مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. خرداد 1396 - 16:15   |   کد مطلب: 21130
بررسی و رصد رسانه‌های عرب‌زبان منطقه حاکی از شکل‌گیری ادبیات جدیدی در سپهر سیاسی خاورمیانه است که می‌تواند امنیت کل منطقه را به خطر انداخته و معمای امنیتی جدیدی را شکل دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از مشرق، بررسی و رصد رسانه‌های عرب‌زبان بیانگر شکل‌گیری نوع خاصی از ادبیات سیاسی در فضای گفتمانی رسانه‌های کشورهای عربی است. این ادبیات به‌ویژه در رسانه‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس با توجه به تعمیق اختلافات و شکست سیاست پدرخواندگی عربستان و سیاست‌های امنیتی ترامپ و اضمحلال شورای به‌ظاهر همکاری خلیج‌فارس و رشد بیش‌ازحد تنش‌ها میان رهبران حاشیه جنوبی خلیج‌فارس شکل و رنگ خاصی به خود گرفته است.

البته تعمیق اختلافات قطر- عربستان و حمایت ترکیه از کشور قطر در برابر زیاده‌خواهی‌های عربستان و تلاش‌های ترامپ برای ناامن کردن بیش‌ازپیش از منطقه نیز در رشد این ادبیات در فضای گفتمانی رسانه‌های عرب‌زبان بی‌تأثیر نبوده است. اما نکته‌ای که در این میان جالب به نظر می‌رسد تلاش برای مشروعیت بخشی به ادبیات پان سامیسم و سعی در استفاده از آن در راستای امیال سیاسی برای فشار بر ایران و قطر است. به‌عبارت‌دیگر پان سامیسم ابزار سیاسی جدیدی در دست رهبران سعودی برای توجیه اشتباهات خود و مشروعیت بخشی به رفتارهای غیر اسلامی و غیراخلاقی است تا از طریق آن بقای استبداد خود را تضمین نمایند.

پان سامیسم چیست؟

پان سامیسم سیاستی است که به اتحاد فرزندان سام پیامبر (عرب زبانان و عبری زبانان) برای تقابل با دشمن اشاره دارد.رهبران سعودی دائماً در سخنرانی‌های خود با اشاره بر لزوم اتحاد رژیم صهیونیستی و اعراب برای تقابل باقدرت منطقه‌ای ایران، بر ضعف راهبردی خود اشاره داشته و اعلام می‌دارند که بهتر است برای تقابل با گفتمان‌های منطقه‌ای اتحادی عمیق میان فرزندان سام پیامبر صورت پذیرد.

البته این سیاست با حمایت مالی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی  نیز همراه شده است و رهبران آن با نیتی پلید به دنبال سودجویی از این جهالت رهبران سعودی در راستای کسب پذیرش برای خود در میان مسلمانان هستند و امیدوارند با استراتژی اتحاد میان فرزندان سام که از سیاست‌های پلید و نسنجیده سعودی نشاءت می‌گیرد برای خود تکیه‌گاهی مطمئن در جهان اسلام بیابند.

بنابراین پان سامیسم سیاستی پلید باهدف اتحاد اعراب سعودی و یهودیان اشغالگر قدس برای مقابله با محور مقاومت و تقابل با آن در منطقه و زمینه‌سازی برای پذیرش رژیم صهیونیستی در میان افکار عمومی جهان عرب است. درواقع رهبران سعودی برای جلوگیری از نابودی دیکتاتوری خشن خود قصد دارند از یهودیان غاصب ارض اسلامی ، منجیانی بزرگ برای عرب بسازند و با توجیهی تاریخی، آن‌ها را برادران جهان عرب بنامند که در صورت عدم توجه نخبگان جهان عرب و عدم بصیرت افزایی از سوی اندیشمندان قطعاً جهان اسلام را با چالش‌های اساسی روبرو ساخته و زمینه تجاوز بیشتر به اراضی اسلامی و قتل‌عام مسلمانان را فراهم خواهد آورد.

تفرقه در جهان اسلام:

یکی از ویژگی‌های بارز سیاست پان سامیسم افزایش تفرقه در جهان اسلام است. این سیاست که قصد دارد رژیم اشغالگر قدس را همراه و یاور اعراب مسلمان بداند ، ناچار است برای توجیه اقدامات خشن و نسنجیده خود، گروهی از مسلمانان و افرادی از جهان اسلام را دشمن خود معرفی نموده و برای توجیه رفتارهای نسنجیده و اشتباه خود به آن تمسک جوید.

تقسیم اراضی اسلامی و تکه‌تکه کردن سرزمین مسلمانان و مشغول کردن آن‌ها در درگیری‌های داخلی از اهداف دیگر این سیاست است.این استراتژی به دنبال چالش سازی در جهان و افزایش هزینه‌های جهان اسلام برای توجیه حضور در کنار رژیم اشغالگر قدس است و چون نمی‌تواند با اتحاد و یکدلی در جهان اسلام به اهداف خود برسد باید میان کشورهای مختلف و مذاهب متفاوت جهان اسلام تفرقه انداخته و سیاست‌های خود را توجیه نماید.

دشمن واحد :

 ترسیم دشمن واحد و ایجاد ترس از آن از دیگر استراتژی‌های رهبران سیاست پان سامیسم در جهان اسلام است.این گروه امیدوارند با ترسیم دشمن واحد برای جهان اسلام و جهان یهود ، پیروان خود را به همراهی بیشتر و پذیرش یهودیان راضی کنند.

دشمن واحد نیرومند باعث افزایش ترس در افکار عمومی و اعلام وحدت فرزندان سام زمینه احساساتی بسیار نیرومندی را ایجاد می‌نماید تا مردم با فراموشی جنایات یهود و فشارهای رهبران  مزدور و زورگوی خود ، دچار انحراف شده و به فکر حفظ وضع موجود باشند. القای ترس از سوی بنگاه‌های عظیم خبری نیز مردم را بیش‌ازپیش متقاعد کرده و آن‌ها را برای همراهی بیشتر راضی می‌کند.

ترسیم گفتمان شیعه هراسی:

یکی از اهداف تفکر پان سامیسم (اتحاد فرزندان سام پیامبر با محوریت سعودی- عبری) گسترش تفکر شیعه هراسی و افزایش تنش‌های مذهبی در منطقه است.

این محور عربی–عبری قصد دارد با ایجاد تنش‌های صوری در منطقه و تعمیق آن‌ها ، نوعی جنگ مذهبی در منطقه شکل داده و کل منطقه را برای حفظ امنیت خود در ورطه نابودی فروبرد.

افزایش تنش میان مردم سوریه و تلاش برای گسترش درگیری‌ها در این کشور و تعمیم آن به کشورهای همسایه مانند عراق و تحریک کردها برای افزایش ناامنی در منطقه و گسترش تفکرات افراطی برای نفی سایر مذهب نیز ازجمله استراتژی‌های این تفکر محسوب می‌شود.

پان سامیسم قصد دارد با افزایش شیعه هراسی (شیعه فوبیا) در منطقه و انحراف افکار عمومی به سمت شیعیان ، نگاه‌ها را از یهود و جنایات آن‌ها دور ساخته و حاشیه امنی برای رژیم اشغالگر قدس فراهم نماید.

مبارزه با دموکراسی :

از دیگر اهداف استراتژی محور عربی – عبری (پان سامیسم) مبارزه با رشد دموکراسی در منطقه است. درواقع رهبران عربستان سعودی به‌عنوان پیشتازان این تفکر باطل، به‌هیچ‌عنوان دوست ندارند قدرت را با  قوم یا گروهی تقسیم نمایند؛ بنابراین نهایت تلاش خود را برای افشال نهادهای مردم‌سالار منطقه در پیش‌گرفته و با ناامن کردن مناطق مردم‌سالار قصد دارند افکار عمومی خود را فریب داده و اعلام نمایند که دموکراسی جز ناامنی ارمغان دیگری ندارد.

در حقیقت عربستان سعودی به‌عنوان بسته‌ترین رژیم در کل جهان ، قصد دارد با همکاری رژیم صهیونیستی ، منطقه را از حرکت به سمت دموکراسی و همسویی با خواسته‌های آزاد مردم بازداشته و نقش پدرخوانده را برای کل منطقه ایفا نماید و از این طریق حاشیه امنی برای خود بسازد؛ چراکه رهبران سعودی به‌خوبی می‌دانند، درصورتی‌که تفکرات دموکراتیک و خواسته‌های مردمی و اراده ملی حاکم شود، نه‌تنها برای آن‌ها، بلکه برای تفکرات و متحدان آن‌ها نیز جایگاهی در جهان اسلام قابل‌تصور نیست.

درنتیجه می‌توان گفت اتحاد محور عربی-عبری(پان سامیسم) تفکری بسته برای ناامن کردن منطقه و اتحادی شوم برای تسخیر اراضی مسلمانان و انحراف افکار عمومی منطقه است که با رهبری کشور سعودی و اقمار غربی در حال اجرایی شدن است.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار