مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. اسفند 1395 - 21:25   |   کد مطلب: 19668
رسانه‌ها مطرح و روزنامه‌های ترکیه اظهارات کوبنده وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص قدرنشناسی مقامات این کشور را بایکوت خبری کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از آناج، بعد از سفر مایک پمپئو رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) به ترکیه و گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ، اظهارات گستاخانه و ضدایرانی مقام تُرک همزمان با سر سفر رئیس جمهور این کشور به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آغاز شد.

ترکیه که در طول حکومت نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره مواضع دوستانه یا بی‌طرف در خصوص ایران اتخاذ کرده بود، به یک باره تغییر تاکتیک داده و شروع به نفرت پراکنی علیه ایران کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ایران را متهم به فرقه‌گرایی در منطقه کردند. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرده و اقدامات جمهوری اسلامی در تقابل با امنیت منطقه دانست.

البته این اظهارات مقامات ترکیه بی‌پاسخ نماند، وزارت امور خارجه کشورمان به صورت قاطعانه در مقابل این گستاخی‌های اردوغان و دارودسته وی ایستاده و از سیاست‌های حمایتی ترکیه از تروریست‌های داعش و معارض پرده برداشت.

به راحتی می‌توان گفت، اگر ترکیه تا به این لحظه از گروه‌های تروریستی داعش و معارضان حمایت نکرده بود، اکنون شاهد سوریه‌ای امن و بدون جنگ بودیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در واکنش صریح به مواضع ضد ایرانی اخیر مقامات عالی‌رتبۀ آنکارا گفت: "ترکیه همسایه‌ای کم‌حافظه و قدرناشناس است."

ظریف در گفت‌وگو با روزنامۀ ایران در واکنش به اظهارات ضد ایرانی مقامات بلندپایۀ اظهار داشت: "شما ترکیه را ببینید به کجا رسیده است؟ درحالی‌که ما دلسوز دولت ترکیه هستیم. دوستان مثل‌ اینکه کم‌حافظه‌اند. ایران را متهم به فرقه‌گرایی می‌کنند اما به یاد نمی‌آورند ما برای حکومت آن‌ها که حتی شیعه نیستند، شب کودتا تا صبح نخوابیدیم. هم کم‌حافظه هستند و هم در قبال کسانی که به آن‌ها محبت و همراهی کرده‌اند، قدرناشناسند."

وزیر امور خارجۀ ایران در ادامه افزود: "شما سخنرانی بنده را مقایسه کنید با سخنرانی آن‌ها. ما داریم دربارۀ شرایط بین‌المللی و ضرورت گفتگو و همکاری برای حل مشکلات منطقۀ خلیج‌فارس در جهان پساغربی صحبت می‌کنیم، آن‌ها دارند سنگ می‌اندازند. سنگ انداختن معمولاً کار طرف قوی نیست. طرف قوی باید برنامه‌اش را ارائه دهد و بگوید آینده باید به چه شکلی باشد، نه اینکه بیاید به دیگران ناسزا دهد."

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: "این کشورها در قیاس با جمهوری اسلامی قدرتی ندارند. اما آنچه باعث شده عده‌ای از تحلیلگران پیش‌بینی کنند ممکن است راه جمهوری اسلامی در آینده کمی دشوار شود، تقارن مواضع ترامپ با این کشورها و احتمال هم‌افزایی آن‌هاست."

وی افزود توضیح داد: "بعضی از کنشگران در منطقۀ ما احساس ناکامی می‌کنند به همین دلیل دوست دارند که نه‌تنها خودشان موضوع دعوا نباشند بلکه رقیبی که از آن شکست‌ خورده‌اند را در جایگاه موضوع دعوا قرار دهند. این‌ها کار خوبی نیست اما طبیعی است. ما از همسایگان‌مان توقع چنین رفتاری نداشتیم و یقین داریم از این حرکت‌شان متضرر می‌شوند. همان‌طور که تاکنون هم منفعتی نکرده‌اند."

بایکوت خبری در رسانه‌های ترکیه

این اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بایکوت شدید خبری در ترکیه مواجه شد. عللاوه بر خبرگزاری‌های بزرگ و مطرح ترکیه، روزنامه‌های این کشور نیز پاسخ قاطع و صریح محمد جواد ظریف را پوشش ندادند.

حکومت اردوغان که به همراه عربستان و قطر حامی اصلی معارضان در سوریه محسوب می‌شوند، بعد از شکست در نبرد میدانی سوریه به توافق و حل سیاسی بحران روی آورده و درخواست آتش‌بس دادند.

این کشورها که توان مقابله با قدرت سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی را ندارند، با اظهارات گستاخانه و ضدایرانی قصد منحرف کردن افکار عمومی داخلی کشورهای خود را دارند و زمانی که پاسخ ارزنده و قاطع جمهوری اسلامی از مقام بلندپایه ایرانی منتشر می‌شود، آن را بایکوت خبری کرده و قصد بر پوشاندن حقیقت‌ها می‌کنند.

گفتنی است، چند مورد از خبرگزاری‌های مخالف اردوغان در داخل ترکیه اظهارات جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را پوشش دادند، لکن به دلیل فشار و محدودیت حکومتی بر روی رسانه‌ها از بُلد کردن این خبر عاجز ماندند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار