مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. دى 1393 - 22:32   |   کد مطلب: 14779
گفت و گو با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا
استکبارستیزی، آرمان دانشجو است
رسالت دانشجو اين است كه در پيگيري مطالبات رهبري و عملي كردن آن‌ها حركتي روبه‌جلو داشته باشد، اما خيلي عقب هستيم. دوستان در اين عرصه به‌اندازه وسعشان در تلاش هستند و هرکدام به‌عنوان افسران جنگ نرم براي اين مسئله بايد اراده خود را به‌کارگیرند.
مهرداد نجفی

به‌عنوان مسئول تشكل بسيج دانشجويي درحرکت به سمت مطالبات رهبري چه گام‌هایی برداشته‌اید؟

رسالت دانشجو اين است كه در پيگيري مطالبات رهبري و عملي كردن آن‌ها حركتي روبه‌جلو داشته باشد، اما خيلي عقب هستيم. دوستان در اين عرصه به‌اندازه وسعشان در تلاش هستند و هرکدام به‌عنوان افسران جنگ نرم براي اين مسئله بايد اراده خود را به‌کارگیرند.

در حال حاضر ما در دانشگاه بوعلي سينا باهدف تربيت نيرو در حال انجام‌وظیفه هستيم. دانشجويان با برگزاري حلقه‌های صالحين، نشست‌های تخصصي، گفتگو با صاحب‌نظران و بزرگان داراي دغدغه انقلاب، به سمت دغدغه‌ها و مطالبات رهبري سوق داده می‌شوند.

باروی كار آمدن دولت جديد، فضاي دانشگاه چه تغييراتي داشته است؟

مقداري فضاي دانشگاه به پا گرفتن جریان‌های فكري كه به جبهه‌های سياسي كشور موسوم هستند كمك كرده است و اين‌ها به‌عنوان يك جريان دانشجويي مشغول فعاليت هستند، اما منافع جبهه‌های خاصي را دنبال می‌کنند.

آقاي نجفي، در حال حاضر تعامل مسئولان دانشگاه با تشکل‌های انقلابي چطور می‌باشد؟

مسئولان دانشگاه هم با نگاهي منطقي به تشکل‌های دانشجويي تعامل خود را با دانشجو و تشکل‌ها ادامه مي‌دهند و تشکل‌ها را وابسته به گروه يا جبهه‌ای خاص تلقي نمی‌کنند و رويكردي عادلانه نسبت به تشکل‌های دانشجويي دارند.

به نظر شما، هدف از برنامه‌های مربوط به هفته دانشجو بايد چه چيزي باشد؟

دو تحليل می‌توان ارائه داد اول اينكه دانشگاه و دانشجو بايد داراي يك فضا و تفكر آرماني باشد. دانشجو كه عنصر اصلي دانشگاه است بايد فضاي آرمانی‌اش به‌جایی برسد كه استکبارستیزی را به‌عنوان يكي از شاخصه‌های اصلي خود قرار دهد. دشمن‌شناس باشد، شاخصه‌های استكبار را بداند و از ابزارهاي مقابله با آن‌هم باخبر باشد. اين نقطه اوج يك دانشجو است.

و تحليل دوم اينكه بايد اين برنامه‌ها به سمتي حركت كند تا دانشجو را بيدار شود. بيدار كردن دانشجويي كه نسبت به اطراف خود، دوستان، اتفاقات و مسائل ديگر بی‌تفاوت شده و تحليلي نسبت به پيرامون خود ارائه نمی‌دهد و يك حالت منجمد به خود گرفته است. درصورتی‌که دانشجو به قول شهيد بهشتي مؤذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز جامعه قضا می‌شود. پس بيدار كردن دانشجو بايد از اولویت‌های ما باشد.

براي حضور مسئولان استاني در دانشگاه چه اقداماتي انجام‌شده است؟

از مسئولان و نمايندگان استان دعوت‌شده و افرادي چون آقايان کارخانه‌ای و خجسته در دانشگاه حضور پيدا كردند. اما ديگر مسئولان استاني، به دليل مشغوليت بيشتر آن‌ها به امور اقتصادي كمتر در مقام پاسخگويي برمی‌آیند و از دفترشان به ما گفته می‌شود كه كارهاي مهم‌تری از حضور در دانشگاه براي ما وجود دارد و خيلي اين مسئله را وظيفه خودشان نمی‌دانند.

هدف از دعوت اين مسئولان استاني بيشتر در قالب موضوعات و اتفاقات روز مانند نشست‌های سياسي بود و نمايندگان هم به فراخور وظيفه و حوزه كاري آنان دعوت می‌شوند.

تعامل بسيج با ديگر تشکل‌ها چگونه است؟

خدا را شكر بسيج و ديگر تشکل‌های دانشجويي همچون جامعه اسلامي و همه‌کسانی كه دغدغه انقلاب دارند و پي گير مطالبات رهبري هستند تعامل خوبي دارند و انشا الله خواهند داشت.

مسئله توليد علم و تبديل آن به ثروت در دانشگاه بوعلي سينا چگونه بوده است؟

اگر به آخرين صحبت‌های رهبري با مسئولان و روساي دانشگاه رجوع كنيم، ايشان فرمودند كه هرکدام از دانشگاه‌ها بايد سهم خود را در نقشه جامع علمي كشور تعيين كنند و گام‌هايي كه قرار است درحرکت به سمت توليد علم و تبديل آن به ثروت داشته باشند را طراحي كنند. البته براي اين گام‌ها بايد به ظرفيت استان توجه شود. در همدان گام‌هايي برداشته‌شده است اما مطلوب و مؤثر نبوده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار