مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. اسفند 1395 - 20:58   |   کد مطلب: 19610
در حالی کمتر از 30 روز دیگر به آغاز سال جدید باقی نمانده است که قیمت اقلام اساسی عید به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از عصرهامون، در حالی مسئولین تنظیم بازار از ثبات قیمت ها و نظارت بر بازار شب عید خبر می دهند که قیمت برخی کالاها به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.
علی ای حال آشفتگی در بازار کالای اساسی از ابتدای سال تا کنون به بهانه های مختلف اتفاق می افتد که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، افزایش قیمت ها شیب تندتری به خود گرفتند که البته خیلی غیر منتظره به نظر نمی رسد.
با این حال این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز جوش و خروش مردم برای خرید بیشتر دیده می شود که در این بین امسال هم چون سال های گذشته گرانی سهم مردم از بازار عید است تا تنها قشر خاصی از جامعه تنها خریداران بازار گرانی عید باشند.
 یکی از محصولاتی که همواره در ایام خاص روند رو به رشدی به خود می گیرد قیمت مرغ و گوشت مصرفی است که به گفته محمد مهدی یوسفخانی رییس اتحادیه ماهی و پرنده فروشان: قیمت هرکیلو مرغ در خرده فروشی‌ها 7500تومان است که تا آخر هفته حدود 200 تومان افزایش خواهد یافت.
 
 
وی کمبود عرضه را دلیل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت: جوجه ریزی در اوایل دی ماه کم بوده که با توجه به دوره پرورش 45 تا 50 روزه، تا پنجم اسفند با کمبود عرضه مواجه خواهیم بود.
با این حال افزایش قیمت گوشت و مرغ تنها روند رو به رشدی ندارد بلکه افزایش قیمت مواد غذایی، پوشاک ، بلیط اتوبوس و هواپیما و قطار وبسیاری دیگر از اقلام نیز در این لیست قرار دارند به طوری که افزایش قیمت ها و گرانی ها دیگر آنقدر اتفاق می‌افتد که برای مردم عادی شده و عده‌ای از خانواده‌ها به طور کامل مصرف بیشتر محصولات از لبنیات گرفته تا مرغ و گوشت و غیره را به دلیل گرانی و لوکس شدن از یاد برده‌اند.
علی ای حال در میان گرانی سرسام آور مراکز خرید دستفروشان بساط چینی خود را برای قشر کم درآمد جامعه پهن کرده اند تا سفره این قشر از جامعه هم رنگ و بوی عید به خود بگیرد.
 
برگزاری نمایشگاه بهاره سبب کنترل بازار می شود
با این وجود برخی نمایندگان بر این باورند که برگزاری نمایشگاه های بهاره سبب کنترل بازار شب عید می شود.
مجید کیان پور نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با بیان اینکه تب گرانی بازار مواد غذایی با برگزاری نمایشگاه های غذایی بهاره کنترل شود،گفت:فشار اقتصادی ناشی از گرانی محصولات غذایی نباید سبدهای غذایی اصلی شهروندان را در ایام نوروز خالی بگذارد.
وی ادامه داد:حذف واسطه ها باید به روش های اصولی و قانونی ایجاد شود تا بتوان بازار مواد غذایی کشور را به ثبات رساند؛چراکه دلالان برای منافع شخصی،محصولات را با نرخ پایین از کشاورز و دامدار خریداری می کنند و سپس با نرخ بالا در بازار  بفروش می رسانند.
با اخلال گران بازار برخورد شود
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با بیان اینکه گرانی کالا در بازار شب عید باید کنترل شود، گفت: دولت با اراده جدی با احتکار کالا بویژه کالاهای غذایی برخورد کند.
رمضانعلی سبحانی فر درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص تنظیم بازار شب عید،گفت: برای تنظیم بازار شب عید دولت باید با محورهای کارشناسی شده میزان عرضه و تقاضای کالا بویژه کالاهای  غذایی را  مشخص کند تا بتوان برطبق نیاز مصرفی شب عید واردات  را در این ایام برنامه ریزی کرد.
سبحانی فر افزود: با گرانی کالا در بازار شب عید  باید بطور جدی برخورد شود و این در حالی است که نرخی باید برای کالاهای غذایی تعیین شود که علاوه بر تولیدکننده ، مصرف کننده نیز شرایط بازار راضی باشد.
حال با توجه به آنکه تنها 26 روز به نوروز باستانی زمان باقی است از مسئولان تنظیم بازار انتظار می رود که با نظارت و مدیریت منسجم کام مردم را به این همه گرانی تلخ نکنند.
انتهای پیام/چ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار