مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. تير 1396 - 18:45   |   کد مطلب: 21333
در مشروعیت ولی فقیه و حاکم ، مردم هیچ تاثیری ندارند و صرفا تاثیر مردم در عرصه ی پذیرش حکومت است ، کما اینکه ما در پذیرش دین هم همینطور هستیم ، خداوند دین خودش را برای ما فرستاده اما جبری برای پذیرش دین وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینای همدان در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو گفت:مسئله ی ولایت امیر المومنین علی(ع) و ائمه ی اطهار و اهلبیت یک شباهتی به یکدیگر دارند و یک تفاوتی ، در بین حضرات معصومین امیرالمومنین کسی بود که علاوه بر اینکه حق ولایت و امامت بر مردم داشت ، فرصت اعمال حکومت هم برایش بوجود آمد ،اتفاقی که تقریبا برای بقیه ی حضرات معصومین و اهلبیت نیفتاد به استثنای نبی مکرم اسلام که در مدینه حکومت نبوی را راه انداختند.

 

وی افزود : گاهی حرف هایی زده می شود که آیا مبنای مشروعیت حکومت امیر المومنین بعد از ماجرای قتل عثمان  خواست و مراجعه ی مردم به ایشان بوده و یا اینکه حاکمیت و ولایت منبع دیگری دارد؟ همانطور که اشاره کردیم یک تفاوت بین بقیه ی معصومین با امیرالمومنین وجود دارد ، خب فرصت این حاکمیت برای سایر ائمه ایجاد نشد به جهت عهد شکنی و پیمان شکنی معاویه ؛  که بعد از جنگ صفین با امیرالمومنین پیمان نامه ای نوشت که بعد از معاویه دیگر حکومت موروثی نباشد و به اهلبیت برگردد ، ولی او به عهد خود پایبند نشد  ، فلذا فرصتی برای حکومت اهل بیت ایجاد نشد .

 

حجت الاسلام فاطمی پور گفت : همان دوران محدود حکومت امیرالمومنین دوران طلایی حکومت امامان معصوم است ، هرچند که حضرت درگیری فراوانی با مخالفان و معاندانی که از درون جامعه قصد تخریب جامعه را داشتند ، داشت ، اما قبل از شروع حکومت امیرالمومنین ما با سخنان و رفتارهایی از امیرالمومنین  وکلمات و رفتار هایی از پیامبر مکرم اسلام مواجه هستیم که نشان می دهد که مشروعیت حاکمیت از جانب مردم نیست ، ممکن است مردم بخواهند این حاکمیت مشروع را بپذیرند یا نپذیرنذ ؛ همچنان که بعد از نبی مکرم اسلام این حاکمیت مشروع امیرالمومنین را نپذیرفتند ، اما این حق مردم نبود و این خطایی بود که در تاریخ اتفاق افتاد و طبیعتا آسیب هایی هم بواسطه ی این خطا متوجه جامعه ی اسلامی شد.

 

وی بیان کرد : اعتراضات حضرت زهرا(س) و کلمات فراوانی که امیرالمومنین در باره ی غصب حق حاکمیت و ولایت دارد ، اشاره به این موضوع دارد که مردم خطایی را مرتکب شدند . بله ، بیشتر بزرگان و سردمداران مقصر بودند اما به هر جهت یک قصور و تقصیری در جامعه اتفاق افتاد و حق اعمال ولایت و حاکمیت امیرالمومنین غصب شد.

 

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور ادامه داد: آنجایی که به ما می گویند شما به حکومت طاغوت نمی توانید مراجعه کنید حتی برای گرفتن حق خودتان ، نشان می دهد که حکومت طاغوت چه ویژگی هایی دارد ؛ حکومتی که حکومت الله نباشد ، حکومت طاغوت است ، و حکومت الله به تعبیر پیامبر مکرم اسلام در اختیار پیامبر ، حضرات معصومین و اهلبیت است ، و تکلیف این حکومت الله چه در دوران حیات اهل بیت و چه در دوران ممات اهل بیت وغیبتشان  مشخص شده ؛ در دوران حیات اهلبیت که تکلیفش مشخص است و حکومت در اختیار خودشان و کسانی که به آنها منصوبند است ، مانند امیرالمومنین که هم خودش حاکم بود و هم حاکمانی برای بلاد اسلامی منصوب میکرد و مردم موظف به تبعیت از آنها بودند ، در زمانی هم که عصر حضور اهل بیت نیست ، تکلیف حکومت مشخص شده است ، در مرقومه ای که از حضرت حجه به دست ما رسیده ، در احادیثی که از امام صادق (ع) و خود حضرت حجه به ما رسیده تکلیف حکومت و حاکمیت مشخص شده است.

وی بیان کرد:  فقیهی که بیشترین شباهت را به ولی خدا دارد ، از حیثی که عدالت دارد ، انجام گناه نمی کند ، آگاه به دستورات دینی در عرصه های اجتماعی و حاکمیتی است ، آن فقیه مسئول مدیر و حاکم جامعه ی دینی است ، در اینجا انتخاب و اختیار مردم مشروعیتی به مسئولیت آن فقیه نمیدهد ، مشروعیت را از کلام پروردگار عالم و اهل بیت گرفته است ؛ الحکم لله ، حکومت فقط مخصوص خداوند است ، این حکومتی که مخصوص خداست در اختیار رسول خدا ، ائمه اطهار قرار گرفته و در عصر غیبت هم در اختیار فقیهی است که دین شناس است و رفتار به دین میکند و ما در عصر غیبت با پدیده ای با نام ولایت فقیه یا ولایت فقه روبرو هستیم ، یعنی آن فقیه به جهت فقاهتش و آن ویژگی های  شخصی که فقاهت را تکمیل می کند برای مدیریت جامعه ، این جایگاه در اختیارش قرار می گیرد.

 

لا إِكراهَ فِي الدّين

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا گفت : مردم می توانند این حاکمیت را بپذیرند ، در رکابش باشند ، از منابعش بهره ببرند ، یا اینکه نپذیرند و در رکاب طاغوت باشند ، اما در مشروعیت آن فقیه و حاکم مردم هیچ تاثیری ندارند و صرفا تاثیر مردم در عرصه ی پذیرش حکومت است ، کما اینکه ما در پذیرش دین هم همینطور هستیم ، خدا دین خودش را برای ما فرستاده ، خوبی و بدی را مشخص کرده ، پیامبر خودش را به همراه پیام الهی برای هدایت بشر فرستاده ، اما لا اکراه فی الدین ، پذیرفتن این دین جبری نیست ، جبری نیست به این معنا که اگر کسی می خواهد در مسیر هدایت زندگی کند ، جبرا باید دین را بپذیرد ، اما کسی اورا مجبور به پذیرش نمی کند و او در پذیرشش اختیار دارد.

 

وی گفت : ما در عرصه ی حکومت و حاکمیت هم همین داستان را داریم ، حضرت امام(ره) اگر آن رفراندوم را انجام داد برای این بود که مردم اعلام بکنند که آیا میخواهند تحت حاکمیت الله زندگی بکنند یا نمی خواهند ، جمهوری اسلامی را می خواهند یا نمیخواهند؟ واین قید جمهوریت برای تکمیل آن بعدی است که مردم اعلام کنند که ما خودمان پذیرفتیم که در ذیل حاکمیت فقیه زندگی بکنیم ، نه جبرا و با زور  .

 

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: گاهی انسان تعجب می کند که بعضی از آقایان حرف هایی میزنند که با صریح بسیاری از متون تاریخی و روایی و دینی ما در تضاد است و این چنین مسائل روشن و واضحی را طور دیگری بیان میکنند .

 

انتهای پیام/چ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار