مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. شهريور 1394 - 8:53   |   کد مطلب: 15720
معاون آموزشی وزیر بهداشت، با تاکید بر اهمیت آموزش مجازی اظهار کرد: به زودی دستورالعملی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که یک چهارم آموزش های مقطع PH.D خود را به صورت مجازی برگزار کند.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در دومین جشنواره علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی (لقمان حکیم) با اشاره به لزوم ترویج آموزش مجازی اظهار کرد: در دنیا 25 درصد آموزش به صورت رودرو صورت می‌گیرد و مابقی آن به صورت مجازی ارائه می‌شود. ترویج آموزش مجازی در کشور با چالش‌هایی روبه‌رو است که باید برطرف شود.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت از ابلاغ دستروالعملی در زمینه آموزش مجازی خبر داد و گفت: به زودی دستورالعملی برای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که یک چهارم مقطع PH.D خود را به صورت مجازی برگزار کنند.

 

لاریجانی ادامه داد: اگر آموزش به صورت مجازی باشد، تحولی در کشور ایجاد می‌شود زیرا فردی که در دورترین نقطه کشور نیز زندگی می‌کند می‌تواند از طریق مجازی به آموزش خوب دسترسی پیدا کند. این امر که افراد که از طریق آموزش مجازی آموزش پزشکی را کسب کنند یکی از مصوبات شورای گسترش وزارت بهداشت است.

 

وی با بیان اینکه اسنادی در حوزه پزشکی وجود دارند که با تغییر دولت عوض نمی‌شوند، افزود: از جمله این اسناد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است که بر توسعه کمی و کیفی این حوزه تاکید کرده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های اساسی در آموزش پزشکی نوآوری است، اظهار کرد: نوآوری بحث مهمی است که در توصیه‌های مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است و باید برای آن به فکر چاره باشیم، زیرا میزان نوآوری در کشور کم است.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به شاخص نوآوری ایران گفت: رتبه شاخص نوآوری ایران بین 134 کشور، 120 است و این نشان می‌دهد که وضعیت کشور براساس نظام نوآوری جایگاه مناسبی ندارد و سوالی که پیش می‌آید این است که چرا با وجود این همه توسعه و پیشرفت و اینکه در بسیاری از رشته‌ها نیاز کشور را تامین کرده‌ایم، میزان نوآوری اینقدر پایین است.

 

لاریجانی با بیان اینکه نقشه راهبردی برای توسعه آموزش پزشکی طراحی شده است، افزود: نکته دیگری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، آمایش سرزمین است. در حال حاضر علت مرگ و میر در کشور تغییر کرده است به طوری که 70 تا 80 درصد مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیرواگیردار از جمله تغذیه نادرست، حوادث و... است بنابراین متناسب با این بیماری‌ها بسته تحول برای آموزش پزشکی طراحی شده است.

وی افزود: برای طراحی این بسته از همه اسناد بالادستی استفاده شده است و در آن به نکاتی از قبیل اینکه مقصد کجاست، مرجعیت چیست و... پرداخته شده است.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه رتبه ایران در تولید علم جهانی 27 است، افزود: کشوری که دارای این رتبه است، می‌تواند معقول فکر کرده و در برخی از حوزه‌ها دارای مرجعیت علمی باشد.

 

لاریجانی با تاکید براینکه حرکت به سمت دانشگاه‌های سمت نسل سوم باید نوآور باشد، اظهار کرد: چرا دانش‌آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی باید دنبال شغل بگردند. در حالیکه این افراد باید خودشان شغل ایجاد کنند.

 

وی با تاکید بر لزوم بازبینی در آموزش پزشکی ، اظهار کرد: این آموزش باید متناسب با نیاز کشور پاسخگو باشد بنابراین باید هدفمند و ماموریت‌گرا پیش رفت.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر اهمیت بین‌المللی‌سازی افزود: باید در زمینه تجربه جهانی‌سازی آموزش پزشکی تلاش کنیم که در این راستا پورتالی راه‌اندازی شده است.

 

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد مسئولیت تربیت تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های مختلف را دارد، افزود: این دانشگاه همچنین نقش برجسته‌ای در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت ایفا کرده است. ورود در حوزه پزشکی کار بسیار مشکلی است، اما مدیران دانشگاه آزاد و سیاست علم‌مدارانه دکتر میرزاده این امر را ممکن کرده است.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت از آمادگی دولت برای واگذاری برخی از بخش‌ها به دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: سیاست‌های حاکم بر آموزش پزشکی در راستای واگذاری ماموریت‌ها است و سیستم دولتی آماده است که برخی از این نقش‌ها را به دانشگاه آزاد واگذار کند.

 

لاریجانی در پایان تاکید کرد: وابستگی دانشگاه‌های هزاره سوم مانند دانشگاه آزاد باید به منابع دولتی کاهش پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار