مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مرداد 1396 - 20:47   |   کد مطلب: 21774
چینش کابینه و ترکیب اعضای هیئت دولت به یکی از پربحث‌ترین موضوعات پس از انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است. برخی ویژگی‌های منحصر به فرد کابینه یازدهم از جمله رکورد پیر‌ترین کابینه تاریخ انقلاب اسلامی، حساسیت‌های انتخاب ترکیب دوازدهم دولت را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به‌نقل از  تهران نیوز ، فقط چند روز دیگر به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و معرفی کابینه جدید فرصت باقی است. انتظار مردم از رئیس‌جمهور این است که کابینه دوازدهم را بر اساس شایستگی، کارآمدی و انقلابی‌گری انتخاب و از عملکرد جناحی و سهم‌خواهی‌های حزبی پرهیز کند. 

چینش کابینه و ترکیب اعضای هیئت دولت به یکی از پربحث‌ترین موضوعات پس از انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است. برخی ویژگی‌های منحصر به فرد کابینه یازدهم از جمله رکورد پیر‌ترین کابینه تاریخ انقلاب اسلامی، حساسیت‌های انتخاب ترکیب دوازدهم دولت را افزایش می‌دهد.

دوتابعیتی بودن دولتی‌ها نیز از دیگر مسائلی است که با عنوان خط قرمز کابینه از آن یاد می‌شود.

عده‌ای از تغییرات ۵۰ درصدی سخن می‌گویند و برخی اخبار هم از تغییر اکثریت اعضای کابینه دوازدهم حکایت دارد. حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس از قوت احتمال منتفی شدن حضور زنان در کابینه دوازدهم سخن می گوید و محمدرضا عارف نیز پیروزی روحانی را مدیون حمایت‌های اصلاح‌طلبان می‌داند. از این رو، اصلاح‌طلبان نیز جدال برای تصاحب صندلی‌‌های وزارت و ریاست را آغاز کرده‌اند و خواهان تصاحب پست‌‌های کلیدی بیشتر در دولت هستند.

دوتابعیتی بودن دولتی‌ها نیز از دیگر مسائلی است که با عنوان خط قرمز کابینه از آن یاد می‌شود. جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس و  رئیس کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها خبر از فعالیت ۶۵ دوتابعیتی در بدنه دولت داده است.

 

* رعایت ادب و انتقادپذیری؛ حلقه مفقوده وزرای دولت یازدهم

یکی دیگر از انتظاراتی که از وزرای جدید می‌رود، رعایت ادب در برابر منتقدان است. ادب که یکی از حلقه‌های مفقوده دولت یازدهم بود، باید در دولت دوازدهم تقویت شود و بنابراین، تقویت روحیه انتقادپذیری یکی دیگر از محورهای اصلی تشکیل کابینه جدید است. عدم وجود این شاخصه در وزرای راه و شهرسازی و بهداشت اما بیشتر از همه به چشم می‌خورد که باید مد نظر رئیس جمهور قرار بگیرد.

 

* وزرایی که قطعاً در کابینه دوازدهم حضور نخواهند داشت

از طرفی نیز برخی از وزرای فعلی همچون قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، واعظی، وزیر ارتباطات، دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش و دهقان، وزیر دفاع، چیت‌چیان، وزیر نیرو خبر از عدم حضورشان در دولت دوازدهم و یا حضور در سایر وزارت‌خانه‌ها داده‌اند و باید منتظر ماند و نتیجه را مشاهده کرد.

 

* وزیر نباید کار دوم یا سوم داشته باشد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی ، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با ویژگی افراد حاضر در کابینه دوازدهم بیان داشت: من آن‌طور که شنیده‌ام، رئیس جمهور وزرا را انتخاب کرده‌ و مشخص شده‌اند. ما نباید توقع تغییر و دگرگونی زیادی داشته باشیم چرا که عمده مشکلاتی که وجود دارد، به نوع مدیریت‌ها در وزارت‌خانه‌ها برمی‌گردد.

وی مطرح کرد: افرادی باید وزارت‌خانه‌ها را در دست بگیرند که توانایی هدایت کشور در جهت گشایش و برون‌رفت از مشکلات موجود را دارند. با این نوع مدیریتی که تاکنون شاهد بوده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار رفع مشکلات را داشته باشیم.‌

 

*تیم اقتصادی دولت نیازمند تغییرات اساسی است

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز در خصوص کابینه یازدهم گفت: حتما در دولت دوازدهم به دنبال تغییرات هستیم به خصوص در تیم اقتصادی دولت سعی داریم تغییرات اساسی صورت بگیرد.

ناکارآمدی بسیاری از وزارتخانه‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در چهار سال گذشته لزوم بازنگری جدی در کابینه را واجب می‌کند و انتظار این است که رئیس‌جمهور دوازدهم با کنار گذاشتن رویکرد جناحی وزرایی بر اساس شایستگی، کار آمدی، دغدغه‌مندی برای حل مشکلات مردم را برای کابینه دولت آینده انتخاب کند.

سعیدی افزود: ما سعی می‌کنم آرای ۲۴ میلیون نفر را ببینیم، مردم ایران هم با حضور در  انتخابات ریاست جمهوری، یک پیام به مسئولین دادند که ما دنبال تغییر هستیم و صد درصد آقای روحانی باید این پیام تغییر را در کابینه خود اعمال کند.

 

*در حوزه راه و شهرسازی موفق عمل نشده است

اصغر مسعودی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: اگر آقای روحانی کابینه دولت یازدهم را بار دیگر معرفی کند بنده نسبت به حوزه راه و شهرسازی علی‌‌رغم کارهای که صورت گرفته موفق عمل نکردند.

وی گفت: من فکر می‌کنم علی‌رغم کارهایی که در حوزه راه صورت گرفته اما من به شخصه معتقدم در این حوزه بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم، به‌ویژه در حوزه راه‌های روستای می‌توانستیم موفق‌تر عمل کنیم.

 

* زن یا مرد بودن وزیران اهمیت ندارد؛ کارآمدی در اولویت است

زن و مرد بودن وزیران مهم نیست؛ بلکه میزان کارآیی آن‌ها مهم است. ما به مدیرانی که بتوانند کشور را از وضعیت فعلی خارج کنند نیاز داریم. وزرا باید وقت‌گذار، اهل ریسک و دلسوز نظام باشد.

وزرای پیشنهادی باید بی‌حاشیه باشند و کار دوم یا سومی را نداشته باشند و تمام تمرکزشان را بر روی رفع مشکلات محدوده مدیریت‌شان بگذارند. اگر فردی این ویژگی‌ها را داشته باشد، شایسته و توانمند است.

 

* در انتخاب وزرا ضابطه را معیار قرار دهید نه رابطه را

سیما اسم‌خانی از فعالان سیاسی دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با حضور زنان در کابینه دوازدهم بیان داشت: اگر بانوی متخصص و متعهد در آن زمینه باشد که شئونات و احکام اسلامی را رعایت کند باید به کار گرفته شود. البته باید این حضور در جامعه هم کنترل و هم بهینه‌سازی شود.

وی هم‌چنین در توصیه به رئیس جمهور منتخب برای انتخاب کابینه دوازدهم عنوان کرد: برای انتخاب کابینه جدید از افراد کار درست، خداترس و متخصص استفاده شود. در انتخاب وزرا ضابطه را معیار قرار دهید نه رابطه را. افرادی انتخاب شوند که واقعا دلسوز مردم و کشور هستند و منافع مردم را به منافع خود ترجیح می‌دهند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: نقاط ضعف متعددی دراین دولت وجود داشت که طبق نظرات کارشناسان، اگر اندکی هوشیارتر بودیم به موفقیت دست پیدا می‌کردیم. باید افراد متخصص و ماهر انتخاب شوند و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

 

* رویکرد رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب اعضای کابینه دولت

بیشترین تأکیدات رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بر حل مشکلات معیشتی مردم و قوی کردن اقتصاد کشور بوده است؛ مغرضانی که جز بدخواهی برای ایران و مردم در سر ندارند، تلاش کردند این تأکیدات را به مخالفت رهبری با دولت ترجمه کنند، در حالی‌که این رویکرد رهبر انقلاب، بالاترین سطح از کمک و حمایت از دولت بود؛ نتیجه تلاش برای دور نگه‌داشتن دولت از حاشیه‌ها و هدایت آن به میدان خدمت و اقدام و عمل، در صورتی که با همراهی دولت همراه شود، موفقیت دولت و اقبال عمومی به خدمات دولت خواهد بود و این چیزی نیست، جز سرافرازی و موفقیت برای دولت و نظام. 

در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌ و پرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آن‌ها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان‌ها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند؛ و در خصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر بر می‌آید نظری ابراز نمی‌کنند لکن همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌دور از حاشیه باشند، زیرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته می‌شود. 

حسین ضرغامی، مسئول واحد بررسی و بصیرت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان معتقد است که روحانی با وعده رفع تحریم و چرخیدن چرخ زندگی مردم رای آورده است و بر روی دور محور اصلاح روابط بین‌الملل برای رفع تحریم‌ها در راستای جذب سرمایه خارجی و مهار تورم تمرکز کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، دولت را در رسیدن به اهدافش ناکام دانست و عنوان کرد: دولت پس از برجام توانست فقط برخی تحریم‌های محدود را بردارد که البته پس از چندی دوباره بازگشتند! جذب سرمایه خارجی هم متاسفانه با واگذار کردن بازار داخلی ایران به کشورهای اروپایی انجام ‌شد.

مسئول واحد بررسی و بصیرت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: وارادات بی رویه کمر تولید داخلی را شکست و کارخانه‌ها و تولیدی‌های بسیاری در همین مدت از حالت بحران به حالت خاموشی و تعطیلی درآمدند‌. در بحث تورم هم دولت به امید همین جذب سرمایه خارجی و رونق اقتصادی، اقدام به توقف مبادلات و خرید و فروش و چرخه کسب و کار کرد که در نتیجه آن تورم مهار شد اما به قیمت رکود، بیکاری و عدم گردش اقتصادی!

کابینه دوم روحانی، باید بی‌توجه به سهم‌خواهی جناح‌ها و جریانات که تنها غصه دکان خود را می‌خورند، کابینه‌ای متواضع و انقلابی باشد و در راستای منویات رهبرانقلاب و انتظارات ملت قهرمان ما گام بردارد.

 

* مهم‌ترین ایراد وارد بر کابینه یازدهم چیست؟

ضرغامی انتخاب وزرای پیر و فرسوده که اکثریت دارای تمکن مالی بسیار مناسب بوده و از درد و مشکلات مردم بی‌خبر هستند را از مهم‌ترین ایرادات وارد بر دولت یازدهم دانست.

وی یادآور شد: هرچند برخی از وزرا همانند وزیر بهداشت کارنامه قابل قبولی داشته باشند اما مشکلات و آسیب‌هایی که وزارت‌های مهم مانند آموزش و پرورش در این مدت تحمل کرده، قابل قبول نیست.

مسئول واحد بررسی و بصیرت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: اما دولت دوازدهم باید به سمت رونق اقتصادی و رفع رکود حرکت کند. به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و تفرقه‌افکن، به مباحث مهم کشورداری و مردم رسیدگی شود.

ضرغامی در ادامه خطاب به روحانی متذکر شد: باید کابینه‌ای جوان و خدمت‌گزار که دغدغه کار و حل مشکلات داشته باشند را انتخاب کنید. ناملایمتی‌ها با منتقدان را کنار بگذارید و دلسوزانه در راه اصلاح و اقدام فعالیت کنید. کنسرت و مسائل از این دست، در وهله آخر قرار دارند. دولت باید حمایت از تولید داخلی و رونق کسب و کار را پیگیری و عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: کابینه دوم روحانی، باید بی‌توجه به سهم‌خواهی جناح‌ها و جریانات که تنها غصه دکان خود را می‌خورند، کابینه‌ای متواضع و انقلابی باشد و در راستای منویات رهبرانقلاب و انتظارات ملت قهرمان ما گام بردارد.

ضرغامی جایگاه و اهمیت برخی از وزارت‌خانه‌ها را بالاتر و بیشتر دانست و عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و حساس است چون تربیت فرزندان و نسل انقلابی را برعهده دارد. به وضعیت معیشت معلمان و دانشگاه فرهنگیان و صندوق ذخیره و … رسیدگی شود. فردی باید انتخاب شود که دارای سوابق و تجارب در تعلیم و تربیت بوده و کارآمد و انقلابی باشد و به وضعیت معیشت معلمان، دانشگاه فرهنگیان و صندوق ذخیره رسیدگی کند.

 

*وزرای دولت یازدهم کارنامه خوبی ندارند

سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، در خصوص کابینه دولت با اشاره به اینکه فراکسیون مجلس نظرات خود را در خصوص کابینه به رئیس جمهور منتقل کرده است گفت: با توجه به اینکه انتظارات بیشتری از وزرا داشتیم اما کارنامه خوبی از خود نشان ندادند.

 

* سخن پایانی

این روزها حامیان و منتقدان دلسوز دولت دغدغه تشکیل کابینه‌ای کارآمد و توانمند را دارند و همه موارد بیان شده در این گزارش صرفا در راستای پیشرفت کشور و حل مشکلات جاری و هم‌چنین عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از دولت‌ها است.

به نظر می‌رسد ناکارآمدی بسیاری از وزارتخانه‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در چهار سال گذشته لزوم بازنگری جدی در کابینه را واجب می‌کند و انتظار این است که رئیس‌جمهور دوازدهم با کنار گذاشتن رویکرد جناحی وزرایی بر اساس شایستگی، کار آمدی، دغدغه‌مندی برای حل مشکلات مردم را برای کابینه دولت آینده انتخاب کند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار