مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. مرداد 1396 - 13:08   |   کد مطلب: 22011
رسانه ها می توانند زمینه ساز گفتگوی آزاد و دو جانبه و همچنین چند جانبه میان ملت ها و وسیله ای برای تبادل مفاهیم فرهنگی و اخلاقی و ارزش های والای انسانی میان آنان باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، امروزه این حقیقت به‌خوبی اثبات شده است که رسانه‌ها سهم و نقش قابل توجهی در ایجاد تغییرات و دگرگونی‌های سیاسی دارند. تأثیر رسانه‌ها در این عرصه و در تحولاتی مانند انقلاب‌ها، موضوع مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود. رسانه در مفهوم کلی آن، موجب بسیاری از تحولات و دگرگونی‌ها در ساختار اجتماعی و سیاسی بسیاری از کشورها و از جمله ایران بوده است. در این رابطه، می‌توان به نقش و تأثیر رسانه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

 

امروز رسانه‏ ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگى انسان ها را القاء مى‏کنند و تعیین‏ کننده هستند. رسانه ‏ها مى‏توانند در بهبود وضعیت زندگى انسان مؤثر باشند؛ مى‏توانند در گسترش صلح و امنیت جهانى مؤثر باشند؛ مى‏توانند در ارتقاى اخلاق و معنویت در میان انسان ها مؤثر باشند و مى‏توانند انسان ها را خوشبخت‏ تر کنند. رسانه ها می توانند زمینه ساز گفتگوی آزاد و دو جانبه و همچنین چند جانبه میان ملت ها و وسیله ای برای تبادل مفاهیم فرهنگی و اخلاقی و ارزش های والای انسانی میان آنان باشند.

 

یک رسانه ارزشی و انقلابی باید سه ویژگی داشته باشد. اولین ویژگی آن شناختن صحیح ارزش های انقلاب است؛ اگر کسی نسبت این ارزش ها شناختی نداشته باشد طبیعی است که نمی تواند در این مسیر گام بردارد. ویژگی دوم وجود یک عزم و اراده جدی برای دفاع از این ارزش هاست و آخرین ویژگی آن تجهیز به توانمندی های حرفه ای باشد تا بتواند در برابر هجمه های فرهنگی منطقی و عقلایی دفاع بکند؛ هر کدام از این سه ویژگی که در آن خللی پیش بیاید آن رسانه در دفاع از ارزش ها دچار نقصان می شود و چه بسا فعالیت آن رسانه آثار سوء داشته باشد.

 

راستگویی حتی دشمن را به انسان جذب می کند

میلاد مرادی فعال دانشجویی گفت : تاثیر رسانه در جامعه ی ما بسیار زیاد است ، همانگونه که مشهود است افراد جامعه تمام اخبار خودرا چه درست و چه غلط از فضای مجازی می گیرند . لذا با توجه به این موضوع بچه های انقلابی باید تمام تلاش خود را برای پیشرویی در این زمینه به کار ببندند و با استفاده از ابزار های رسانه  و استفاده ی اصولی و به موقع از آن بتوانند در این زمینه قدم موثری بردارند.

وی افزود : یکی از شاخصه های مهم رسانه ی خوب و موثر ، عمل فراجناحی است ، یعنی بدون گرایش به جناح خاصی فعالیت خود را انجام دهد و بتواند وقایع را همان گونه که هست بیان کند .

 

مرادی بیان کرد : از جمله رسالت های رسانه ی انقلابی ، انتقال مباحث اصلی برای روشنگری است ، که در کنار انتقال مباحث ، تحلیل مناسب و درست هم باید وجود داشته باشد . به عنوان مثال اگر مسئله ای در رابطه با اصولگرایی وجود دارد ، یک تحلیل از زبان اصول گرایان و یک تحلیل از زبان اصلاح طلبان وجود داشته باشد که مخاطب بتواند طبق تحلیل هایی که می بیند خودش به نتیجه ی مطلوب برسد.

 

تولید محتوا یکی از مهم ترین  کارهای رسانه های انقلابی است 

وی ادامه داد : تولید محتوای مناسب و کارآمد در فضای رسانه ای بسیار مهم است ، اگر خوراک مناسب برای افراد وجود داشته باشد ، مخاطب به سراغ رسانه های غیر انقلابی نمی رند ولی اگر ما استفاده از رسانه های غیر انقلابی را منع کنیم و جایگزینی برای آنها نداشته باشیم نمیتوانیم مخاطب را جذب کنیم ، لذا توجه به تولید محتوا بسیار مهم است.

 

 نتیجه

 رسانه ها ی مجازی و مکتوب را دررشد و بالندگی فرهنگی جامعه  بسیارمهم هستند ، ویژگی یک رسانه خوب و کارامد راست گویی , راست نویسی و امانت داری است .

 

 در دنیای امروز هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت رسانه و تأثیر آن را در زندگی مردم منکر شود و از آنجایی که رسانه و اصحاب رسانه خود را مدعی بیان حقایق و مطالبات برای حقوق مردم می‌دانند لاجرم باید در کسب و رعایت اخلاق رسانه‌ای و تبدیل رسانه خود به یک رسانه اخلاقی سعی مضاعف داشته باشند که از این رهگذر تأثیرات رسانه بر عموم مردم و ایجاد اعتماد عمومی چند برابر و به دنبال آن باورها و ارزش‌های اخلاقی- اسلامی در ایران از طریق رسانه اخلاقی، پیاده خواهد شد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار