مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مهر 1396 - 13:56   |   کد مطلب: 22746
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم از تشکیل شبکه ملی جامعه و دانشگاه در ۳۱ دانشگاه کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل ازخبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین میرزایی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در نشست خبری تشریح اقدامات فرهنگی در سال تحصیلی جدید گفت: آن چیزی که دانشگاه را دانشگاه می‌کند فرهنگ دانشگاهی است و تاکید بر فرهنگ دانشگاهی و مسئولیت اجتماعی دو رکن اساسی در این حوزه است. این فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد که بتواند تاثیرگذار باشد.

وی در خصوص منشور حقوق دانشجویی گفت: منشور حقوق دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تدوین این منشور معطوف به این است که دانشجویان و اساتید وظایف خود را در دانشگاه بدانند و مطلع باشند.

میرزائی اضافه کرد: این منشور دو بار اصلاح شده و به دانشگاه ابلاغ شده است. ضمانت اجرای منشور حقوق دانشجویی در دانشگاه شورا‌ها هستند و اگر استنکافی صورت بگیرد و رسیدگی به موقع انجام نشود هیئت مرکزی بررسی خواهد کرد.

وی همچنین با تاکید بر مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها بسیار مهم است و دانشگاهی دانشگاه است که بتواند این مسئولیت را بپذیرد، چون بخشی از کارآمدی دانشگاه‌ها در صورت پذیرش این مسئولیت نشان داده می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم همچنین از ایجاد شبکه ملی جامعه و دانشگاه خبر داد و گفت: این شبکه ملی براساس تفاهم نامه وزارت علوم، وزارت کشور، مرکز استراتژیک ریاست جمهوری صورت گرفته که در ۳۱ دانشگاه مرکز استان که دانشگاه‌های مادر هستند تشکیل شود. روسای دانشگاه‌ها به عنوان مسئول اتاق فکر آن هستند و در این کارگروه استاندار و رئیس برنامه و بودجه استان به عنوان دو رکن اصلی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این شبکه ملی بخش قابل توجهی از آن مربوط به اساتید است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز در این شبکه مورد استفاده قرار خواهند گرفت که چالش‌ها و سیاست‌های استان‌ها را شناسایی کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سال تحصیلی جدید گفت: اصلی‌ترین کار وزارت علوم ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و به صورتی زمینه سازی کند که کلاس‌های دانشگاه به صورت آزاداندیشی برگزار شود. در دوره گذشته آئین نامه کرسی‌های آزاداندیشی که مانع اصلی برگزاری آن بود اصلاح شد و امیدواریم در دانشگاه‌ها این کرسی‌ها رونق بگیرد.

وی یادآور شد: کرسی‌های آزاداندیشی به معنای درست تاکنون اتفاق نیفتاده در صورتی که برگزاری این کرسی‌ها باعث ظرفیت سازی در دانشگاه‌ها می‌شود و باعث می‌شود جریان فعال دانشجویی بتواند تفکرات خود را ابراز کند به نظر ما دانشگاه محل آزاداندیشی است و نباید مانع برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها شوند.

میرزایی در خصوص تشکیل شورا‌ها و کمیته‌های بررسی فعالیت‌های دانشجویی درون دانشگاه‌ها گفت: ما به دانشگاه‌ها تاکید کردیم تمامی شوراهای مرتبط مانند شورای هیئت نظارت بر تشکل ها، نشریات دانشجویی و سایر موارد به موقع تشکیل شود تا بتواند موارد مرتبط را در شوراهای مربوط به خودشان پیگیری کنند بیشتر مشکلات ما به موقع تشکیل نشدن همین شورا‌ها در دانشگاه هاست.

وی در مورد سیاست وزارت علوم در خصوص حمایت از تشکل‌های دانشجویی در سال جدید گفت: در حال حاضر ۲۱۱ تشکل اسلامی دانشجویی در دانشگاه‌ها داریم که مربوط به گروه ها، طیف‌های مختلف سیاسی هستند.

میرزائی افزود: وزارت علوم حمایت مستقیم از این تشکل‌ها ندارد بلکه نظارت بر هیئت مرکزی در دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی در خصوص شکایات تشکل‌های دانشجویی در هیئت نظارت مرکزی گفت: شکایت‌ها معمولا وجود دارد که بیشتر برای تشکیل تشکل جدید است که ما در ابتدا از دانشگاه توضیح می‌خواهیم و در صورت به توافق رسیدن مشکل برطرف می‌شود، اما در صورتی که مشکل برطرف نشود خودمان اقدام می‌کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم یادآور شد: در قانون همه چیز پیش بینی شده و زمان لازم برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت تشکل دانشجویی تادا گفت: خبر جدیدی در این خصوص ندارم در بیش از ۲۰ دانشگاه دفاتر این اتحادیه تاسیس شده و در حال فعالیت هستند این اتحادیه در دانشگاه هایی که دانشجویان انجمن اسلامی دفتر ندارند تشکیل می‌شود.
 
میرزائی در مورد فعالیت موسیقی در دانشگاه‌ها نیز گفت: فعالیت موسیقی در دانشگاه‌ها را خواهیم داشت این فعالیت در دستور کار است، اما نه به عنوان یک برنامه مستقیم بلکه در ذیل برنامه‌ها اجرا می‌شوند.

وی با انتقاد از ورود نهادهای بیرونی به دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه خودش قواعدی دارد و می‌تواند به مشکلاتش رسیدگی کند که مرجع اصلی رسیدگی به امور شورای عالی انقلاب فرهنگی است اگر تخطی از قانون در دانشگاه صورت بگیرد این شورا بررسی خواهد کرد.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار