به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 10. مهر 1396 - 22:17   |   کد مطلب: 22648
سرویس مدارس، امسال هم بر بی نظمی و عدم ساماندهی مناسب سوار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، مدت زمان زیادی از شروع سال‌تحصیلی جدید نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه، خانواده‌ها امکانات اولیه حضور فرزندان در مدارس را تأمین و ساماندهی کرده‌اند.

یکی از این امکانات که در آغاز سال‌تحصیلی دغدغه والدین می شود "سرویس مدرسه" است که باید از ابتدای سال‌تحصیلی و حتی قبل از شروع سال‌تحصیلی برای تأمین آن اقدام شود که غالبا طی هماهنگی که با مدیران مدارس انجام می‌شود، البته گاهی هم والدین از قبل شخصی را به تشخیص خود به عنوان راننده سرویس مدرسه فرزندشان برمی‌گزینند که در این صورت توافق با گزینه معرفی شده از سوی مدیر مدرسه منتفی است.

اما موضوع قابل توجه دغدغه والدینی است که از طریق مدرسه و معرفی مدیر اقدام به گرفتن سرویس می‌کنند و از قبل آشنایی یا قراری در این رابطه ندارند، سازمان تاکسیرانی در این خصوص اقدام به ایجاد سامانه‌ای کرده که والدین و رانندگان متقاضی ثبت نام در سرویس مدرسه با مراجعه به آن و ثبت اطلاعات نسبت به هماهنگی‌ شرکت‌های پیمانکار با مدارس اقدام کنند.

این سامانه که برای دومین سال در همدان اجرا می شود دارای محاسن و معایبی است که در گفتگو و بررسی با رئیس انجمن اولیای مدارس و برخی از والدین به بررسی آن خواهیم پرداخت.

*اطلاع رسانی ضعیف از سامانه ثبت نام سرویس مدرسه

خانم مکهندیری مادر دو دختر 7 و 11 ساله در این رابطه عنوان کرد: من تا این لحظه هیچ اطلاعی از سامانه ثبتنامی نداشتم و در ابتدای سال هم با چند تن از والدین هماهنگ کردیم و یکی از رانندگان شخصی و نه تاکسی که سال قبل هم سرویس بچه‌های مدرسه بوده را برای این موضع درنظر گرفتیم.

وی افزود: راننده‌ای که ما برای این موضوع درنظر گرفتیم خانم است چون هر دو فرزند محصل من دختر هستم ترجیح دادم به دلیل مسائل اخلاقی و شرعی با یک راننده خانم به مدرسه آمد و شد کنند.

آقای قره‌باغی نیز اظهار کرد: از آنجا که پیش دبستانی پسرم در همان مدرسه‌ای بود که امسال به کلاس اول آن رفته، همان راننده سال گذشته را برای امسال هم در اختیار گرفتیم.

وقتی از او در ارتباط با سامانه ثبت سرویس مدارس سوال کردم اظهار بی اطلاعی نمود و بیان کرد: تاکنون اطلاع رسانی در خصوص این سامانه نشده البته من کم و بیش می‌دانستم که برای سرویس مدارس باید به شرکت‌های پیمانکار مراجعه کرد و از طریق آنها به رانندگان معرفی شده دسترسی داشت ولی من ترجیح دادم با همان راننده سابق فرزندم که پدر یکی از همکلاسی‌های سال قبلش هم بوده به توافق برسم.

خانم جویبارمنش که فرزندش در یکی از مدارس ناحیه یک تحصیل می‌کند از جمله کسانی است که از طریق ثبت نام در سامانه اقدام به هماهنگی برای سرویس مدرسه فرزندش کرده است؟ از او پرسیدم آیا از شرایط این سامانه رضایت دارد و او پاسخ داد: اطلاع رسانی درخصوص سامانه بسیار دیرهنگام صورت گرفت و چند روز پیش از شروع سال تحصیلی بود که من مطلع شدم این سامانه ایجاد و راه‌اندازی شده است در حالی که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به سرویس مدرسه فرزندشان اقدام کرده بودند البته از آنجا که ما در شهریور ماه نقل مکان و اسباب کشی داشتیم دیرتر نسبت به سرویس مدرسه فرزندم در مدرسه جدید اقدام کردیم در نتیجه از طریق همان سامانه این کار را انجام دادیم.

وی اظهار کرد: درخصوص عملکرد تاکسیرانی در موضوع سرویس‌های مدارس کم و بیش ضعف‌هایی وجود دارد از جمله همان اطلاع رسانی ضعیف در خصوص سامانه و تعلل و تأخیر در ارائه برچسب مدرسه تا حدود ده روز پس از بازگشایی مدارس که برخی رانندگان را به دردسر انداخته بود.

*نرخ سرویس مدرسه برای همه مناطق شهر مناسب نیست

فرزند آقای محمدی در یکی از مدارس حاشیه شهر تحصیل می‌کند و او یکی دیگر از والدینی است که با معرفی پدر یکی از دانش آموزان سرویسی را خارج از چارچوب برای جابجایی فرزندشان در اختیار گرفته‌اند وقتی از او سوال کردم چرا از طریق سامانه یا مراجعه به مدیر مدرسه و معرفی راننده‌ای مطمئن این کار را انجام نداده گفت: دست بر قضا از ابتدا همین تصمیم را داشتم و بهتر می‌دیدم از طریق سرویس‌های مورد تأیید به آمد و شد فرزندم در مسیر مدرسه اقدام کنم اما وقتی نرخ‌های مصوب پیمانکار مجموعه را دیدم منصرف شدم.

او ادامه داد: به‌نظرم نرخ سرویس مدارس در همه نقاط شهر نباید یکسان باشد مثلا در این نقطه از شهر که اغلب افراد کم بضاعت ساکن هستند نباید با با نقاط بالای شهر نرخ یکسانی در سرویس مدارس لحاظ شود اگرچه نباید سود و ضرر رانندگان سرویس هم نادیده گرفته شود بالاخره آنها هم با این حرفه امرار معاش می‌کنند اما بهتر بود به‌جای خودروهای سواری کوچک از ون یا مینی بوس در سرویس مدارس پایین شهر استفاده می‌شد تا برای راننده هم اضرار نداشته باشد.

در همین رابطه به سراغ "آیت الله نجفی" رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان رفتیم تا از کمّ و کیف روند هماهنگی‌ها و اطلاع رسانی و تصویب قیمت‌ها جویا شویم.

*سامانه سپند، پل ارتباطی بین والدین و رانندگان سرویس

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در این گفتگو اظهار کرد: از سال گذشته بامشارکت پلیس راهوروسازمان تاکسیرانی سامانه ای با نام "سپندهمدان" درخصوص سرویس حمل و نقل مدارس شکل گرفت که هم خانواده‌های متقاضی سرویس برای فرزندان خود و هم رانندگانی که متقاضی حضور در ناوگان سرویس مدرسه بودند باید از طریق این سامانه با درج اطلاعات و مشخصات ثبت نام می‌کردند.

وی افزود: بر این اساس سازمان تاکسیرانی و شرکت هایی که در موضوع سرویس مدارس به‌عنوان پیمانکار طرف قرارداد بودند پس از دریافت گواهی‌های مختلف از جمله گواهی عدم اعتیاد و سؤپیشینه مؤثر راننده و معاینه فنی خودرو، راننده متقاضی را جهت سرویس مدرسه مدارس معرفی کرده و به او برچسب سرویس مدرسه می‌دادند تا مسائلی مثل طرح ترافیک و ... را پوشش دهد.

نجفی تصریح کرد: در این روند خانواده‌ها نیز با ثبتنام در سامانه درخواست خود را مبنی بر هماهنگی سرویس مدرسه برای نقل و انتقال فرزندانشان ثبت کرده و این افراد از طریق مدیر مدرسه که به لیست ثبتنام شدگان در سامانه دسترسی داشت اعلام نیاز می‌کردند که مطابق آن برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه تاکسیرانی طی برقراری جلساتی در کارگروهی با عنوان ماده 18 آموزش و پرورش که متشکل از نمایندگانی از شورای اسلامی شهر همدان، فرمانداری، صدا وسیما، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های مرتبط است درخصوص نرخ‌ها تصمیم گیری میکند گفت: نرخ‌های مصوب در بروشورهایی تدوین و در مدارس توزیع شده تا برای همه میزان مسافت‌ها و نرخ‌ها و نوع وسیله نقلیه مشخص باشد مدیران مدارس نیز متعهد شدند خارج از قیمت مصوب با هیچ یک از پیمانکاران و رانندگان قراردادی منعقد نکنند.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان بیان داشت: متأسفانه با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده عده‌ای بازهم مطابق میل خود اقدام به انعقاد قرارداد با رانندگانی خارج از این چارچوب نموده‌اند و طبیعتا شرایط و نرخ را هم به دلخواه طرفین تنظیم کرده‌اند که البته چون خارج از چارچوب مصوب قرار دارد مسئولیت آن چه از نظر سلامت جسمی و اخلاقی و مهارت رانندگی فرد و چه از نظر ایمنی خودرو یا ارتکاب به تخلف بر عهده خود خانواده‌هاست و حتی اگر با راننده به هر دلیلی به اختلاف برسند ما هیچ مسئولیتی در قبال آنها نداریم.

*اهرم فشاری در کنترل رانندگان بدون مجوز وجود ندارد

نجفی با اشاره به موضوع نظارت بر سرویس های مدارس عنوان کرد: در خصوص نظارت بر عملکرد رانندگانی که در چارچوب تعریف شده سرویس مدرسه هستند هم تاکسیرانی و هم پلیس راهور باستناد "برچسب سرویس مدرسه" نظارت دارند که به هرحال در این روند رانندگان خارج از چارچوب مورد جریمه و برخورد پلیس راههور قرار خواهند گرفت اما در این ارتباط که خانواده‌ها ملزم به عقد قرارداد با رانندگان مورد تأیید شوند راهکاری وجود ندارد چراکه به هرحال این در اختیار خانواده است که فرزندش را با چه شرایط و در چه سرویسی به مدرسه بفرستد.

وی خاطرنشان کرد: پیرامون بحث صنفی و درآمدی رانندگان یا یکدست شدن سیستم رانندگان تأیید شده و یا خانواده‌هایی که در چارچوب اقدام به گرفتن سرویس کرده‌اند می‌توانند با هم هماهنگ شده و تقاضای بررسی و چاره‌جویی در این مورد را داشته باشند ولی اهرم فشاری در این خصوص وجود ندارد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: ناگفته نماند در این خصوص تاکسیرانی در فصل تابستان تعدادی بنر چاپ کرد و خصوصیات رانندگانی را که می‌توانند سرویس مدرسه باشند را در آن درج نمود و درمدارس توزیع و نصب کرد تا رانندگان منطبق بر این ضوابط عمل کنند و خانواده‌ها نیز از چارچوب عملکردی مطلع باشند اگرچه قبلا طی دوره‌های آموزشی، این موارد به آنها آموزش داده شده است و علاوه بر آن به همین ترتیب خانواده‌ها را از نرخ‌های مصوب مطلع کرده است.

وی یادآور شد: سال گذشته حدود هزار و دویست دستگاه سرویس مدرسه اعم از سواری و ون در سطح شهر برقرار بود که نزدیک به ده هزار نفر دانش آموز را جابجا می‌کردند امسال به عنوان دومین سال اجرای این طرح استقبال در حد متوسط بوده است که امید است با آشنایی خانواده‌ها و جا افتادن طرح سال آینده با ظرفیت صد در صدی طرح اجرایی شود.

در ادامه گفتگویی هم با "عباس صوفی" معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان ترتیب دادیم تا از وی هم اطلاعاتی در این موضوع کسب کنیم.

*آموزش و پرورش، جدّی تر پیگیر موضوع سرویس مدارس باشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با اشاره به گلایه والدین مبتنی بر تأخیر در اجرای طرح ثبتنام سرویس مدارس اظهار کرد: به نظر ما زمان اجرای طرح چندان هم تأخیر نداشته و از حدود دو ماه قبل از آغاز سال‌تحصیلی جدید هماهنگی با آموزش و پرورش مناطق یک و دو صورت گرفته و موضوع ثبتنام در سامانه از همان زمان به آموزش و پرورش ابلاغ شده تا هماهنگی‌های لازم را در این زمینه با مدارس ایجاد کند و از این طریق خانواده‌ها را نسبت به ثبتنام در سامانه آگاه نماید چون به هرحال مدارس تحت نظر آموزش و پرورش هستند و اقدامات لازم در این زمینه و توجیه والدین از طریق مدیران مدارس در زمره اختیارات آنهاست.

عباس صوفی تصریح کرد: البته طبیعتا به دلیل بی سابقه بودن این طرح در شهر همدان نواقصی وجود دارد اما ما انتظار داشتیم آموزش و پروش در این موضوع فعالتر ورود کند و برای اجرای هرچه بهتر آن همّت بیشتری به کار گیرد و موضوع را جدّی‌تر دنبال کند چراکه ما اقدامات لازم از جمله تبلیغات در این موضوع را از دوماه قبل آغاز کردیم و لازم بود آموزش و پروش ثبتنام در سامانه را به مدارس تکلیف کند و با جدیت بیشتری پیگیری اجرا باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی دیده شده مدیران مدارس به عدم پذیرش سرویس و راننده خارج از چارچوب معین شده اعتنا نمی‌کنند و خانواده‌ها هم در جریان عدم تأیید راننده نیستند گفت: عموما خانواده ها گمان می‌کنند راننده‌ای که مدیر مدرسه معرفی کرده از هر جهت مورد تأیید است در حالی که طبق ضوابط راننده و خودروی مورد تأیید باید از قبل اقدام به دریافت تأییدیه‌ها و ارسال آن به شرکت‌های پیمانکار و سازمان تاکسیرانی کرده باشد وگرنه تضمینی بر تأیید صلاحیت فرد راننده و خودروی او وارد نیست؛ در این رابطه هم بهتر بود آموزش و پرورش با الزم مدیران به معرفی رانندگان ضابطه‌مند و حذف راندگان خارج از چارچوب گام‌های محکم‌تر و مؤثرتری برمی‌داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان عنوان کرد: در همین راستا انتظار ما از همشهریان این است که کسانی را برای سرویس مدرسه هماهنگ کنند که در سامانه ثبتنام کرده باشد تا هم از ایمنی خودرو و رانندگی فرد مطمئن باشند و هم از سلامت جسم و روان و اخلاق راننده آسوده خاطر باشند و در این چرخه به بهبود و ترویج و سلامت این سیستم که برای رفاه و آسودگی شهروندان است کمک کرده باشند.

وی تأکید کرد: اداره بازرسی تاکسیرانی و پلیس راهور نظارت بر سرویس مدارس را با قوت و شدت در دست پیگیری دارند و چنانچه سرویسی بدون اخذ مجوزهای لازم و برچسب سرویس مدرسه اقدام به جابجایی دانش آموزان مدارس کند مورد سوال و جریمه قرار خواهد گرفت، البته اگر کسی در این زمینه اقدام به جابجایی فرزند خود و همکلاسی‌اش کرده باشد بلامانع است اما برای سایرین کنترل و نظارت شدیدی اعمال می شود.

سخن پایانی ...
راه‌اندازی سامانه ثبت نام سرویس مدارس گام مثبتی در یکپارچه شدن شرایط و حذف متغیرها بوده است که در دومیین سال بهره‌‌برداری، وجود نقاط ضعف در آن دور از انتظار نبوده اما بهتر آن بود که مسئولینی که قصد اجرای چنین طرحی دارند از چندماه قبلتر برای برنامه ریزی و پیگیری‌ها اقدام کنند تا اجرا شدن آن و هماهنگ شدن سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش به دقیقه نود و وقت‌های اضافه نکشد علاوه بر آن امید است مسئولین امر در سال‌های بعد علاوه بر قوی‌تر کردن اهرم‌های نظارتی و خارج کردن سرویس‌های غیر ضابطه‌مند در این چرخه که قطعا بهبود وضع درآمدی و استقبال بیشتر رانندگان متعهد را به‌دنبال دارد نسبت به گلایه شهروندانی مثل "محمدی" با دیدگاه روشن تری برنامه‌ریزی کرده و به قول معروف چند قدمی هم با کفش آنها راه بروند؛ دست بر قضا پیشنهاد این شهروند محترم در موضوع فراهم کردن خودروهای ون و مینی بوس در مناطق ضعیف و حاشیه شهر درخورتوجه و ظاهرا به مصلحت طرفین است که امید است در برنامه‌ریزی‌های آتی مورد توجه و بررسی قرار گیرد به هر حال موضوع سرویس مدارس و مناسبات آن مسئله چندان پیچیده ای نیست و نیازمند اعتبارات خاص هم نمی باشد اما برای خانواده ها اهمیت بسیاری دارد پس چه بهتر که مسئولین امر نیز با حساسیت بیشتری موضوع مورد نظر را بررسی و پیگیری کنند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار