مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. خرداد 1396 - 16:17   |   کد مطلب: 21120
برخی مقامات سابق و کارشناسان آمریکایی در نشست کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی را «شریک ضروری» واشنگتن در منطقه خواندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ در حالی که حمایت‌های گسترده واشنگتن از ریاض ادامه دارد، برخی دیپلمات‌های سابق و همچنین کارشناسان آمریکایی بر لزوم حمایت واشنگتن از ایجاد تغییر در نظام شریعت اسلامی عربستان سعودی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه «بریتبات»، کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه(دیروز) جلسه استماعی برای بررسی چالشها و فرصتها در روابط آمریکا-عربستان سعودی برگزار کرد.

«جوزف وستفال»، سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی در این نشست گفت: «عربستان سعودی شریک ضروری و اجتناب ناپذیر آمریکا است و ما باید هر آنچه می‌توانیم برای حمایت از تغییر و تحول در آن انجام دهیم. ما می‌توانیم از طریق سازمانهای عمومی و خصوصی در مشاوره دادن برای اصلاحات در سیستم آموزشی آنها و اجرای احکام عدالت بر اساس قانون شریعت، یک منبع بزرگی برای آنها باشیم».

وی به قانونگذاران آمریکایی گفته که «اگر بتوان در محافظه‌کارترین کشور مسلمان جهان، کشوری و شهروندانی که به خاطر پرورش وهابیگری که شکل شدیدا محافظه‌کار اسلام است و زنان از حق رانندگی برخوردار نیستند، تغییر و تحولی اجتماعی و اقتصادی را پیش برد که از اصلاحات و مدرنیته حمایت کند، این یک مثال و نمونه مثبتی برای جهان عرب خواهد شد».

«کارن الیوت هاوس» عضو ارشد مرکز بلفر درباره عربستان سعودی گفت: «دولت(عربستان سعودی) نه تنها در برنامه اصلاحات 2030 خود قول یک اسلام میانه‌روتر را داده است بلکه همچنین اقدامات جسورانه‌ای برای کم کردن محدودیتهای اجتماعی اتخاذ کرده است؛ که به روحانیون محافظه کار وهابی طی چند دهه گذشته اجازه اعمال این محدودیتها را داده است».

در ادامه این نشست وستفال مدعی شده که عربستان سعودی، «دیگر» در حال گسترش دادن بنیادگرایی وهابی نیست و «متعهد به متوقف کردن افراطی گری است».

وی مدعی شد: «ما نباید نقش گذشته عربستان سعودی را در گسترش دادن بنیادگرایی محافظه کار اسلامی نادیده بگیریم البته این عربستان سعودی نیست که ما امروزه شاهدش هستیم».

«الیوت هاوس» در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که «خبر خوب برای عربستان سعودی و جهان این است که دونالد ترامپ با سفر ماه گذشته به ریاض این سیگنال را داده که آمریکا در حال معکوس کردن سیاست هشت ساله(اوباما) جانبداری از ایران به بهای بی ثباتی گسترده‌تر منطقه‌ای و روابط پر تنش با عربستان سعودی است».

البته در جلسه استماع این کمیته مجلس نمایندگان آمریکا یک مقام سابق دولت باراک اوباما مواضع حقوق بشری عربستان سعودی را آماج انتقادات خود قرار داد.

«تام مالینووسکی» دستیار وزیر خارجه در امور دموکراسی و حقوق بشر همچنین از اظهارنظر ترامپ در سفر به ریاض که گفته بود خواهان موعظه کردن عربستان سعودی نیست، به شدت انتقاد کرد. 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار