مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. آبان 1394 - 19:01   |   کد مطلب: 16190
مناظره دانشجویی با موضوع «آمریکا، با برجام، بی‌برجام» در سالن شهید چمران دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، در این مناظره مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشجوی‌ارشد دانشگاه تهران به مناظره با یکدیگر پرداختند.

در این مناظره طرفین به بیان دیدگاه‌ها و نقاط مثبت و منفی برجام پرداختند. ابتدا دانشجوی ارشد داتشگاه تهران با بیان اینکه امروز با گذشت زمان هنوز هیچ گونه تغییری در روحیه استکباری آمریکا رخ نداده است افزود: آمریکا هر جا مخالفانی داشته است و از طریق جنگ سخت به نتیجه نرسیده است، دست به جنگ نرم زده است و همان اهداف و راهبردهای خودش را در قالب جدید پیگیری کرده است.

ایمان اسدی گفت: مشاهده می کنید امروز که زیاد از تصویب برجام نگذشته تغییر چندانی در تحریم ها رخ نداده است و از آن سو فشار گسترده بازرسی و شفافی بر ایران تحمیل شده است.

دبیرسابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران به بررسی تاریخ تمدن اسلامی پرداخت و افزود: اگر به تاریخ تمدن اسلامی بنگریم متوجه خواهیم شد که تمدن اسلامی پس از دوره رنسانس دو مسیر متفاوت را شروع کرد و پس از صفویه افول تمدن نظامی و سیاسی در ایران رخ داد، تا آنکه در جنبش مشروطه، مجدد تلاش ها صورت گرفت و منتهی شد به انقلاب سال 57 و از آن زمان توانستیم به نفوذ بین المللی در سطح جهان برسیم.

داوود دشت بانی تصریح کرد:به باور من امروز بیان حضرت امام (ره)،در ابتدای انقلاب که رابطه با آمریکا را یک رابطه گرگ ومیش می دانست با توجه به نفوذ بین المللی و رابطه قدرتمندی که هم اکنون در سطح جهان داریم صحیح نیست.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: برداشت امام (ره) از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یک شعار نبود، بلکه دارای پشتوانه عمیق قرآنی است و استکبار در قران کریم به عنوان یک اصل ثابت است.

دانشجوی ارشد دانشگاه تهران گفت:چرا بنده معتقد هستم به آمریکا نمی شود اعتماد کرد؟ چون  از بین 20 هزار کلاهک هسته ای 10 هزار کلاهک هسته ای دست آمریکا است، اما این کشور با ایرانی که در گزارش های هسته ای هیچگونه تخطی ای نداشته است این کونه برخورد می کند و در عوض در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی سکوت کرده است.

اسدی تصریح کرد: هیچ کس مخالف تعامل سازنده با دنیا و قدرت های بزرگ نیست، منوط به اینکه به هدف آن کشور که با با ما سر میز مذاکره نشسته است پی ببرد.

دشتبانی به وجود پیش‌فرض اشتباه در جریان سیاسی و فکری اصولگرایان اشاره کرد و گفت: ما حاضر به اعتماد به آمریکا نیستیم درحالیکه به هیچ بیگانه‌ای نباید اعتماد کرد.

به گفته دشتبانی، دولت اصولگرایان کاملا احساسی با این مسئله برخورد کرده بود، بنا نیست به کسی اعتماد کنیم و آن را راضی نگهداریم بلکه ما و همه کشورها، به دنبال منافع ملی خود هستیم و برای رسیدن به این منافع باید بهترین راهکار را ارائه کنیم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در پاسخ به دشتبانی عنوان کرد: آیا منظوردکتر روحانی از کلمه برد برد همین احساس رضایت طرف مقابل نیست و باید دید آیا راضی شدن به معنای واقعی کلمه اتفاق می‌افتد یا نه؟ که می‌توانیم تجربه کنیم و یا اینکه هزینه‌های تجربه کردن را کم کنیم.

مجتبی عرب مزار افزود: شما یک آیه از قرآن بیاورید که راجع به یهود و مشرکین باشد و گفته باشد اینها با تو دوست می شوند  البته منظور این نیست که امکان مذاکره نیست، بلکه حرف سر این است که متوجه شویم با دشمن ثابت خودمان و  با یک دشمن واقعی طرفیم، سپس تعامل کنیم.

دشتبانی گفت: در دولت قبل ما دیپلماسی را تعطیل کردیم و اینکه می بینید در زمینه هسته ای پیشرفت کردیم، فقط بخاطر همت دانشمندان هسته ای بود .

وی افزود: دولت یازدهم توانست ایران را از بند 7 قطعنامه که مربوط به کشورهایی که خطری برای صلح و امنیت جهانی است بدون جنگ و خونریزی خارج کند و ما برای اولین بار توانستیم سازمان ملل را به این نتیجه برسانیم که غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد .

عرب مزار گفت: اینکه دولت قبل در زمینه هسته ای کاری نکرد جمله صحیحی نیست، ای کاش زمانی هم برسد که متن مذاکرات چندماه قبل از انتخابات توسط تیم مذاکره کننده آقای جلیلی با نماینده اتحادیه اروپا منتشر  شود و تاریخ قضاوت خواهد کرد که چه کسانی چه کارهایی کردند.

دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران  نیز گفت: راه حل مقابله با غرب راه حل خصومت و دشمنی نیست ، بلکه می توان با یک تعامل سازنده از جنس رابطه با پشتوانه علوم انسانی غربی در برابر اندیشه غربی و استعماری ایستادگی کنیم.

مهدی نجفی خواه افزود: مبنای ما، مبنای تعامل سازنده و ار نوع حفظ منافع و حفظ اصول جمهوری اسلامی است است و تیم مذاکره کننده هسته ای هم با حفظ همان دانش علوم انسانی که از غربی ها آموخته بود توانست در مقابل خودشان بایستد.

گفتنی است؛ در پایان این مناظره  پرسش و پاسخ بین دانشجویان و مناظره‌کنندگان مطرح شد.

انتهای پیام/ح.ج.ت

دیدگاه شما

آخرین اخبار