مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. بهمن 1395 - 22:41   |   کد مطلب: 19477
سعید جلیلی گفت: شفافیت در یک نظام و عدم فساد در آن، در تمامی کشورها مطرح می باشد، اما فرقی که در انقلاب ما وجود دارد این است که ضمن عدم فساد باید کارگزار نیز خود مفسد نباشد و نگاهش به مردم نگاه دلسوزانه باشد.
در نظام اسلامی و انقلابی، کارگزار نباید خودش مفسد باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از کریمه، سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، امروز در دانشگاه قم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: هدف از انقلاب این بود که تغییری در نظام پهلوی صورت گیرد، به طوری که امام (ره) فرمودند که انقلاب بر این مبنا بود که مناسبت ها تغییر کند نه اینکه فقط شاه برود.

وی افزود: امروز مطالبات به حقی وجود دارد، این که چرا فساد وجود دارد؟ چرا که این فسادها با بطن انقلاب منافات دارند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: با طرح این سوال که فرق ما و انقلاب با دیگر نظام ها چیست؟ آیا ما با آرمان های انقلاب و حداقل مطالبات نزدیک شده ایم؟ گفت: شفافیت در یک نظام و عدم فساد در آن، در تمامی کشورها مطرح می باشد، اما فرقی که در انقلاب ما وجود دارد این است که ضمن عدم فساد باید کارگزار نیز خود مفسد نباشد و نگاهش به مردم نگاه دلسوزانه باشد.

وی بیان داشت: به تعبیر پیامبر اکرم(ص)، مسئولین باید جان خود را برای نظام و مردم بدهند، درواقع، افراد باید با این نگاه و اندیشه دینی وارد کار شوند. این اعزاز و اکرام به مردم است که به مسئولین وجه تمایز می دهد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: جامعه مدنی جفا به جامعه اسلامی است، چند نفر انسان که با هم زندگی می کنند جامعه مدنی را تشکیل می دهند که لازمه آن وجود یک پاسبان است، اما با رشد اسلامی نیازی به این موضوع نیست، زیرا در جامعه اسلامی وجود خدا و همچنین عدم فساد در مسئولین با جامعه مدنی متفاوت است.

وی عنوان داشت: در تفکر انقلابی است که ما می توانیم بروز پیدا می کنم، چرا که تفکر انقلابی نگاه به قله دارد نه دامنه، درواقع می ایستم و می توانم، ثمره تفکر انقلابی است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ابراز داشت: این تفکر انقلابی است که بعد از 28 سال مانع تجاوز می شود، تفکر انقلابی با لیبرالیسم زاویه دارد که نباید آرمان‌ها را مطرح کرد؛ در مقابل این تفکر، تفکر التماسی وجود دارد که با آن نمی توان منافع ملی را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه انقلابی ما می توانیم،  باید هم، ما، را تعریف کنیم، هم می توانیم را، درواقع ما به معنای تمامی کشور است و می توانیم به معنای توانستن به دور از توهم. موضوعی که رهبری بارها بر تاکید داشته اند.

در این دانشجویان سوالاتی مطرح کردند که جلیلی به آن ها پاسخ داد.

سوال اول: روند برداشتن تحریم ها در زمان شما و ظریف چه تفاوتی داشته است؟

درسال های پیش، استکبار به دنبال این بود که بعد از تعدیل، تعلیق و بعد از تعلیق تخریب انجام شود. اما در دوره ما، به دنبال این بودیم که مشکل چیست؟ از سویی دیگر آمریکا گفت که باید تمام مشکلات با آژانس انرژی حل شود و 6موضوع را مطرح کردند که ماهم استقبال کردیم.

وی افزود: در اواخر مهر 86 من و تیم موظف شدیم که این مسائل را حل کنیم و آژانس اعلام کرد که به هیچ عنوان، مسئله ی دیگری وجود ندارد و ما با همین فلسفه توانستیم پاسخ آژانس را بدهیم. در مسائل باقی مانده نیز آژانس اعلام کرد که بقیه موارد اتهاماتی است که برای ما اهمیتی ندارد.

جلیلی ادامه داد: در زمان ما دو قطعنامه بیشتر صادر نشد. اما نتیجه چه شد؟ اینکه اول ما درباره سوخت سه درصد، حرف می زدیم و در آخر به بیست درصد تبدیل شد. اول درباره فردو حرف می زدیم ولی در آخر ما درباره نطنز هم حرف برای گفتن داشتیم نه اینکه با لبخند جلو برویم و نتیجه اش بشود بتن ریزی در اراک.

سوال دوم: نظر شما درباره اقتصاد و بیکاری جوانان چیست؟

برای حل اشتغال باید همه ی اجزای ماشین دولت کار کند، یعنی سیاست خارجی باید روابط خوبی داشته باشد. کشاورزی برنامه ریزی داشته باشد. معضل صادرات حل شود و همچنین تمامی اجزا در ادامه مناسبت ها باید خوب صورت بگیرد تا بقیه روند خوب انجام شود.

سوال سوم: برای انتخابات آتی تصمیم جبهه اصولگرایی چیست؟

عرصه انتخابات عرصه دیدگاه هاست. در سال 92 نگاه های مختلفی وجود داشت. وحدت ملی در بین مردم بود و تردیدی وجود نداشت. در انتخابات بعدی باید نگاه شفافیت باشد تا وحدت ایجاد شود.

سوال چهارم: آیا در مذاکرات شما، منافع اقتصاد در نظر گرفته شد؟ آیا در مذاکرات فعلی وجود تحریم ها به  معنی این نیست که دست و پای دولت بسته شده است و اقتصاد حاکم بر جامعه به دولت به خاطر فشار تحریم ها نیست؟

با تفکر انقلابی می توان در مقابل این موضوع صف آرایی کرد. به این نحو که تیم مذاکره کننده اصلا نباید طوری عمل می کرد که دشمن متوجه این بشود که دست پای ما بسته است.تیم مذاکره کننده با دیپلماسی لبخند کاری کرد که دشمن متوجه این شدکه ما به آنها نیاز مندیم در صورتی که اینطور نبوده است.در موضوع هسته ای خودشان بیان داشتند که تحریم های هسته ای هیچ کاری نتوانست انجام دهد. ما باید کاری کنیم که دشمن فکر نکند که دست و پای ما بسته است. گفتگو جای انشا نوشتن است نه املا نوشتن.

جلیلی در پایان این سوال را مطرح کرد که آیا با ایجاد یارانه منافع دولت را  تامین کرده است و یا زیاد شده است؟

یکی از حضار در پاسخ گفت: الان نفت 27 دلار است ولی سابقا 100 دلار بود.

سپس جلیلی در پاسخ گفت: استدلال آقایان این بود که اگر برجام صورت نگیرد باید روزی 170 میلیون دلار ضرر بدهیم. غیرقابل اعتماد بودن برجام به خاطر این بود که آقایان مسبب این اتفاق بودند. زیاده خواهی اوباما در اواخر دولت خود به خاطر دیپلماسی بود که آقایان در پیش گرفته بودند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار