مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. اسفند 1395 - 19:24   |   کد مطلب: 19699
با نزدیک شدن به روزهای واپسین دوره چهار ساله ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، روند واکنش‌ها و مباحث مطروحه توسط رئیس جمهور به گونه‌ای جلوه‌گر می‌نمایاند که رئیس جمهور قصد دارد تا بی‌حاصلی دولت خود را به طریقی دیگر جبران کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ با نزدیک شدن به روزهای واپسین دوره چهار ساله ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، روند واکنش‌ها و مباحث مطروحه توسط رئیس جمهور به گونه‌ای جلوه‌گر می‌نمایاند که رئیس جمهور قصد دارد تا بی‌حاصلی دولت خود را به طریقی دیگر جبران کند.

پرهیز از دو قطبی یا دمیدن بر دو قطبی

حسن روحانی 7 اسفند در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 1396 ضمن تاکید بر اینکه نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است.

پیش‌تر روحانی در 23 مرداد در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور با تأکید بر اینکه مردم باید احساس آرامش و اتحاد داشته باشند، تصریح کرد: هرگونه ایجاد شکاف، انشقاق و دوقطبی در جامعه، به زیان مردم است و جامعه دو قطبی در ایران اسلامی مفهومی ندارد.

اما با همه این اقوال آن‌چه خود را عیان می‌کند چیز دیگری است. رکود در اقتصاد و بازار، هرچقدر هم تبعات منفی داشته است، اما منجر به رونق گرفتن بازار دو قطبی سازی شده است، هرچند اگر فاصله میان حرف و عمل چندان به هم نزدیک نباشد.

دو قطبی دولت قبل-دولت فعلی

 حسن روحانی رئیس جمهور 8 اسفند ماه در نخستین مجمع ملی سلامت با بیان اینکه زمانی که دولت قبل بر سر کار بود وقتی می‌خواستیم انتقاد کنیم می‌گفتند، دولت را تضعیف نکنید و امروز هم که می‌خواهیم از اقدامات دولت قبل انتقاد کنیم، می‌گویند، کاری به گذشته نداشته باشید و اقدامات دولت خود را بگویید()

به این مورد باید اظهارات گاه و بی‌گاه سایر مسئولین دولتی را نیز اضافه کرد.

دو قطبی موافق کنسرت و مخالف کنسرت

روحانی1 شهریور در مراسم بزرگداشت روز پزشک با اشاره به مخالفت‌ انجام شده در برگزاری کنسرت، اظهارداشت: در کشورمان فقط یک مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلس قانون‌گذاری وجود دارد و هر کسی که تریبونی در اختیار می‌گیرد، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند. وزیر هم نمی‌تواند از این خواسته تبعیت کند، بلکه وزیر باید تنها تابع قانون باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: هیچ وزیری در برابر هیچگونه فشاری نباید کوتاه آمده و عقب‌نشینی کند. زمانی که موضوعی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان می‌رسد به قانون تبدیل شده و همه موظف هستیم از آن تبعیت کنیم؛ لذا قبل از سیر مراحل قانونی، بی‌قانونی مناسب نیست.

جالب این‌جاست که مسئله‎‌ای چون لغو یک کنسرت چگونه توانسته واکنش رئیس جمهور را برانگیزد. علاوه بر آن، تبعیت از قانون امری بدیهی و الزامی است، اما باید خاطر نشان کرد که لغو کنسرت بر مبنای قانون انجام شده است و تلاش در بی اعتبار نشان دادن اقدامات سایر مجریان قانونی و ایجاد یک دو قطبی، چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

دو قطبی موافق تعامل و مخالف تعامل

دکتر روحانی 8 اسفند در نخستین مجمع ملی سلامت با بیان اینکه متأسفانه برخی از تعامل با جهان بدشان می‌آید و از تقابل استقبال می‌کنند که البته این تقابل برای برخی نان داشته است، گفت: هنگامی که تعامل با جهان وجود نداشته و دچار تحریم هستیم، بناچار برای کشاورزی، باید از کود و سم غیراستانداد استفاده کنیم.

دو قطبی برجام و جنگ

روحانی 12 مرداد در گفت‌و‌گوی تلویزیونی رفع سایه شوم تهدید از بالا سر کشور را یکی دیگر از آثار مهم برجام دانست و گفت: دشمنان پرونده ما را به شورای امنیت و در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برده بودند و شش الی هفت قطعنامه و تحریم‌های سخت و شدید علیه کشورمان تصویب کرده بودند و هر زمانی ممکن بود کشورمان با آتش و جنگ ناخواسته مواجه شود و امروز این تهدید رفع شده است. دشمنان همچنین  ایران را در سازمان ملل و در قطعنامه‌های شورای حکام به عنوان کشور تهدید کننده صلح و امنیت جهانی معرفی کرده بودند و امروز شرایط ایران‌هراسی از بین برده شده است

رهبر انقلاب 27 بهمن در دیدار هزاران نفر از اقشار مردم آذربایجان شرقی در خصوص اظهارات این چنینی فرمودند: در تحلیل هدف واقعی دولت قبلی و فعلی آمریکا در تکرار ترفند «تهدید ایران به جنگ» افزودند: امروز هم مثل قبل از گزینه‌های نظامی روی میز حرف می‌زنند و آن مسئول اروپایی هم به مسئولان ما می‌گوید «اگر برجام نبود وقوع جنگ حتمی بود»، اما این حرف یک دروغ محض است و آنها می خواهند ذهن ما را از جنگ واقعی یعنی نبرد اقتصادی منحرف کنند و به جنگ نظامی سوق دهند تا مسئولان کشور از تمرکز در عرصه پیشرفت اقتصادی و توجه به جنگ فرهنگی غربی‌ها با ملت ایران باز بمانند.

 

پوشش ضعف اطلاع رسانی

به قول مرتضی مبلغ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت و گو با روزنامه اعتماد(10 تیر 95) یکی از نقاط ضعف جدی دولت را بحث مدیریت رسانه‌ای می‌داند و می‌گوید دولت در این زمینه ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است. از این‌رو رئیس دولت تدبیر برای رفع این نقیصه مجبور شده است تا جور تیم رسانه‌ای ناکارآمد خود را یک تنه به دوش بکشد

افول محبوبیت و آب رفتن برجام

وب سایت آمریکایی دیلی بیست در گزارشی به وضعیت روحانی می‌پردازد. دیلی بیست می‌نویسد: روحانی در حقیقت هیچ پیروزی بزرگی را در کارنامه دوره اول خود نداشته است و او کاملا زیر سایه هاشمی رفسنجانی بوده است؛ این چالش اصلی است که روحانی با آن روبرو شده است.

همچنین وال استریت ژورنال به نقل از جدیدترین نظرسنجی دانشگاه مریلند نوشته که «نتایج نشان می‌دهد که ایرانی‌ها درباره مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تردید دارند.

این رسانه آمریکایی می‌نویسد: طبق نظرسنجی جدید، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در آستانه انتخابات (ریاست جمهوری) ماه می‌(اردیبهشت)، در حال از دست دادن بخشی از حمایت عمومی و مردمی‌‌اش است.

طبق این نظرسنجی، میزان «نگاه مطلوب» به روحانی کاهش قابل توجه یافته است. 69 درصد از ایرانی‌های شرکت‌کننده در آن گفتند که نگاه «خیلی مطلوبی» به رئیس‌جمهور حسن روحانی دارند یا نگاهشان «تا حدی مطلوب» است.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، این میزان در شش ماه پیش یعنی در ماه ژوئن (خرداد 95) حدود 82 درصد بود و این «نشان‌دهنده کاهش معنا‌دار» محبوبیت او است.

میزان 61 درصدی کسانی که در نظرسنجی آگوست 2015 (مردادماه 1394) نگاه «خیلی مطلوب» به رئیس‌جمهور داشته‌اند، 28 درصد کاهش یافته است.

حدود 51 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که شرایط اقتصادی کشور «دارد بد می‌شود» در حالی که در نظرسنجی قبلی 43 درصد هم چنین نظری داشتند. این مسئله افزایش 8 درصدی را نشان می‌دهد.

تقریبا سه چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (یعنی بیش از 7 نفر از هر 10 نفر) هم تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای ایران، شرایط زندگی مردم را بهبود نبخشیده است.

در ادامه نیز روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی اذعان می‌کند روحانی برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور ایران تلاش خواهد کرد. این درحالی است که بهبود وضعیت اقتصادی با شکست مواجه شده و امضای برجام و نزدیک شدن به غرب، نتوانسته شرایط اقتصادی را سامان دهد.

با همه این تفاسیر اینگونه به نظر می‌رسد رئیس جمهور سعی دارد تا با ایجاد دو قطبی ضمن ایجاد تقابل گفتمانی، ضعف‌ها و مشکلات سیاسی و اقتصادی خود را بپوشاند و جامعه را درگیر حاشیه نماید. امری که رهبر انقلاب پیش‌تر در در دیدار خود با مردم  قم در سالروز حماسه ۹ دی ۱۳۹۳ بیان داشتند: دولتى‌ها هم مراقب باشند، دودستگى در مردم به‌وجود نیاورند، حاشیه‌سازى نکنند، بعضى حرفهاى غیرلازم مطرح نشود؛ این یکپارچگى مردم ما، این همّت بلند مردم ما، این ایمان مردم ما، درست مورد استفاده قرار بگیرد، ان‌شاءالله راه این کشور باز بشود.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار