مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. بهمن 1394 - 13:09   |   کد مطلب: 16934
چیزی به آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمانده و نمایندگان فعلی استان برای جذب رأی مشغول کارهای مختلفی هستند، البته انتظار می‌رود نمایندگان فعلی در برابر افکار عمومی اعلام کنند که در مجلس نهم چه کردند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، چیزی به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده و از هم‎اکنون افراد بسیاری که برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‎اند در حال تبلیغات و دادن وعده‌های مختلف هستند.

در این میان قابل توجه است که بسیاری از افراد ثبت‌نام کرده برای حضور در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی تحلیل درستی از وظایف نماینده ندارند یا اگر هم وظایف و اختیارات نماینده مجلس را می‌دانند، پس از هم‌اکنون با مردم به صداقت رفتار نمی‌کنند و برای به دست آوردن چند رأی سعی دارند تا وعده‎های مختلفی را عنوان کنند.

نماینده مجلس اصولاً در امور اجرایی وارد نمی‌شود و وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قانون را دارد و وظیفه قانون‌گذاری که بر عهده نماینده گذاشته شده، می‌طلبد که افرادی با آشنایی کامل در این حوزه وارد شوند و بتوانند تأثیرگذاری و تخصص کافی را برای تصویب قوانینی در راستای منافع مردم داشته باشند.

امروز بسیاری از افراد که برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده و از فیلتر هیئت نظارت و هیئت اجرایی عبور کرده‌اند با حضور در روستاها و برگزاری جلسات وعده‎ها و سخنانی را بیان می‌کنند که نشانگر این است که درک درستی از جایگاه نمایندگی مجلس ندارند.

هزینه امور تبلیغات از سوی برخی داوطلبان نیز مورد توجه و نقد بسیاری از کارشناسان اجتماعی و سیاسی قرار دارد چراکه صرف هزینه‎های بسیار این تصور را در جامعه ایجاد می‌کند که لابد قرار است چندین برابر این هزینه را در مجلس و از طریق نمایندگی دریافت کنند.

در استان همدان نیز افراد ثبت‌نام کرده و حتی نمایندگان فعلی هفت حوزه انتخابیه در بسیاری از موارد وارد امور اجرایی شده‌اند و مدام در جلسات مختلف بر این تأکید دارند که بهسازی راه‌های روستایی، کارهای حوزه عمرانی و توسعه‌ای همه نتیجه کارهای نماینده است.

در این خصوص اساسی‌ترین سئوال این است که اگر نماینده کار بهسازی راه‌های روستاها را انجام داده پس دستگاه‌های متولی چه ‌کاره بوده‌اند و نماینده چرا در مرکز تصمیم‌سازی و قانون‌گذاری قرار گرفته است؟

پیرامون این مباحث یکی از اساسی‌ترین سئوالات که از سوی نگارنده مطرح می‌شود این است که 9 نفر نماینده کنونی استان همدان در مجلس نهم در بحث تصمیم‌سازی و وضع قانون چه تأثیرگذاری در مجلس و در تصویب کدام قانون نقشی اساسی داشته‌اند؟

اکثر نمایندگان فعلی استان همدان در بحث ارائه گزارش عملکرد و اینکه در مجلس نهم چه کرده‌اند تاکنون پاسخگوی مناسبی به رسانه‌ها و افکار عمومی نبوده‌اند و چه بسا که برخی از این نمایندگان در طول یک فصل یک بار هم به حوزه انتخابیه خود سرکشی نمی‌کردند.

عملکرد نمایندگان استان همدان در حوزه قانون‌گذاری و نظارت در طول مدت مجلس نهم شورای اسلامی مشخص نیست و نمایندگان نیز در این حوزه تاکنون به بیان عملکرد خود نپرداخته‌اند.

تنها در این خصوص می‌توان به این موضوع اشاره کرد که طرح انتقال پایتخت و طرح استانی شدن انتخابات و همچنین مباحث مربوط به فعالیت احزاب و جناح‌ها در کمیسیون یکی از نمایندگان حوزه همدان مطرح شد و البته به نتیجه لازم و کافی نرسید.

دیگر اتفاق قابل توجه در عملکرد نمایندگان استان در بخش قانون‌گذاری و نظارت، مباحثی بود که سوی رئیس کمیسیون اصل 90 که نماینده مردم بهار و کبودراهنگ ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد مطرح شد و اتفاقاتی همچون بررسی فساد در فوتبال و دیگر موارد مطرح شد، اما نتیجه این اقدام و دیگر پرونده‌های کمیسیون اصل 90 به طور شفاف از سوی این نماینده برای اهالی رسانه تاکنون بیان نشده است.

بحث تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز دیگر پرونده‌ای بود که از سوی یکی از نمایندگان همدان بارها مطرح شد و تنها به این موضوع بسنده شد که پرونده قطوری جمع‌بندی شده است.

با در نظر گرفتن همه این موارد ذکر این نکته ضروری است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همه وقت و هزینه خود را در راستای امور اجرایی می‌گذارند و البته آن هم خارج از وظیفه قانونی‌شان هست و به نتیجه‌ مشخصی هم نرسیده، در بحث وظیفه اصلی خود به عنوان قانون‌گذار و ناظر چه کرده‌اند؟

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار