مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. آبان 1394 - 8:33   |   کد مطلب: 16197
استاد ایرانی دانشگاه آدلاید:
کم توجهی دانشگاه هابه دانش بیوانفورماتیک
عضو هیات علمی دانشگاه با انتقاد از کم توجهی برخی دانشگاه‌های کشور به دانش «بیو انفورماتیک» ابراز عقیده کرد: منابع دانشگاه‌ها متناسب با پیشرفت دانش بیوانفورماتیک به روز رسانی نمی‌شود و در سرفصل‌های دروس آن‌ها نیز فقط بخش خاصی را به این دانش اختصاص داده‌اند.

به گزارش صدای دانشجو، ، دکتر اسماعیل ابراهیمی که در کارگاه تخصصیRNA-Seq Analysis, Gene ontology and Gene Networking در دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت با بیان اینکه دانش بیوانفورماتیک در تمامی رشته‌ها تاثیرگذار بوده به طوری که همه‌ی آن‌ها به نوعی با ژنوم سروکار دارند، تصریح کرد: ایرانیان در زمینه توانایی ایده پردازی و تولید داده در سطح مناسبی قرار داشته ولی متاسفانه این دانش نوین در سرفصل‌های دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و افراد کمی هستند که به شاخه‌های مختلف آن تسلط دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: دانش بیوانفورماتیک در ایران نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و زیرساخت‌های مناسب‌تری نظیر سایر کشورها که این امکانات را در اختیار دانشگاه‌های خود می‌گذارند، بوده که متاسفانه برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

 

ابراهیمی با بیان اینکه مشکل اصلی دانش بیوانفورماتیک در ایران دسترسی به اطلاعات است ادامه داد: کشور ایران از لحاظ توانایی آماری و آنالیز این دانش در سطح سایر کشورها و حتی بالاتر قرار دارد ولی مشکلاتی نظیر دسترسی سخت به توالی‌ها موجب کاهش روند و دسترسی مشکل به داده ها شده است.

 

این محقق دانشگاه آدلاید با بیان اینکه دانش بیوانفورماتیک در بخش آنالیز نیازمند هزینه و زمان زیادی در کشور بوده است، تصریح کرد: بیوانفورماتیک دانشی جدید میان آمار، زیست‌شناسی و رایانه است که گسترش شدید این علم به پروژه‌های جنرال‌یابی با هزینه کم به انسان و حیوان کمک خواهد کرد.

 

گفتنی است، ابراهیمی، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته اصلاح نباتات در دانشگاه شیراز و دوره کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه تهران پشت سرگذاشته و در ادامه دکتری ژنتیک ملکولی و مهندسی ژنتیک خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار