مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. بهمن 1395 - 20:05   |   کد مطلب: 19540
جایگزینی ارزهای چین و روسیه و مبادلات پولی چندجانبه بهترین راه برای شکستن وجهه دلار و احیای تولید در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از «رازق»، در گزارش قبل از طراحی ایالات متحده آمریکا برای اقتصاد جهان گفتیم و از طراحی هایی که آمریکا در سال 2017 برای اقتصاد جهانی با مدیریت اقتصاددانان نخبه آمریکایی سخن گفتیم.

سازمان تجارت جهانی به عنوان بازوی آمریکا در بحث اقتصاد عمل کرده و کشورها خود به خود مجبور می شوند برای پیشرفت اقتصاد خود عضو این سازمان شوند.

دلار به عنوان پول رسمی آمریکا نقش تعیین کننده ای در بازار جهان ایجاد می کند به نحوی که ایالات متحده آمریکا با تصمیمات سیاسی و بازی با دلار باعث شکست اقتصاد کشورها و افول ارزش پولی شان می شود.

این تصمیمات سیاسی در سازمانی به نام بولمبرگ  گرفته شده و با سلاح اقتصاد بسیاری از کشورها را از عرصه مقابله با آمریکا دور و یا کلا نابود می کند.

مردم ما در سال 91 به وضوح دیدند که قیمت های کالا ها به یکباره به سه برابر قبل خود رسید و بسیاری از واحدهای تولیدی و تجاری را به مرز ورشکستگی تعدیل نیرو و نابودی کشاند. اما آیا در آن زمان قحطی یا جنگ در کشور اتفاق افتاد و یا شرایط  حادی به وجود آمد که قیمت ها این گونه ویران شد. جواب این است که نه قحطی افتاد نه جنگ بلکه سازمان بولمبرگ نقشه ویرانی ساختارهای اقتصادی ایران را گرفته بود تا مردم را از نظام و انقلاب زده و ناامید کند رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات دیروزشان بر این نکته تاکید کرده و از آسیب پذیری ساختار اقتصادی کشور انتقاد کردند.

پایس فان دیوندر یکی از طراحان پیشین اقتصاد آمریکا در سال1994 میلادی گفته بود: «آمریکا نیازمبرمی به بهره گیری از صنعت الکترونیک مستحکم و وطنی دارد زیرا ماموریت اصلی آن عبارت است از طراحی ابزار الکترونیکی ویژه و حفاظت از سلاح های هسته ای.»

فان دیوندر همچنین خاطرنشان می کند: «بازی اقتصاد در کل جهان به روشی بود برای اثبات این نکته که آنچه باعث هدایت تمام سیستم تجاری ما می شود، همین پایگاه و زیربنای اقتصادی ایالات متحده آمریکا است. اگر در جنگ سرد با شوروی پیروز شدیم، دلیل اش قدرت انفجاری بالای بمب های ما نبود. پیروز شدیم چون اقتصاد ما برتر بود«.

جورج لاج، جمهوری خواه دیرینه و استاد مدرسه عالی بازرگانی در دانشگاه هاروارد نیز می گوید مکتب عقیدتی جمهوری خواهان باید اصلاح شده و با واقعیت اقتصادی و تاریخی موجود تطابق یابد  وی تصریح کرد:«طی مدت سی سال در عرصه فن آوری دفاعی به گزینش برندگان پرداختیم و همیشه هم اول بودیم پس، از عهده این کار برمی آییم. فقط باید بخواهیم، باید این نکته را درک کنیم همانطور که فن آوری برای ارتش ما ضروری است، امنیت ملی ما نیز به قدرت رقابت در عرصه تجارت نیازمند است.»

حقیقت این است که  مبادلات اقتصادی در کشور ما  وابسته به دلار است و هرگونه تغییر در قیمت دلار بر اقتصاد ایران تاثیر می گذارد این شرایط برای ایران اصلا خوب نیست که کشوری که دشمن سرسخت ملت ایران است و به هیچ تعهد و انسانیت و قرارداد بین المللی پایبند و متعهد نیست اقتصاد ما را با ابزار دلار مدیریت کند و باید به سرعت مبادلات تجاری چند جانبه بین کشورهای مستقلی مانند ایران،چین و روسیه انجام شود.

اگر کشور ما مبادلات بین خود و چین را با ارز  چین و ریال انجام دهد با توجه به ارزش ریالی یوان چین قیمت کالاهای وارداتی ایران از چین که عمده کالاهاست به یک سوم و کمتر خواهد رسید و از طرف دیگر باعث نزول قدرت اقتصادی آمریکا و سازمان تجارت جهانی شده و جایگاه اقتصادی ایران  و چین را در جهان بسیار بهتر از قبل خواهد کرد.

خسروتاج معاون وزیر بازرگانی در این باره معتقد است: «اطمینان دارم که صرف نظر از تحریم ها ما باید به پول ملی خود تکیه کنیم. اجرای این روش در سیاست خارجی ما نیز در برابر برخی شرکا پر اهمیت است».

محمود شکری عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: آمریکایی ها درخصوص انجام معامله با دلار محدودیت های ایجاد کرده اند،این درحالی است که با انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه می توان این مشکل را حل کرده وهزینه های مربوط به تبدیل پول به ارزهای مورد استفاده مانند دلار و یورو را کاهش می دهد.

در ماه های قبل خبرهایی  هم درباره مبادله پولی بین ارزهای داخلی ایران وروسیه منتشر شد؛ آندری ملنیکوف، معاون مدیر اداره همکاری های بین المللی و ارتباطات عمومی بانک مرکزی روسیه گفت: تهران و مسکو در حال آماده شدن برای تجارت با ارزهای ملی خود در بورس مسکو هستند.

ملنیکوف در این باره اضافه کرد: «مسائلی وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتر است. شکی نیست که این اقدام که بانک های مرکزی ایران و روسیه در حال بررسی آن هستند اقدامی مثبت است. این پروژه در زمینه تجارت با ارزهای ملی روبل و ریال موجب افزایش قابل توجه حجم استفاده از ارزهای داخلی در پرداخت های دوجانبه خواهد شد.»

پیشتر از این اعلام نیز اسد الله عسگر اولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفته بود: کمیته کاری بانک مرکزی ایران در حال گفت وگو در مورد انتقال تجارت دوجانبه با روسیه به ارزهای ملی است.

متاسفانه تا به امروز اقدام عملی مهمی از دولت یازدهم برای این امر  انجام نشده برخی کارشناسان سیاسی می گویند دلدادگی وشیفتگی  برخی مدیران در دولت یازدهم مانع قطع امید این دولت از آمریکا شده است و برخی هنوز  هم امیدوارند تا به سازمان تجارت جهانی پیوسته تا روابط اقتصادی را بهبود بخشند. حقیقت ماجرا هرچه باشد اقدامی را از دولت یازدهم در این باره شاهد نیستیم و هنوز عده ای امیدوارند برجام، مشکلات اقتصادی را حل کرده و ارزش پولی ریال نسبت به دلار افزایش یافته و اقتصاد ایران به حالت عادی برگردد.

/انتهای پیامچ

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار