مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. دى 1397 - 13:39   |   کد مطلب: 23637
کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه به دلیل نزدیکی فرهنگ‌ها و شناسایی ساده‌تر نیازمندی‌های آن‌ها و هم به دلیل مقاصد استراتژیک به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاری برای ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از دیار آفتاب؛ ازجمله مواردی که در رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری تأثیرگذار بوده و هست توجه به تجارت خارجی و در نگاه جزئی‌تر توجه دقیق و تخصصی به بحث صادرات است. صادراتی که به گفته بسیاری از دانشمندان علم اقتصاد یکی از اصلی‌ترین محرکه‌های رشد اقتصادی است.

در کشور ایران نیز این مهم برقرار بوده و هست اما تمرکز بیش‌ازحد اقتصادی بر محصولی مانند نفت و مشکلات در پی آن مانع منتفع شدن کشور از نتایج صادرات ازجمله افزایش سرمایه‌گذاری در تولید و رونق اشتغال بوده است.

از طرفی در بحث صادرات توجه به نیازهای مقصد و در کنار آن در نظر گرفتن میزان هزینه‌های این امر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در همین راستا کشورهای همسایه هم به دلیل نزدیکی فرهنگ‌ها و شناسایی ساده‌تر نیازمندی‌های آن‌ها و هم به دلیل مقاصد استراتژیک و همچنین به دلیل توجه به کاهش هزینه‌های صادراتی مانند حمل‌ونقل بهترین مقصد این نگاه اقتصادی خواهند بود.

در رابطه با ایران مطمئناً کشورهایی مانند افغانستان، عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، پاکستان و کمی آن‌سوتر کشورهایی مانند سوریه و لبنان مقاصد بسیار قابل‌توجهی برای انواع کالاها و محصولات ایرانی خواهند بود.

از نگاهی دیگر با توجه به مشکلات و جنگ‌های داخلی در برخی از کشورهای همسایه و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌ها در این کشورها و همچنین با توجه به نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در تفکر مردم و سیاست‌مداران این کشورها به دلیل کمک‌های انجام‌شده در دوران جنگ داخلی، کشورهایی مانند عراق و سوریه یکی از اصلی‌ترین و بهترین مقاصد تجاری تجار ایرانی هستند. کشورهایی که در حال حاضر برای ساخت دوباره خود و شرایط بعد از بحران نیاز شدیدی به امکانات، کالا و محصولات تولیدی دارند تا بتوانند خود را به دوران اوج برگردانند.

این شرایط فرصت فوق‌العاده‌ای را برای اقتصاد ایران و حتی دیگر کشورها ایجاد کرده است و نیاز به توجه و بررسی دقیق دارد زیرا در این بازارها فضای رقابتی بسیار تشدید شده و همه کشورها سعی بر سهم خواهی در این بازارها دارند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و سفیر سابق ایران در عراق:

سهم کم‌تر از ۱۷۰میلیون دلاری ایران از بازار سوریه/ ۳.۵ میلیارد دلار صادرات بخش انرژی به عراق

حسن دانایی فر مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و سفیر سابق ایران در عراق به رقابت داخلی و خارجی در بازار عراق اشاره کرد و افزود: قطعاً ترکیه و رژیم سعودی قصد دارند بازار عراق را به دست بگیرند حتی در آینده اگر حد شرایط امنیتی عراق به استاندارهای اروپایی برسد آن‌ها را نیز باید به این فضای رقابتی اضافه کرد.

وی ادامه داد: از شرکت‌ها می‌خواهیم تا در عراق ثبت شرکت انجام دهند و در آنجا حضور یابند و امورات را سازمان‌دهی کنند و برای برقراری یک رابطه تعاملی شریک محلی‌ای را در نظر بگیرند تا راه درستی انتخاب و مشکلات موجود حل شود.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور صادرات به عراق و سوریه را به ترتیب بیش از ۱۱.۵ میلیارد دلار و کم‌تر از ۱۷۰ میلیون دلار عنوان کرد و ضمن تأکید بر اینکه موافقت‌نامه تجارت آزاد با سوریه امضاشده است افزود: ازنظر سیاسی در عراق و سوریه مشکلی نداریم و حتی اخیراً موافقت‌نامه همکاری راهبردی بلندمدت ایران و سوریه نیز پاراف شده است.

وی ضمن بیان اینکه باخبر شدیم که در حال حاضر ۴۰۰ شرکت در بیروت کمپین زده‌اند تا با اصلاح وضعیت سوریه وارد این کشور بشوند خاطرنشان کرد: باید سازوکارها را درست کنیم زیرا عراق هم یک بازار است و هم یک فرصت. فرصتی برای ورود به بازارهای دیگر و همچنین در هر دو کشور فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد.

دانایی فر گفت: به نظر می‌رسد علی‌رغم مشکلاتی که بوده است مسیری که در عراق در پیش‌گرفته‌ایم درست است به دلیل اینکه در این کشور نتیجه گرفته‌ایم و طی ۱۶ سال گذشته، به‌جز بخش خدمات فنی و مهندسی که آن‌هم متضرر از یک اشتباه بود، صادرات به عراق سال‌به‌سال افزایش داشته است.

دانایی فر به حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: سالانه ۶ میلیون زائر بین دو کشور رفت‌وآمد دارند و بالای ۷۲ درصد مسافران خارجی کشور از عراق می‌آیند که از این میزان ۱۸ درصد آن باهدف درمان در کشور حضور پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: درزمینهٔ انرژی روابط قابل‌توجهی با عراق برقرار است که از آن می‌توان به ۱۳۰۰ مگاوات ظرفیت اسمی صادرات برق به عراق و دو خط گاز هرکدام با ظرفیت ۲۵ میلیون مترمکعب گاز اشاره کرد که چنین ظرفیت و رابطه‌ای را با دیگر کشورها نداریم.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور ضمن بیان اینکه پیشی بینی می‌کنیم که تا پایان امسال ۳.۵ میلیارد دلار در بخش انرژی صادرات به عراق داشته باشیم تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ تا ۲۳ میلیون مترمکعب حجم گازی است که از دو خط به عراق صادر می‌کنیم و همچنین ۴۰ درصد برق کشور عراق از برق ایران و یا از طریق گاز صادراتی تأمین می‌شود.

وی به بخش فنی و مهندسی اشاره کرد و ضمن تأکید بر اینکه تا قبل از داعش در این بخش توسط خصوصی‌ها و دولتی‌ها ۴.۴ میلیارد دلار پروژه گرفتیم اظهار کرد: بعد از داعش، عراق با کاهش درآمد نفتی روبه‌رو شد و به‌این‌علت پروژه‌ها متوقف شد که این مشکل همچنان ادامه دارد البته حرکات آهسته‌ای در اقلیم صورت گرفته که امید است افزایش یابد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق:

۹۵ درصد درآمد نفتی عراق به واردات اختصاص می‌یابد

حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: در شرایط فعلی صادرات انتخابی نیست بلکه اجباری است زیرا از ابتدای دهه هشتاد ظرفیت‌های صنعتی کشور دو برابر شده ولی مصرف کشور تغییری نکرده است و به همین دلیل مجبوریم مازاد تولید کشور را صادر کنیم.

حسینی ضمن اشاره به اینکه بهتر از بازار عراق برای صادرات نداریم اظهار کرد: عراق تنها کشور منطقه است که هم پول دارد و هم نیاز به واردات، ازاین‌جهت که عراق ۸۳ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت خام دارد که ۹۵ درصد آن به واردات اختصاص می‌یابد که اگر تلاش کنیم می‌توانیم سهم قابل‌توجهی از این رقم را به خودمان اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: ما به‌راحتی در عراق تردد می‌کنیم درصورتی‌که بقیه کشورها به این شکل نیستند و این برای ما یک فرصت است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: در سه قلم مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی مزیت داریم که با توجه به گران تمام شدن حمل‌ونقل این قلم کالاها برای ترکیه، این کشور هم نمی‌تواند در این عرصه با ما وارد رقابت شود.

عضو میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات ۷ میلیارد دلاری به عراق در نه‌ماهه ابتدایی امسال/ پیش‌بینی صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق تا پایان سال

گودرزی عضو میز عراق سازمان توسعه تجارت گفت : در ۹ ماهه ابتدای امسال از مجموع ۳۲ میلیارد دلار صادرات کشور نزدیک به ۷ میلیارد دلار به عراق بوده است.

گودرزی بابیان اینکه عراق تنها جایی است که در آن نزول صادرات نداشته‌ایم عنوان کرد: آمار صادرات ۹ ماهه نسبت به مشابه پارسال رشد داشته و  سال‌های گذشته نیز صادرات به عراق سیر تصاعدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بازار عراق موقت نیست تصریح کرد: در بازده زمانی‌ای که درگیر بحران اشتغال، ارز و تولید بودیم و هستیم بازار عراق و افغانستان توانسته به داد ما برسد و باید دانست هیچ بازاری بازار عراق نمی‌شود.

عضو میز عراق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: یکی از اهدافی که سازمان توسعه تجارت در کشور عراق دنبال می‌کند ایجاد یک مرکز دائمی بازاریابی و صادرات است که از سنوات گذشته این موضوع را پیگیر شدیم و بودجه کافی را برای آن اختصاص دادیم و خوشبختانه در طی سال جاری این مرکز راه‌اندازی شد. مطالعات مختلفی روی آن انجام‌شده است و قرار بر این است که از توانمندی‌های شرکت‌ها و استان‌ها در این مرکز استفاده شود.

وی ضمن تأکید بر پتانسیل استان مرکزی در حوزه گل و گیاه اظهار کرد: صادرات گل و گیاه به عراق می‌تواند افزایش یابد و با توجه به ظرفیت استان مرکزی در این حوزه، این استان و حتی در سطح کشور می‌توان فعالیت چشم‌گیری داشت در همین راستا یک نمایشگاه اختصاصی گل و گیاه در مرکز بازاریابی و صادرات برقرار است.

عضو میز عراق سازمان توسعه تجارت، بازار عراق را رقابتی ارزیابی کرد و ضمن اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها صادرات به عراق در پایان سال به بیش از  ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید تشریح کرد: حجم واردات کشور ما از عراق حدود ۰۱. درصد صادراتی است که به این کشور داریم و این نشان از یک بازار یک‌طرفه دارد و بازار یک‌طرفه در درازمدت پاسخگو نیست و باید طرف عراقی را در انجام پروژه‌ها مشارکت داد و از مزیت‌های دولت عراق برای کالاهای تولید داخلی استفاده کرد تا صادرات پایدار ایجاد کنیم. این نباشد که ما صفرتا صد کالا را در کشور تولید کنیم و انتظار در تداوم صادرات داشته باشیم.

دبیر میز مدیترانه سازمان توسعه تجارت ایران:

سوریه محلی برای مسابقه اقتصادی تمام کشورها/سهم خواهی از بازار سوریه بالاگرفته است

سجادی نژاد، دبیر میز مدیترانه سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن بازرگانی سابق ایران در سوریه و لبنان در رابطه بازار سوریه ابتدا به وضعیت فعلی سوریه اشاره کرد و گفت: در بحران سوریه تمام زیرساخت‌های این کشور از بین رفت و بر اساس گزارش‌های مختلف هزینه بازسازی سوریه حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار و حداکثر ۱ تریلیارد دلار برآورد شده است و بر اساس برآورد سال ۲۰۱۵ ، در این بحران ۶ استان سوریه صد در صد تخریب و زیرساخت‌های نزدیک به ۵ استان نیز تا ۶۰ درصد از بین رفته است.

سجادی نژاد ادامه داد: ۹۰ درصد ۶۰هزار واحد صنعتی رسمی ثبت‌شده در حلب، به‌عنوان اولین استان اقتصاد کشور سوریه، در این بحران از بین رفت و در صنعت داروسازی سوریه که خودکفا هم بودند و صادرات هم داشتند از  ۳۰ کارخانه تقریباً ۷۰ درصد از بین رفته است.

وی تشریح کرد: با توجه به  بحران شکل‌گرفته در سوریه تمام زیرساخت‌های مهم این کشور تقریباً آسیب‌دیده و یا از بین رفته است. ازلحاظ سیاست کاری دولت سوریه چه قبل از بحران و چه در حال حاضر باید شرکت‌ها بدانند که آنجا پول نیست و در تمام قراردادهایی که انجام می‌گیرد به سیستم BOT معتقد هستند یعنی فرد سرمایه را بیاورد، در این کشور پروژه را اجرا کند قرارداد چندساله ببندد و بعدازاینکه سود خودش را برداشت، پروژه را به دولت واگذار کند و برود.

دبیر میز مدیترانه سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به موافقت‌نامه‌های بین ایران و دولت سوریه عنوان کرد: دولت سوریه بر اساس این موافقت‌نامه‌ها تسهیلاتی را برای شرکت‌های ایرانی که بخواهند در سوریه فعالیت کنند قائل شده است تا با کم‌ترین هزینه‌ها فعالیتشان را انجام دهند.

وی بیان کرد: در بازار سوریه چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم رقبای بسیار جدی‌ای داریم که به دنبال سهم گیری از این بازار هستند. در حال حاضر خیلی از کشورها پروژه‌های متعددی را دیدند و برنامه‌های متعددی را درست کردند که بتوانند سهمی از این بازار به دست بیاورند. بر اساس برآوردها تخریبی که در سوریه صورت گرفته است در تمام بخش‌های اقتصادی سوریه تا بیش از ۲۰ سال زمینه کار ایجاد کرده است.

سجادی نژاد ضمن بیان اینکه در حال حاضر تمامی کشورها در حال مسابقه در سوریه هستند اظهار کرد: کشوری در لبنان بیش از  ۱۵۰۰ شرکت اروپایی ثبت کرده و در سوریه گرید گرفته است تا بتواند در مناقصات پروژه‌هایی که در داخل سوریه انجام می‌شود شرکت کند و پروژه‌ها را به دست بگیرد.

وی مطرح کرد: معمار و بنیان‌گذار اقتصاد سوریه نوین تأکید داشت که حتماً شرکت‌های ایرانی در این کشور حضور پیداکرده و در سوریه ثبت شوند که بتوانند در این مناقصات و پروژه‌ها شرکت کنند تا هم گرید بگیرند و هم بتوانند سهمی از بازار را به دست بیاورند.

دبیر میز مدیترانه سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به قوانین و بروکراسی سفت‌وسخت حاکم بر سوریه تصریح کرد: هر شرکتی در هر مناقصه و هر پروژه‌ای باید یک سری از استانداردهایی که اعلام می‌شود را داشته باشد که ما هم در سوریه بر اساس همین قوانین باید پیش برویم.

وی به موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه اشاره کرد و افزود: در این موافقت‌نامه تقریباً ۴ درصد تعرفه تجاری در نظر گرفته‌شده است که  در حال مذاکره هستیم تا این ۴ درصد را به صفر برسانیم.

سجادی نژاد خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل بین ایران و سوریه از طریق ایران به ترکیه و پس از آن وارد بندر طرطوس یا لاذقیه می‌شود که البته به دنبال این هستیم که بتوانیم مسیری ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه داشته باشیم که اگر این مسیر تأمین امنیت شود امیدواریم در نیمه اول سال جدید مسیر را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی:

صادرات ۱۸۹ میلیون دلاری استان مرکزی به عراق در ۹ ماهه امسال

محمدرضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در ۹ ماه ابتدای امسال از ۷۵۰ میلیون دلار صادرات استان نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار به کشورهای عراق و سوریه صادرشده که ۱۸۹ میلیون دلار آن‌که ۲۶ درصد کل صادرات استان را شامل می‌شود مرتبط به عراق است.

حاجی پور بیان کرد: مواد غذایی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی و شیشه اهم این محصولات صادراتی از استان بوده‌اند.

وی ایجاد ۶ میز صادراتی در استان را یکی از اقدامات انجام‌شده در راستای توسعه صادرات استان دانست و اظهار کرد: برای کمک به صادرکنندگان و توسعه صادرات استان از ظرفیت‌های موجود در سازمان توسعه تجارت نیز استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار