن مدرک دکترا نمي تواند معرفي شود.

اما اسماعيل جليلي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با آريا شانس نجفي را در اخذ راي اعتماد مجلس بيش از نيلي احمدآبادي دانسته بود.

راي نجفي از نيلي بيشتر است
غلامرضا تاجگردون،نماينده اصلاح طلب مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا گفت:آقاي نجفي نيروي برجسته اي است و راي ايشان قطعا از آقاي نيلي بيشتر است چراکه آقاي نجفي سابقه مديريت و تجربه بالايي دارد البته ايشان به بنده گفته اند که به هيچ وجه تمايلي ندارند چنين مسئوليتي را بپذيرند.

اين نماينده مجلس تاکيد کرد:دولت و مجلس در حوزه اقتصاد و بودجه بايکديگر تعامل دارند اما در حوزه آموزش عالي بين دو قوه اختلاف نظر وجود دارد و کاري هم نمي توان کرد.

چهره نزديک به حسن روحاني:براي رد "نيلي" فضاسازي کردند
حجت الاسلام تيمور علي عسگري از چهره هاي نزديک به حسن روحاني در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا ضمن رد اين مساله که "نيلي احمد آبادي "وزير اصلي دولت نبوده است،گفت:اين که گفته مي شود دولت وزير اصلي خود را مطرح نکرده است فضاسازي بود براي رد آقاي نيلي.

وي درباره احتمال معرفي نجفي ازسوي دولت افزود:بنده درباره آقايان فرجي دانا،نجفي و نيلي احمدآبادي نظر مثبتي داشته و دارم و معتقدم اين سه شخص مي توانند وزارت علوم را به درستي مديريت کنند البته مشروط براينکه جريان افراط و فضاسازي هاي بيروني بگذارند.

وي ادامه داد:بهتر است دولت و مجلس از قبل درباره مسائل تفاهم کنند تا کمتر شاهد اتفاقي باشيم که امروزدر مجلس افتاد.

"نجفي" گزينه بعدي روحاني است
در ادامه وحيد فياضي،عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با آريا گفت:من معتقدم آقاي نجفي گزينه بعدي دولت است که به عنوان وزير علوم به مجلس پيشنهاد مي شود.

وي افزود:سکوت آقاي نجفي و فضاي ايجاد شده در مجلس به نفع آقاي نجفي تمام شد چراکه اگر ايشان امروز به عنوان وزير به مجلس معرفي مي شد راي نمي آورد اما شانس راي آوري آقاي نجفي ازحالا به بعد زياد مي شود.

نماينده مردم محمود آباد اظهار داشت:آقاي نجفي درصورت معرفي براي راي آوري کارسختي پيش رو خواهد داشت .

وي معتقد است:اگرچه نجفي از نظر مديريت و کارآمدي بسيار از نيلي بالاتر است اما راي بالايي از مجلس کسب نخواهد کرد.

شانس "نجفي" کم است
حجت الله درويش پور،ديگر عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار پارلماني آريا گفت:معرفي آقاي نيلي به مجلس تستي بود که دولت انجام داد تا نظر مجلس را ارزيابي کند درواقع دولت خودش هم خيلي اميدوار نبود که وزير پيشنهاديش بتواند راي اعتماد مجلس را اخذ کند.

نماينده مردم ايذه شانس نجفي را درصورت معرفي به مجلس کم دانست و گفت:درحال حاضر فضا براي معرفي ايشان آماده نيست.دولت بايد کسي را معرفي کند که نشود درباره مسائل 88چيزي به او نسبت داد .

به نظر مي رسد حسن روحاني حالا بايد راه ديگري را براي به نتيجه رسيدن در پرونده وزارت علوم دنبال کند شايد او مي بايست به فکر گزينه هايي متفاوت از "نجفي" و "اميد" باشد .در اين ميان گويا شانس علي اکبر صالحي بيش از ديگر گزينه هاست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار