مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. تير 1397 - 7:34   |   کد مطلب: 23229
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کابینه دولت دوازدهم خسته است گفت: دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و هرگاه وزیری را به مجلس احضار کردیم و سوالی از آنها پرسیده شد به راحتی می گویند اگر نمی خواهید ما می رویم و نمایندگان را تهدید به ترک دولت می کنند. دولت اگر مسوولیتی پذیرفته است بهتر است آن را به نحو احسن به انجام برساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص مشکلات اقتصادی اخیر کشور اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته مجلس بارها از دولت خواسته است که نسبت به مشکلات اقتصادی راهکار مناسبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون برنامه مشخصی از سوی دولت برای بهبود شرایط اقتصادی صورت نگرفته گفت: برخی از نمایندگان سوال از رییس جمهور را مطرح کردند تا بتوانند روحانی را برای پاسخگویی به سوالاتی در زمینه ارز، دلار، مسکن و ... به مجلس بکشانند ولی تا کنون برنامه مشخصی برای این شرایط از سوی دولت ارائه نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اشاره به برخی برنامه های مقطعی دولت برای مهار این شرایط تصریح کرد: این تصمیمات کاملاً عجولانه بوده و از همین رو اثر مثبتی نداشت، آنچه که انتظار می رود این است که جامعه به تصمیمات دولت واکنش مثبت نشان بدهد. اینکه فکر کنیم افزایش قیمت ها مربوط به سکه و ارز است اشتباه بوده و افزایش قیمت ها به صورت موجی از کالایی به کالای دیگر منتقل می شود.

مصری با بیان اینکه وقتی طلا و ارز صدر نشین حکمرانی قیمت ها می شوند بقیه کالا ها نیز با رفتار این دو تغییر می کنند تصریح کرد: امروز بقیه کالاها خود را با دلار و طلا می سنجند که متاسفانه برنامه جامعی از سوی دولت برای مقابله با این شرایط ندیدیم.

وی در ادامه گفت: حدود دو ماه پیش که دولت ارز را تک‌نرخی اعلام کرد بسیاری از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی مخالف این مساله بودند چرا که برای چنین شرایطی تک نرخی شدن ارز مناسب نبود اما مجلس برای همراهی دولت تک نرخی شدن ارز را پذیرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بارها سولل شد که امکان تک نرخی شدن ارز وجود دارد که دولت به مجلس اعلام کرد نگران نباشید و ارز کافی برای تک نرخی شدن در کشور وجود دارد و امروز هم میبینیم ارز 4200تومانی به وارد کننده داده می شود اما کالاها خود را با این نرخ هماهنگ نکرده و کالاهای وارداتی با نرخ ارز 6هزار تومان به بالا در بازار به فروش می رسند.

مصری در ادامه افزود: باید یک سیستم پاسخگویی در کشور حاکم شود. در شرایطی که حدود دویست میلیون دلار ارز 4200تومانی به واردکنندگان گوشی داده شده است اما گوشی هایی که وارد می شوند به قیمت های بالاتر از این نرخ به فروش می رسند و حتی اصلا در برخی موارد به فروش نمی رسد

وی ضمن اشاره به اینکه نقدینگی در دست 100هزار نفر است عنوان کرد: نبود مدیریت باعث شده است که زندگی 80میلیون ایرانی فدای منافع 100هزار نفر شده است به طوری که نقدینگی را به هر بازاری وارد می کنند آن را با چالش مواجه کند و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه این بحران ها را تنها چند هزار نفر برای کشور رقم زده اند تصریح کرد: اگر بانک سکه بررسی شود مشخص می شود که چند درصد محدود و افراد خاصی سکه یا ارز خریداری کرده اند. حال این سوال مطرح است که چرا با این دلالان ارز و سکه برخورد نمی شود.

مصری با تاکید بر اینکه مسئولیت اجرا بر عهده مجلس نیست بیان داشت: اگر دولت اختیار و قانونی برای مجوز اجرا در مسیر برون رفت از این شرایط لازم دارد بارها مجلس اعلام آمادگی کرده است حتی قوه قضائیه هم در این مسیر به دولت اعلام کرده است که کمک های لازم را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ نماینده مجلسی از تک نرخی شدن ارز خبر نداشت و مانند بقیه مردم از رسانه ها این خبر را متوجه شد تصریح کرد: شرایط جنگ اقتصادی با کسی شوخی ندارد و مجلس علیرغم اینکه نرخ ارز مصوب دولت در قانون نبود از دولت حمایت کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کابینه دولت دوازدهم خسته است گفت: دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و هرگاه وزیری را به مجلس احضار کردیم و سوالی از آنها پرسیده شد به راحتی می گویند اگر نمی خواهید ما می رویم و نمایندگان را تهدید به ترک دولت می کنند. دولت اگر مسوولیتی پذیرفته است بهتر است آن را به نحو احسن به انجام برسانند.

مصری در ادامه همچنین گفت: دولت می گوید همه این اتفاقات ناشی از جنگ روانی است که اگر اینطور است دولت با مردم سخن گفته و جنگ روانی دشمن دا خنثی کند. اگر دولت به مردم حقیقت را بگوید و به آنها دلگرمی بدهد بهتر از این است که مردم گمان کنند دولت هیچ برنامه ای برای اداره اقتصاد کشور ندارد.

وی در ادامه افزود: بی برنامگی های دولت باعث تعطیلی بازار شده است. وقتی می گوییم ده ها میلیون نفر رای داده اند یعنی این مردم خواستار بهبود شرایط هستند و ات میوارند دولت ها برای آنها برنامه مشخصی داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کوهنوردی اخیر روحانی که عکس های آن منتشر شوه است گفت: به گونه ای به برنامه کوهنوردی می روند که انگار نه انگار مردم در فشار قرار دارند و عکس های شان هم منتشر می شود.

مصری در ادامه افزود: دیروز آقای جهانگیری به مجلس آمد و متوجه شدیم که دولت برنامه ای برای خروج از این شرایط ندارد . جهانگیری بیشتر به توجیه و تفسیر برنامه های دشمن علیه ایران پرداخت.

وی همچنین گفت: اگر دشمن با تمام وجود برنامه های خود را پیش می برد ما هم باید تمام تلاشمان را برای پیشبرد برنامه های خودمان انجام دهیم. همه مسئولان از قبل می دانستند که چنین شرایطی در کشور به وجود می آید اما خود را برای آن آماده نکرده بودند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: مردم انتظار دارند که شرایط فعلی برای آنها توضیح داده شود و مشکلات را از زبان خود دولت بشنوند.  دولت خیال می کند خودش می تواند مشکلات را حل کند این در حالی است که مردم هستند که به راحتی می توانند مشکلات را حل کنند.

مصری بیان داشت: باید قبل از آنکه این حجم سکه و دلار وارد بازار شود به مردم اعلام می شد که سکه و دلار طعمه دشمن برای اقتصاد کشور است. اگر به مردم توضیح دهیم که شرایط جنگ اقتصادی است قطعاً مردم درک می کنند و همانطور که از جنگ نظامی با موفقیت بیرون امدند از جنگ اقصادی هم سربلند بیرون می ایند.

وی عنوان کرد: عده ای سودجو بازار و اقتصاد را به دست گرفتند و دولت نظارتی بر این مساله نداشت، چرا دولت اجازه داد چند نفر محدود غالب سکه های پیش فروش شده را بخرند که اکنون مشخص شود تنها یک نفر توانسته حدود 40هزار سکه خریداری کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه تاکید کرد این افراد در عرض چند روز توانستند از کنار افزایش قیمت ها و افزایش فشار بر مردم بیش از 7هزار میلیارد تومان سود داشته باشند اگر یک نفر یک میلیون دزدی کند سریعاً با او برخورد میشود اما تنها چند نفر خاص مبلغ 7هزار میلیارد سود می برند که کسی با آن ها کاری ندارد.

مصری ضمن انتقاد از تصمیمات یک شبه دولت همچنین گفت: مردم، مجلس و قوه قضائیه با دولت همکاری می کنند به شرطی که دولت صادقانه با مردم سخن بگوید و چشم خود را از دست بیگانگان برای بهبود شرایط کشور بگیرد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار