مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. آبان 1393 - 7:45   |   کد مطلب: 14399
تخلفات در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی ادامه دارد؛
رویای قانونمداری دانشگاه آزاد
یک مسئله دیگر به مسائل دانشگاه آزاد اضافه شد؛ مسئله ای که ریشه در آزادی و پاسخ گو نبودن آن به مراجع قانونی دارد.
تخلف دانشگاه آزاد

به گزارش صدای دانشجو؛ افزایش شهریه ثابت، افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد و چند مسئله دیگر، مسائلی است که این روزها دانشگاه آزاد و مسئولان وزارت علوم با آن دست و پنجه نرم می کنند.

چند مقام دولتی هر چند با کنایه و بی آنکه مستقیما نامی از دانشگاه آزاد ببرند، منتقد رویه مسئولان این دانشگاه ها شده اند.

پیش از این نیز این دانشگاه منتقدانی داشته است اما در دولت جدید از آنجایی که قرابت دیدگاه سیاسی مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد بیش از مقاطع دیگر است، در نوع خود جالب توجه است.

برخی از این موارد در ذیل می آید::

*ماجرای تخلفات علمی
اخیرا معاون پژوهشی وزارت علوم بی آنکه نامی از دانشگاه آزاد ببرد گفته است: در دانشگاههای بزرگ و دولتی چنین موضوعی [تقلب علمی] کمتر دیده می شود و آمار تخلفات و تقلب علمی در آنها پایین است.

دکتر احمدی  با تاکید بر اینکه در دانشگاههایی که تعداد دانشجو زیاد است، این تخلف علمی رشد کمّی پیدا کرده است، اضافه کرد: همچنین زمانی که استاد به جای ۵ دانشجو  ۳۰ دانشجو دارد نیز این مشکل به وفور دیده می شود.

این جدیدترین انتقادی است که از سوی مسئولان وزارت علوم روانه دانشگاه آزاد می شود. وزارت علومی ها نامی از این دانشگاه نمی برند اما آدرس دهی شان به دانشگاه آزاد می رسد. اکنون دانشگاه آزاد اقدام به افزایش ظرفیت ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نموده است و از آنجایی که عموما تا مقطع کارشناسی، پروژه علمی انجام نمی شود و پایان نامه های علمی در مقاطع ارشد و دکتری است به نظر می رسد آئین نامه جدیدی که بناست تدوین شود یک مخاطب خاص و آزاد(!) دارد.

*ماجرای افزایش شهریه ثابت
با شروع ترم جدید، دانشگاه آزاد در اقدامی شهریه ثابت خود را تغییر داد؛ این اقدام از این باب عجیب می نمود که علت نامگذاری شهریه ثابت، ثابت ماندن و تغییر نکردن آن است اما مسئولان دانشگاه آزاد با این توجیه که طبق مجوز وزارت علوم می توانسته اند شهریه ها را تا 25 درصد افزایش دهند مدعی شدند که شهریه ها 15 درصد افزایش یافته است. در این خصوص اما یک مقام دولتی در وزارت علوم گفت: دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند، وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند.

ابری‌نیا با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسئولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه  عدم قانون‌مندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

*ماجرای افزایش ظرفیت ها
چندی پیش محمدعلی نجفی بی آنکه نامی از دانشگاه آزاد ببرد گفت: برخی واحدهای دانشگاهی تحت تاثیر کاهش قابل توجه شمار دانشجویان به دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند و ما در مقابل این خواسته آنها ایستاده ایم.

یک حساب و کتاب ساده نشان می دهد بیشتر صندلی های خالی دانشگاه های دولتی از آن دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی است و از نظر بیشترین تعداد صندلی خالی، دانشگاه آزاد اسلامی رکورد دار است.

حدود 250 هزار صندلی خالی در دانشگاه دولتی وجود دارد که همه آنها مربوط می شود به دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی است. معاون سنجش دانشگاه آزاد اسلامی هم تعداد صندلی خالی های این دانشگاه را حدود 500 هزار صندلی خالی اعلام می کند که بیشتر این ظرفیت خالی در مقطع کارشناسی وکاردانی دیده می شود.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می گویند : حدود 1100 میلیارد تومان بابت این صندلی های خالی امسال کسری بودجه داشته و 235 واحد دانشگاهی آن زیان ده تشخیص داده شده است. سرپرست دانشگاه پیام نور هم می گوید؛ 720 رشته محل به علت نزدیکی واحدهای دانشگاهی حذف شده است.

حال سئوال اینجاست دانشگاه های یاد شده برای جبران خسارات مالی ناشی از صندلی خالی ها چه برنامه ای دارند؟ که سرپرست وزارت علوم می گوید آنها در پی راه اندازی رشته هایی در مقاطع بالاتر هستند.

حسینی بای در گزارشی در این باره گفت که روش دیگر جبران این ضرر مالی این است که دانشگاه ها ظرفیت پذیرش رشته های پرطرفدار را زیاد می کنند تا با افزایش دانشجو شهریه بیشتری نصیب دانشگاه شود

دیدگاه شما

آخرین اخبار