مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. مهر 1394 - 11:17   |   کد مطلب: 16117
بسیج دانشجویی طی نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد کرد وزارت نفت فرمول قیمت‌گذاری بلندمدت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را بر مبنای شیوه‌ای مشخص تعیین کند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل ازتسنیم،بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران طی نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد دادند: وزارت نفت فرمول قیمت‌گذاری بلندمدت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را بر مبنای شیوه‌ای مشخص تعیین کند تا هر از چندگاهی رانت‌خواران با عناوین مختلف به دنبال کاهش نرخ خوراک گاز و افزایش ویژه‌خواری‌های خود نروند و وزارت نفت را تحت فشار قرار ندهند.

در بخشی از این نامه آمده است: در جریان تصویب طرح ”الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» در مجلس شورای اسلامی (نیمه دوم سال گذشته)، موضوع تعیین فرمولی برای قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در بلندمدت کشمکش‌های فراوانی را به وجود آورد. در نهایت، مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و صنعت را موظف کرد تا براساس معیارهای کلی و مبهم موجود در متن این قانون، آیین‌نامه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی را ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون تدوین کنند.

این نامه می‌افزاید: بر همین اساس، این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت و در نهایت با پافشاری و اصرار وزارت نفت برای قطع رانت‌دهی به پتروشیمی‌های گازی، قیمت 13 سنت (به ازای هر متر مکعب) به عنوان قیمت نهایی خوراک گاز به تصویب  رسید.  بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران این ایستادگی وزیر محترم نفت در مقابل فشار جریان‌های خاص و به خصوص نهادهای خصولتی سهام‌دار پتروشیمی‌های گازی که به دنبال قیمت پایین‌تر از 10 سنت برای این سرمایه ملی بودند، را تحسین می‌کند.

در بخشی دیگری از این نامه تصریح شده است: با این وجود، در روزهای اخیر و بعد از رسانه‌ای شدن نامه چهار وزیر دولت به جنابعالی در زمینه رکود صنایع بورسی، اخباری به گوش می‌رسد که فشارهای سنگین به وزارت نفت در این زمینه افزایش یافته است و احتمال دارد این وزارتخانه مجبور به عقب نشینی از موضع صحیح خود شده و با قیمت 10 سنت موافقت کند.

در ادامه نامه دانشجویان بسیجی دانشکده فنی دانشگاه تهران قید شده است: در حالی که قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه حدود بیش از 30 سنت است؛ فروش آن با قیمتی حدود یک سوم به پتروشیمی‌های بالادستی که با تولید محصولاتی مانند متانول که ارزشی کمتر از گاز صادراتی دارد و در حال تبدیل طلا به مس هستند، آیا توجیهی منطقی دارد؟ آیا این کار صرفاً باعث میدان دادن بیش از پیش به رانت‌خوارانی نمی‌شود که قصد دارند با استفاده از روابط خود با برخی نهادها و به بهانه رونق خیالی بورس، سودهای کلان و سرسام آور خود را مجددا بازیابند؟

دانشجویان در نامه خود با بیان پیشنهادی تاکید کردند: پیشنهاد می‌شود دستور فرمائید هرچه سریعتر وزارت نفت فرمول قیمت‌گذاری بلندمدت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را بر مبنای شیوه‌ای مشخص تعیین کند تا هر از چندگاهی رانت‌خواران با عناوین مختلف به دنبال کاهش نرخ خوراک گاز و افزایش ویژه‌خواری‌های خود نروند و وزارت نفت را تحت فشار قرار ندهند.

در پایان نامه آمده است: جناب رئیس جمهور، از شما انتظار می‌رود با جریان‌های خاصی در درون دولت یا نزدیک به آن که با فشار آوردن به بدنه کارشناسی دولت قصد دارند منافع کلان اقتصادی کشور را فدای منافع بخشی و حتی شخصی خود کنند و به رانت‌خواری‌های خود ادامه دهند، مقابله کنید و برای حفظ سرمایه‌های ملی، جلوی تصمیم‌سازی‌های نادرست و نسنجیده آنها را بگیرید.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار