مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. بهمن 1395 - 21:16   |   کد مطلب: 19228
کارگروه رسانه همدان از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را به منظور پیگیری و برطرف کردن مشکلات رسانه‌های استان آغاز کرد اما نتیجه‌ای که مورد انتظار بود حاصل نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از تسنیم، در سال 1392 همزمان با آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم در همدان محمد ناصر نیکبخت که به‌عنوان نماینده عالی دولت و استاندار همدان منصوب شده بود در نخستین نشست خود با اصحاب رسانه، پس از شنیدن نقطه نظرات و مشکلات آنان به‌منظور پیگیری مستمر و حل مشکلات جامعه رسانه‌ای استان به معاون سیاسی خود دستور راه‌اندازی تشکیلاتی با عنوان کارگروه رسانه را صادر کرد.

در آن ایام و با پیگیری اداره‌کل روابط عمومی استانداری سریعا کارگروه رسانه  با عضویت اداره کل امور اجتماعی استانداری، اداره کل روابط عمومی استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، خانه مطبوعات و برخی افراد حقیقی و حقوقی این کارگروه راه‌اندازی شد.

اما مانند بسیاری از کارها که به ویژه در حوزه فرهنگی در ابتدا با شدت و حدت و سر و صدا آغاز به‌کار می‌کنند اما پس از مدتی به سبب عدم پیگیری از تب و تاب می‌افتد امروز پس از گذشت حدود سه سال خبری از این کارگروه نیست به‌نحوی که در سال 95 فقط یک جلسه کارگروه آن هم در آستانه هفته خبرنگار تشکیل شده است.

البته نخستین جلسه هم‌اندیشی استاندار با اصحاب رسانه در سال 92 مصوبات دیگری هم داشت که آنها نیز تقریبا محقق نشده است. از جمله اینکه مقرر شد استاندار همدان به منظور استفاده از نقطه نظرات مدیران مسئول و سرپرستان رسانه‌های استان به‌عنوان مشاوران خود، هر دو یا سه ماه یکبار جلسه هم‌اندیشی با ایشان داشته باشد که این جلسه نیز هم‌اکنون قریب به دوسال است که برگزار نشده است.

همچنین در این جلسه استاندار قول داد که هر از چندگاهی نشست خبری با حضور خبرنگاران داشته باشد که این اتفاق نیز نیفتاد و هم اکنون از آخرین نشست خبری استاندار 9 ماه می‌گذرد.

نخستین جلسه کارگروه رسانه در تاریخ 7 آذرماه سال 92 به ریاست محمدابراهیم الهی تبار، معاون سیاسی و امنیتی استاندار برگزار شد در این جلسه مقرر شد دبیری کارگروه بر عهده ارشاد باشد و دبیرخانه آن نیز در ارشاد تشکیل و تدوین اساسنامه کارگروه در دستور کار قرار گیرد و با حضور اعضای کارگروه نهایی شود که معاون استاندار در آن جلسه بیان کرد "در اساسنامه باید ساختار کارگروه، اعضا و شرح وظایف، در کنار زیرمجموعه‌ها دیده شود و در تدوین آن، اساسنامه کارگروه‌های مصوب مجلس پایه کار باشد."

برخی مصوبات جلسات کارگروه تاکنون؛ رفع مشکلات تعاونی مسکن خبرنگاران، پیگیری بیمه خبرنگاران توسط ارشاد و خانه مطبوعات و اعلام نتیجه به استانداری، برگزاری جشنواره مطبوعات غرب کشور و نمایشگاه مطبوعات در سال 95 در همدان، اختصاص ساختمانی برای استقرار رسانه‌های استان برای رفع مشکل مکان رسانه‌هایی که غیردولتی‌اند، تشکیل دبیرخانه و اساسنامه کارگروه، عدالت در توزیع آگهی‌ها به روزنامه‌ها و نشریات، پالایش خبرنگاران و غیره بوده است که البته اکثر این مصوبات اجرایی نشده است .

تسنیم درباره عملکرد و نقاط ضعف و قوت کارگروه رسانه با تعدادی از فعالانه رسانه‌ای استان و مسئولان مربوطه گفت‌و‌گوهایی انجام شده که در ذیل می‌آید.

ساختار کارگروه رسانه نیازمند اصلاح است

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خوشبختانه استان همدان جزو معدود استان‌هایی است که کارگروه رسانه در آن تشکیل شده و تاکنون نیز مصوبات خوبی برای جامعه مطبوعات استان داشته است.

مهرداد حمزه با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف در هفته خبرنگار در استان همدان افزود: برگزاری هفته خبرنگار اتفاقی است که جزو ابتکارات استان همدان و از مصوبات کارگروه رسانه بوده است.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات همدان بیان کرد: در دوسال گذشته در هفته خبرنگار برنامه‌های متعددی در سطح استان برای جامعه مطبوعات به ویژه خبرنگاران اجرا شده که با مصوبه و حمایت این کارگروه به ویژه ریاست کارگروه که بر عهده معاونت سیاسی و امنیتی استانداری بوده، انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ساختار کارگروه رسانه نیاز به اصلاح دارد، عنوان کرد: هیئت مدیره خانه مطبوعات درخواست کرده تا همه مدیران دستگاه‌های فرهنگی عضو این کارگروه باشند که متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حمزه به زحمات روابط عمومی استانداری در تشکیل و پیگیری مصوبات کارگروه رسانه اشاره کرد و بیان کرد: با این وجود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری مناسبی در راستای اجرایی شدن مصوبات این کارگروه ندارد.

وی برگزاری جشنواره مطبوعات غرب کشور در سال 95 در استان همدان را یکی از مهم‌ترین مصوبات کارگروه رسانه دانست که در این راستا علی‌رغم وعده‌های داده شده توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هیچ اتفاقی رخ نداده است.

حمزه افزود: خانه مطبوعات استان به عنوان متولی بحث اجرایی جشنواره تنظیم فراخوان، برآورد هزینه و اقدامات اولیه کار را انجام داده و این آمادگی را دارد تا در صورت تأمین اعتبار در سریع‌ترین زمان ممکن جشنواره را برگزار کند.

وی برگزاری منظم جلسات کارگروه رسانه به صورت حداقل هر دو ماه یک‌بار را نیاز استان دانست و اظهار داشت: امید است با برگزاری منظم جلسات بتوان گره‌ای از مشکلات جامعه رسانه به ویژه مباحث معیشتی خبرنگاران برداشت.

خبرنگاران را امیدی به کارگروه رسانه نیست

پوروهابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کار رسانه اگر به واقع کلمه به آن توجه شود چیزی بیش از انتقال خبر است، رسانه دانشگاهی است که می‌تواند افکار عمومی جامعه را هدایت کند اما متأسفانه این جایگاه و رسالت کمتر مورد توجه مدیران، حتی مدیران فرهنگی قرار می‌گیرد و این عدم توجه سبب شده‌است بسیاری از مسئولان به رسانه به عنوان تریبونی نگاه کنند که صرفاً موظف است منعکس کننده عملکرد آنها باشد.

وی بیان کرد: با تشکیل کارگروه رسانه این امید در میان اهالی رسانه شکل گرفت که نگاه ابزاری کمرنگ شده و مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که باید به خود رسانه فی نفسه توجه و سخن اهالی رسانه شنیده شود.اما متأسفانه این رویا عمر طولانی نداشت و با برگزاری جلساتی محدود خیلی زود مشخص شد قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد بر اساس مصوبات خانه مطبوعات قرار بوده دبیرخانه‌ای تشکیل و اساسنامه این کارگروه تهیه شود که تاکنون هیچ خبری مبنی بر انجام این دو عنوان منتشر نشده یا اینکه قرار بوده براساس مصوبه این کارگروه سازمان مسکن و شهرسازی برای حل مشکل مسکن خبرنگاران اقدام کند که تاکنون اقدامی را شاهد نبودیم. البته تمام مشکل را نمی‌توان به عهده کارگروه و مسئولان گذاشت بلکه شاید بخش اعظم مشکل از سوی خانه مطبوعات است که طی مدت فعالیت هیئت‌مدیره جدید کار خاصی برای اهالی رسانه انجام نداده حتی در دیدار با معاون سیاسی استاندار وی خواستار ارائه دغدغه‌ها و مشکلات از سوی خانه مطبوعات در این کارگروه شود اما متأسفانه این کارگروه فقط برای برخی نان داشته و آبی از آن برای اهالی رسانه همدان گرم نشده‌ است.

زمان تشکیل آخرین جلسه کارگروه رسانه را به‌خاطر ندارم

مدیرکل ارشاد همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی، هنری، سینمایی، رسانه‌ای و سینمایی کارگروه‌های مختلفی را در ارشاد همدان تشکیل داده‌ایم که در راستای جلب مشارکت اهالی فرهنگ و رسانه استان نیز کارگروه رسانه به پیشنهاد استاندار همدان شکل گرفت.

فاضل عبادی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چند جلسه کارگروه برگزار شده به این پاسخ بسنده کرد که تعداد جلسات برگزارشده کارگروه، زمان آخرین جلسه برگزار شده را به یاد ندارم افزود: بخشی از کارگروه به ریاست محمدابراهیم الهی تبار، معاونت سیاسی استاندار در محل استانداری و بخش دیگری از کارگروه نیز در محل اداره کل ارشاد و با حضور همکاران ارشاد، کارشناسان و همچنین عارف، رئیس خانه مطبوعات همدان تشکیل می‌شود.

عبادی عنوان کرد: مسائل استانی اهالی رسانه در کارگروه استانداری پیگیری می‌شود و مشکلات در آن جلسه مطرح می‌شود که یکی از اهداف اصلی تشکیل آن هم‌افزایی و هماهنگی با رسانه‌ها بود.

وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون مصوبات و خروجی این کارگروه چه بوده گفت: یکی از مشکلات مطبوعات توزیع ناعادلانه آگهی‌ها توسط ادارات بود که در این زمینه تبادل نظر انجام و نقاط ضعف و قوت مشخص شد و اکنون این امر به شیوه ضابطه‌مند در همدان انجام می‌شود و می‌توانم بگویم تاکنون به 60 الی 70 درصد اهداف تعیین شده رسیده‌ایم.

عبادی افزود: در حوزه آگهی‌ها به عدالت نزدیک شدیم و قبلاً که توزیع آگهی‌ها به صورت متمرکز در همدان انجام می‌شد اکنون شهرستانی شده و تکریم ارباب رجوع نیز از دیگر مزایای این اقدام بود.

مدیرکل ارشاد همدان از برگزاری جلسه کارگروه رسانه با موضوع انتخابات خانه مطبوعات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این جلسه نیز با حضور رئیس خانه مطبوعات همدان برگزار می‌شود.

عبادی در پاسخ به این سؤال که چرا جلسات کارگروهی که متعلق به اصحاب رسانه و برای آنها برگزار می‌شود غیرعلنی است, به این پاسخ اکتفا کرد که عارف نماینده همه رسانه‌هاست که در این جلسات حضور دارد و فکر نمی‌کنم نیازی به حضور سایر نمایندگان رسانه باشد.

امکان ثبت اساسنامه برای کارگروه رسانه وجود ندارد

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و رسانه 21 کارگروه داریم, افزود: تنظیم اساسنامه نیازمند ثبت قانونی است و این امکان برای کارگروه رسانه وجود ندارد, ضمن اینکه تنها تشکل رسمی ثبت شده در این حوزه خانه مطبوعات است که دارای اساسنامه نیز هست.

مدیرکل ارشاد همدان در پاسخ به این مطلب که یکی از مصوبات کارگروه برگزاری جشنواره مطبوعات غرب در سال 95 در همدان بود که عملی نشده در صورتی که خانه مطبوعات آمادگی خود را اعلام کرده, مطرح کرد: در زمینه تأمین منابع مالی در مضیقه هستیم, ضمن اینکه در 6 ماهه دوم سال محدودیت مالی بیشتر شده و زمانی می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم که منابع تأمین شده باشد.

عبادی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در این زمینه درخواست اعتبار داشتید و پیگیر موضوع بوده‌اید, پاسخ داد: می‌توان گفت حداقل 100 الی 150 میلیون تومان اعتبار برای برگزاری جشنواره مورد نیاز است. پیگیر بوده‌ایم, ما تمام موارد را پیگیری می‌کنیم در این مورد نیز مکاتبات انجام شده است ولی در کل منابع محدود است.

وی با بیان اینکه در مورد انجام فعالیت‌ها مشکلی نداریم, افزود: هیچ استانی در کشور این چنین فعالیت ندارد, اصفهان امسال به خاطر کمبود بودجه نتوانست جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را برگزار کند ولی همدان با وجود مسائل جشنواره بین‌المللی تئاتر را به خوبی برگزار کرد و صرفه‌جویی یکی از ارکان اساسی ما در برگزاری برنامه‌ها بوده است.

عبادی در پاسخ به این سؤال که رفع مشکلات اصحاب رسانه در بحث مسکن مهر خبرنگاران از جمله مصوبات این کارگروه در سال93 بوده ولی تاکنون رفع نشده و شما چه پیگیری‌هایی در این زمینه داشتید, بار دیگر با تکرار این جمله که ما پیگیر هستیم, عنوان کرد: بحث مسکن مهر تعاونی مربوطه خود را دارد و پیگیر هستند می‌توانم بگویم اثربخش بوده است.

بار دیگر سؤال به این شکل مطرح شد که نتایج و خروجی پیگیری در این زمینه چه بوده ولی متأسفانه دوباره با این پاسخ که تمام کارها پیگیری و رصد می‌شود مواجه شدم.
سؤال بعد در مورد مصوبه دیگر این کارگروه در راستای تخصیص ساختمان بلااستفاده دولتی به رسانه‌های استان بود که مدیرکل ارشاد در این رابطه اظهار داشت: بر اساس قانون و مقررات واگذاری ساختمان‌های دولتی فرآیند و اصولی دارد که بر این اساس استاندار در روز خبرنگار اعلام کرد که شهرداری ساختمانی را واگذار کند که این موضوع در شورای شهر موردبررسی قرار گرفت.

*رفع مشکل مسکن خبرنگاران در مراحل نهایی است

رئیس خانه مطبوعات همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تشکیل کارگروه رسانه در سطح کشور منحصر بفرد است و برای برگزاری جلسات کارگروه نیز از ابتدا زمان تعیین نشده بود و تاکنون مسائل و مشکلاتی که اهالی رسانه با آن گریبان گیر بودند را در کارگروه مطرح کردیم.

محمدرضا عارف بیان کرد: اخیراً درخواستی برای تشکیل کارگروه برای برگزاری جشنواره مطبوعات غرب ارائه دادیم که برگزاری آن به لحاظ مشکلات اعتباری به تعویق افتاده، ضمن اینکه جلساتی را در ارشاد با مدیرکل ارشاد در قالب کمیته رسانه برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به دنبال برگزاری جلسات نیستیم، گفت: برگزاری جلسات زمانی که نتیجه و پیگیری را به دنبال داشته باشه مطلوب است.

عارف با اشاره به مشکلات در حوزه مسکن خبرنگاران عنوان کرد: این مسئله با اهتمام معاونت سیاسی و عمرانی استاندار، خانه مطبوعات، تعاونی شماره یک و غیره در حال پیگیری است و مراحل نهایی را می‌گذراند.

وی افزود: بخشی از کار و مشکلات در خارج از استان بود که تقریباً در روز 21 دی ماه جلسه‌ای با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و نمایندگان عمران و مسکن در تهران برگزار شد و با ارائه توضیحات و مدارک هیئت کارشناسی مسئولان مسکن در تهران هزینه‌هایی که از سوی همدان انجام گرفته بود را پذیرفتند و قول گرفته شد تا کار عملی شود، ضمن اینکه رستمی به عنوان مدیر تعاونی زحمت بسیاری را در این راستا متحمل شد.

شهرداری به وعده خود عمل کند

رئیس خانه مطبوعات با اشاره به اختصاص ساختمانی به رسانه‌های استان گفت: شهرداری در ایام هفته خبرنگار این وعده را به اهالی رسانه داد و به علت اینکه دیگر پیگیری نشد اخیراً نامه‌ای خطاب به شورای اسلامی شهر و شهرداری ارسال کردیم، ضمن اینکه ساختمان دولتی یک مورد بود ولی به دلیل وسعت و مساحت کمتر و مشکلات حقوقی و اجرایی پیگیری نشد و اکنون انتظار ما از شهرداری همدان این است که به وعده خود عمل کنند.

عارف با بیان اینکه معتقدم که کار به عمل آید نه به سخن، تأکید کرد: اغلب جلسات علنی بوده مگر اینکه رسمی نبوده باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل دولت مباحث اعتباری است، گفت: با توجه به اینکه نخستین دوره جشنواره مطبوعات غرب کشور به میزبانی همدان برگزار شد، هم‌وغم ما این است تا بتوانیم جشنواره‌ای شایسته غرب کشور برگزار کنیم و بخشی از اعتبارات باید از سوی تهران تأمین شود که تا امروز پاسخی دریافت نکردیم.

وی اظهار داشت: خانه مطبوعات همدان اعتبارات مورد نیاز برای برگزاری این جشنواره را 150 میلیون تومان برآورد کرده که استانداری همدان نیز اعلام کرده که حمایت‌هایی در بخش مکان برگزاری، محل اسکان میهمانان دارد، ضمن اینکه خانه مطبوعات نیز اعلام آمادگی کرده تا در بخش‌های جانبی پشتیبان جذب کند.

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار