مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. مرداد 1398 - 13:06   |   کد مطلب: 23949
در حالی 17خرداد امسال، بطحایی بعد از دو سال از وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش دولت تدبیر و امید کنار رفت و این وزارتخانه باز هم روزهای پرالتهابی را تجربه کرد که حالا دولت برای معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس کمتر از یک ماه فرصت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،2 ماه پیش و درست در تعطیلات عیدفطر روحانی با استعفای ناگهانی محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد و دلیل آن از سوی رسانه های دولت کاندیداتوری بطحایی برای حضور در انتخابات مجلس عنوان شد، اما همان زمان شایعات دیگری در این باره مطرح بود از جمله اینکه گفته می‌شد این استعفا به خاطر اختلاف دیدگاه در دولت صورت گرفته است.

زمان زیادی طول نکشید که رییس دانشگاه آزاد بطحایی را به ریاست سازمان سما این دانشگاه منصوب کرد تا باز هم در روایت دولت درباره دلیل استعفای بطحایی خدشه وارد شود.

 

وزارتخانه عریض و طویلی که با وزیر اداره نشد؛ چه برسد به سرپرست!

وزارت آموزش و پرورش به عنوان کلیدی ترین وزارتخانه دولت برای ساختن جامعه مطلوب و تربیت نیروی کارآمد و زبده برای پیشرفت کشور باید مورد اهتمام تصمیم گیران و برنامه ریزان قرار بگیرد اما آنچه در واقعت اتفاق افتاده پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی طول عمر وزرای آموزش‌و‌پرورش از عمر دولت‌ها کوتاه و کوتاه‌تر شده است؛ به‌طوری‌که در دولت روحانی این چهارمین‌بار است که قرار است مجلس وزیر جدیدی برای این وزارتخانه انتخاب کند.

شاید یکی از مهمترین دلایل بی‌ثباتی مدیریتی در این وزارتخانه توقعات لابی گری های سیاسی از وزرای آن است که بیشتر از اینکه به دنبال منافع کشور و مردم باشند سعی در کسب منافع حزب و گروه خودهستند؛ موضوعی که یکی از جدی ترین دلایل کناره گیری سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش است. سرنوشتی که پیش از این دامن وزیر اسبق روحانی یعنی فانی را هم گرفت.

این سال‌ها وزرای آموزش‌و‌پرورش در دوراهی انتظارات بدنه آموزش‌و‌پرورش و انتظارات گروه‌های سیاسی، قرار گرفته‌اند و حمایت‌نکردن دولت ناپایداری‌ مدیریتی و وضعیت حاد آموزش‌و‌پرورش را بحرانی تر کرده است.

این روزها وزارت آموزش‌و‌پرورش با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ از مطالبات معوقه فرهنگیان تا طرح رتبه‌بندی آن‌ها؛ چندهزار کلاسی که در کشور به بازسازی نیاز دارند و نظام آموزشی که رفته‌رفته در حال تغییر و تحول است.

در حدود 40‌ روز مانده به آغاز سال تحصیلی این وزارتخانه مهم همچنان با سرپرست اداره می‌شود؛ آن‌هم سرپرستی به احتمال زیاد رفتنی است.

سیدجواد حسینی، معاون سیاسی استانداری مشهد که حدود دو ماه از سرپرستی اش بر این وزارتخانه می‌گذرد و تاکنون از صحبت ها و تصمیماتش مشخص است که تسلطی بر موضوعات و مسائل این وزارتخانه عریض و طویل ندارد.

هنگامی‌که وزارتخانه‌ای با سرپرست اداره می‌شود، از پویش و رشد همیشگی خود بازمی‌ایستد. زیرا سرپرست نه‌تنها تمام اختیارات وزیر را ندارد؛ بلکه حتی زمانی هم برای انجام اقدامات زمانبر و طولانی‌مدت ندارد؛ پس طبعا در مدت کوتاه مسوولیتش سعی در انجام اقداماتی نمادین دارد تا با کمترین زمان، بیشترین بازخورد را در میان جامعه هدف خود داشته باشد. سرپرست صرفا حافظ وضعیت موجود است و نمی‌تواند اقدامات خاصی انجام دهد؛ چراکه انگیزه و ابتکار لازم را ندارد و دستوراتش در حوزه مدیران پایه و میانی کاربرد ندارد.

باوجوداین، همه این مصائب برای حسینی چندبرابر است و پیامدهای ویژه‌تری گریبان آموزش‌و‌پرورش را خواهد گرفت؛ چراکه وی بر حوزه کاری خود تسلطی ندارد و تا پیش‌از‌این، فقط سابقه دو سال مدیرکلی آموزش‌و‌پرورش را در کارنامه خود دارد.

 

سمبه کدام گزینه برای تصدی وزارت آموزش و پرورش محکم تر است؟

هرچند نزدیکان روحانی از حسینی به‌عنوان گزینه نهایی این وزارتخانه نام می‌بردند، اما انگار بنابر بررسی های انجام شده از موفقیت وی در کسب آراء مجلس ناامید شده اند و به‌دنبال شخص دیگری هستند.

سید جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفت: «با توجه به رأی استمزاجی که در مجلس صورت گرفته بعید است بتواند رأی کافی را برای تصدی این وزارتخانه اتخاذ کند. چون دولت از عدم رای آوری حسینی برای حضور در ساختمان شهید قرنی تهران مطلع شده است با گزینه‌های دیگری رایزنی کرده است.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری هم در حاشیه افتتاح ایستگاه قطار شهری شهیدکاوه مشهد در‌باره زمان اعلام گزینه نهایی وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد: وزیر پیشنهادی نهایی می‌تواند زن باشد؛ البته بستگی به تصمیم رییس‌جمهوری دارد و دکترروحانی کسی را برای معرفی در این زمینه دارد؛ اما درنهایت گزینه نهایی وزارت آموزش‌و پرورش تا دو هفته آینده مشخص می‌شود.

سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون‌ آموزش مجلس درباره آخرین اخبار نامزدهای پیشنهادی وزارت آموزش‌ و پرورش‌ گفت: آقای زرافشان معاون وزارت آموزش‌ و پرورش‌ که پیش از آن گفته می‌شد یکی از گزینه‌های این وزارتخانه است، از جمع گزینه‌ها خارج شده است.

وی افزود: آقای داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون‌ آموزش مجلس که سابقه مدیرکلی در وزارت آموزش‌ و پرورش‌ را دارد که می‌توانست با آرای بالایی از پارلمان رای بگیرد هم از جمع گزینه‌ها خارج شده است.

عضو کمیسیون‌ آموزش مجلس اظهار داشت: گفته می‌شود که دولت با آقای احمدی لاشکی عضو کمیسیون‌ آموزش و نماینده مردم چالوس در مجلس تماس گرفته است و حتی در روز سه‌شنبه هم وی در مجلس حضور نداشت، ضمن اینکه مطرح شدن نام احمدی لاشکی به عنوان یکی از گزینه‌های آموزش‌ و پرورش‌ در حوزه انتخابیه‌اش جو روانی خاصی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار