مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. مهر 1394 - 11:19   |   کد مطلب: 16118
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم با بیان اینکه باید در انتقاد به دولت نقدهای علمی و سازنده داشته باشیم گفت: ما نماینده قشر، حزب و گروه خاصی نیستیم.

به گزارش صدای دانشجو به نقل ازتسنیم، عبدالحسین فریدون مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم و مشاور وزیر علوم در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه پیام‌نور که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: من اعتقادی ندارم که این جلسه تودیع و معارفه است، بلکه جلسه‌ای برای قدردانی و تشکر از سرپرستان قبلی و سرپرست جدید دانشگاه است. 

وی ضمن تشکر ویژه از محمدعلی سرلک سرپرست قبلی دانشگاه پیام‌نور و کارکنان این دانشگاه، گفت: کار دانشگاه فردی نیست و آنچه که کار دانشگاه ومملکت را پیش می‌برد، کار گروهی است و دانشگاه مجموعه‌ای از روسا، معاونان و کارکنان است که مشتری اصلی آن دانشجویان هستند.

فریدون با اشاره به تغییر سرپرستان دانشگاه پیام‌نور ادامه داد: تاکنون 3 سرپرست دانشگاه پیام‌نور تغییر کرده و این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند، چرا که سلایق تغییر می‌کند، اما من اعتقاد دارم تمام مسئولانی که در هر دولتی مسئولیت می‌پذیرند تابع برنامه‌های دولت و در نهایت برنامه‌های وزیر علوم هستند و یکی از اهداف وزیر علوم ساماندهی و ارتقای کیفیت آموزش عالی و تعیین وظایف حقیقی هر حوزه است. 

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم یادآور شد: یکی از اساسی‌ترین کار ما باید این باشد که آموزش با نیاز کشور همخوانی داشته باشد، لذا همه ما باید تلاش کنیم روش آموزش را تغییر داده تا فارغ‌التحصیلان ما وارد عرصه کار شوند. ماموریتی که برای دانشگاه‌هایی مانند پیام‌نور و فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده این است که باید آن را هدایت کرده و همه ما به انجام مسئولیت این دانشگاه‌ها کمک کنیم. 

فریدون با اشاره به استعفای سرلک از ریاست دانشگاه پیام‌نور خاطرنشان کرد: بنده از آقای سرلک تشکر می‌کنم، چرا که چندین بار در این مدت مطرح کردند که کار کردن برای‌شان در این شرایط سخت است و آقای فرهادی در جریان این موضوع بود و نهایتا به این جمع‌بندی رسیدیم که برای حفظ جایگاه پیام‌نور و حفظ انسجام مدیریت این دانشگاه فرد دیگری جایگزین وی شود، لذا از آقای رستمی به دلیل داشتن توانایی بالای مدیریتی درخواست پذیرش این مسئولیت را داشتیم و وی قبول کرد. 

وی گفت: ما در سیستم پیام‌نور در حوزه برنامه‌های آموزشی، مالی و اداری و پرسنل و اعضای هیئت علمی مشکلاتی داریم و تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی بدون مشخص بودن وضعیت وجود دارند که باید ساماندهی شوند، البته در برخی جاها توسعه همخوان و همصدا نبوده است.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم یکی از معضلات اساسی دانشگاه‌ها را کمبود دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات اساسی ما این است که تعداد دانشجویان کم شده و وقتی با 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها روبرو هستیم، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. بسیاری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ما ممکن است صدمه ببینند، چرا که تعداد دانشجویان کم شده و باید فکری به حال این موضوع کرد. 

فریدون گفت: وزارت علوم بودجه محدودی دارد و باید با این بودجه دانشگاه‌ها را به نحو احسن ساماندهی کنند. محیط دانشگاه‌ها، محیط علمی است و نمی‌توان با نامه و سفارش توسعه آموزش عالی داشت و باید دید سیاست دولت و نیاز مملکت چیست و براساس آن وزارت علوم باید ساماندهی انجام دهد. 

وی پتانسیل پیام‌نور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تمام تلاش وزارت علوم این بوده که از نیروی داخل دانشگاه استفاده کند. من از آقای رستمی درخواست می‌کنم که از پتانسیل داخل دانشگاه پیام‌نور به نحو مطلوب استفاده کرده تا استعدادها شکوفا شود. خدمت در این نظام مقدس است و باید قبول کرد که روزی می‌آییم و باید روزی برویم و همیشه باید آماده این روز باشیم. همه ما موظفیم وقتی مدیر دولت و وزارتخانه هستیم، سیاست‌های آن وزارتخانه را کماکان با دل و جان پاس داشته و اعمال کنیم. 

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم ادامه داد: مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها مرکز نخبگان و فرهیختگان است و بهترین مغزها از دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند؛ همان‌طور که می‌بینید تعداد زیادی از وزرای ما از اعضای هیئت علمی هستند.

فریدون با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: قوتی که در بحث مذاکرات بود ناشی از تلاش‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بود که ما از نظر علمی به جایی رسیدیم که حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ اعضای تیم مذاکره کننده نیز با پشتوانه علمی دانشگاهی که از آن برخوردار بودند، توانستند با بزرگترین قدرت‌ها مذاکره کنند. ما می‌توانیم با پتانسیل علمی مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها را حل کنیم، البته باید در این کار همگان مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در انتقاد به دولت نقدهای علمی و سازنده داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید مسائل خودمان را خودمان حل کنیم و باید به وجود اعضای هیئت علمی شخصیت داده و با آنها مشورت شود. کار اصلی ما توسعه علمی است و تمام تلاش و فکر ما باید به دور از تعصبات بخشی‌نگری باشدو باید دید که مصلحت کشور چیست چرا که مصالح آموزش عالی مهم است.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم تصریح کرد: باید دانشگاه‌ها به عنوان یک حوزه و مجموعه نخبگان، بی‌طرفانه نظر دهند و جانبداری نکنند؛ ما نماینده قشر، حزب و گروهی خاصی نیستیم و باید بحث علمی داشته باشیم، ضمن اینکه باید محیط دانشگاه نیز با نشاط باشد تا اعضای هیئت علمی و دانشجویان احساس آرامش کنند. 

فریدون با اشاره به انتخابات مجلس و خبرگان تاکید کرد: امسال سال مهمی است و انتهای سال به انتخابات ختم می‌شود؛ دانشگاه‌ها در این ماجرا خیلی نقش دارند و در عین حال باید تلاش شود که دانشگاه‌ها آرام باشند و مردم، اعضای هیئت علمی فرهیخته و آدم‌هایی که می‌توانند مشکلات را حل کنند و کاندید شوند، از ما انتظاراتی دارند. لذا باید در دانشگاه‌ها روشنگری شود و این وظیفه ماست. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بدون اعمال نگرش‌های خاص و حمایت از گروه خاص دانشگاه‌ها را آماده کنیم. 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار