مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. مهر 1396 - 19:51   |   کد مطلب: 22934
یک کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه سخنان ترامپ نقض بند29 برجام است عنوان کرد: از آنجایی که اظهارات خصمانه ترامپ نسبت به ایران و سیاست های مخالفتی وی با برجام به صورت علنی مطرح می شود شرکت های اروپایی را از سرمایه گذاری در ایران می ترساند و این موضوع نقض آشکار برجام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، فواد ایزدی کارشناس مسائل هسته ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نقش اروپا در اجرا یا عدم اجرای برجام اظهار داشت: اظهاراتی که مقامات اروپایی در حمایت از برجام داشته اند اگرچه بد نبوده است اما در حقیقت وضعیت برجام به گونه ای است که طرف مقابل نقض های گسترده و فاحشی را در خصوص برجام دارد.

وی با بیان اینکه سخنان ترامپ نقض بند29 برجام است عنوان کرد: از آنجایی که اظهارات خصمانه ترامپ نسبت به ایران و سیاست های مخالفتی وی با برجام به صورت علنی مطرح می شود شرکت های اروپایی را از سرمایه گذاری در ایران می ترساند و این موضوع نقض آشکار برجام است.

این کارشناس مسائل هسته ای ضمن تشریح این نکته که بیان شفاهی نکات و یا همراهی شفاهی مقامات اروپایی با برجام برای کشور کفایت نمی کند عنوان کرد: ثابت کردن این اظهارات در عمل کار پیچیده ای نیست و به عنوان مثال در اولین گام اتحادیه اروپا می توانند همانطور که در گذشته قوانین زیادی علیه ایران تصویب می کرد، الان هم برای حمایت از شرکت های اروپایی قوانیی تصویب کنند تا اثرات تهدیدهای آمریکا را از بین ببرد.

ایزدی در ادامه گفت: خواسته های آمریکا از اتحادیه اروپا و ایران خلاف قوانین بین المللی و wto بوده و کمترین انتظار ما از اروپا این است که شکایت خود از کارشکنی های آمریکا را به wto ببرند.

وی با بیان اینکه یک کشور می تواند شرکت های خود را مجبور به بستن یا نبستن قرارداد با سایر کشور ها بکند اما آمریکا حق ندارد برای بقیه کشورها و شرکت های آنها را مجبور به انعقاد قرارداد یا فسخ قرارداد با ایران بکند.

این کارشناس مسائل هسته ای ضمن بیان اینکه کشورهای اروپایی اجباری به پذیرفتن قانون مصوب آمریکا ندارند و این خلاف اصل استقلال است تصریح کرد: کشورهای اروپایی باید به این نتیجه برسند که اگر شرکت های آنها توسط آمریکا جریمه شد، این جریمه را نپردازند و یا اینکه اتحادیه اروپا این جریمه را بپردازد و این عملیاتی ترین راهی است که می توانند نشان بدهند به برجام پایبند هستند.

ایزدی با انتقاد از سیاست های پلیس خوب و پلیس بد اروپا همچنین گفت: نقش آمریکا در جریان برجام مشخص شده و پلیس بد است اما هنوز نقش اروپا مشخص نیست چرا که در ظاهر ادعای همراهی با ایران را می کند اما هنوز عدم همراهی با آمریکا را در عمل نشان نداده است.

وی با بیان اینکه نمره اروپا در مسیر رونداجرای برجام نمره ضعیفی است تصریح کرد: اروپا در ظاهر به ایران متمایل است اما در عمل به نفع آمریکا کار می کند و باید در ادامه دید که حرف های آنها به مرحله عمل خواهد رسید یا خیر هرچند تاکنون برخی از اظهارات آنها حاکی از فشار بر ایران برای به مذاکره گذاشتن فعالیت های موشکی خود است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار