مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. مرداد 1398 - 11:56   |   کد مطلب: 23961
با توجه به پیش رو بودن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به ارزیابی سطح کیفی عملکرد جناح و جریان اصلاح‌طلب که 121 کرسی از مجلس را در اختیار دارند، پرداختیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،نزدیک به 6 ماه دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی مانده است و تقریبا کارنامه 4 ساله احزاب و جناح های مختلف در مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.

همه طیف ها و احزاب سیاسی برای کسب قدرت بیشتر در کشور باید افراد بیشتری را در رأس نهادها و مراکز تصمیم گیری داشته باشند؛ فراکسیون امید هم که از همان ابتدا با حضور اصلاح طلبان در مجلس تشکیل شد و اعضای آن به 121 نفر هم رسید یکی از پررنگ ترین احزاب به لحاظ تعداد نمایندگان عضو در مجلس بوده است. اما این تعداد نماینده هم نتوانست آنچه که مردم بر مبنای شعارهای انتخاباتی به اعضای این فراکسیون رای دهد را محقق سازد. همین مسئله باعث شده تا این روزها و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، اعضای لیست امید بیش از پیش نسبت به از دست دادن کرسی های خانه ملت احساس خطر کنند.

در ادامه به گفت و گو با 3 تن از نمایندگان لیست امید پرداختیم تا از نحوه عملکرد و اقدامات فراکسیون امید در مدت زمانی که در مجلس دور هم جمع شدند، جویا شویم.

اگر دولت بتواند وضعیت تورم، معیشت، اقتصاد و اشتغال را بهبود بخشد مردم به جریان اصلاحات رای می دهند

«ابوالفضل سروش» نماینده مردم تهران در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا با رد اختلاف و درگیری در فراکسیون امید اظهار داشت: نمایندگی مجلس خودش یک سری حواشی را به دنبال دارد حالا یک فرد کمتر صحبت می کند یا بیشتر؛ نمی شود گفت کسی پرحاشیه است و در حقیقت ذات نمایندگی حرف زدن است.

وی در پاسخ به این سوال که "اگر لیست امید مجددا همین لیست را برای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ارائه دهند، رای خواهد آورد؟" گفت: در تهران و شهرستان ها فرق می کند. در تهران فرد مهم نیست مهم این است که آن جریان سیاسی مورد اقبال مردم است یا خیر.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اقبال جریان سیاسی هم در این 40 سال اینگونه بوده است که یک دوره جریان اصلاحطلب و یک دوره جریان اصولگرا مورد اقبال مردم قرار گرفتند.

سروش با بیان این که مردم شخص یا افراد را ملاک انتخابات خود قرار نمی دهند بیان داشت: برای مردم مهم نیست که چه اشخاصی در لیست ها باشند، مردم اصلا به افراد کاری ندارند و فقط تنها جریان متبوع خود را می شناسند و به آن رای می دهند.

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که "آیا جریان اصلاحات توانسته است اعتماد مردم را جلب کند یا خیر؟" عنوان کرد: به نظر می رسد عملکرد دولت در ماه های متناهی به انتخابات مجلس خیلی مهم است، اگر دولت بتواند وضعیت تورم، معیشت، اقتصاد و اشتغال را بهبود بخشد مردم به جریان اصلاحات رای می دهند اما اگر نتواند مورد ابهام است.

وی با تاکید بر این که وضعیت کنونی تقصیر جناح خاصی نیست گفت: موفقیت داخلی تابع سیاست خارجی است، یعنی وقتی همه بانکها، فروش نفت و مراودات بین المللی تحریم است در این وضعیت انگشت اتهام همه مردم به سمت رئیس جمهور است اما نباید این گونه باشد.

نماینده مردم تهران در حالی رئیس جمهور و دولت و جناح متبوع خود را از وضعیت کنونی اقتصاد و معیشت مردم تطهیر می کند که پیش از این مقامات ارشد دولتی مقصر و مسبب اصلی وضعیت کنونی را دولت نهم و دهم می دانند.

در صورتی که 6 سال زمان کمی برای اداره و سامان دادن به امورات کشور زمان کمی نیست و می توان با روحیه جهادی و عزم راسخ کاستی های دولت در زمینه های اقتصادی و معیشت مردم را جبران کرد.

مردم منتظر هستند تا نمایندگان شان جهت بهبود وضعیت فعلی اقدام عاجلی کنند

در ادامه «منوچهر جمالی سوسفی» دیگر نماینده لیست امید در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به عملکرد فراکسیون امید گفت: من معتقدم مردم منتظر هستند تا نمایندگان شان جهت بهبود وضعیت فعلی اقدام عاجلی کنند و به موقعیت کنونی اقتصاد و معیشت مردم سامان ببخشند. در حال حاضر دعوا و درگیری، اختلاف سلیقه و وقت کشی ها فقط به ضرر مردم تمام می شود؛ مردم همه منتظر هستند تا همه با هم کمک کنند که مشکل اشتغال، معیشت و اقتصاد حل شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس خاطر نشان کرد: باید حواشی و اختلاف سلیقه ها را کنار گذاشت؛ این دعوا ها در حال حاضر برای مردم حلال مشکلات نیست، جناح های سیاسی هر چه بیش تر درگیر شوند مردم بیش تر ناراحت می شوند.

در این جا این سوال مطرح می شود که چرا فراکسیون امید در این مدت فکری به حال روز اقتصاد افسار گسیخته و سفره های مردم نکرده است؟ چرا این فراکسیون تنها در زمان انتخابات به فکر مردم می افتد؟

عملکرد لیست امید باید از دیدگاه مردم ارزیابی شود

«حیدرعلی عابدی» نماینده مردم اصفهان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا مبنی بر این که "آیا لیست امید دوباره رای می آورد؟" اظهار داشت: عملکرد این لیست باید از دیدگاه مردم تهران ارزیابی شود در حال حاضر نمی توانم بگویم که لیست امید چه عملکردی داشته است.

وی در تشریح این که فراکسیون امید چه عملکردی داشته است، گفت: لیست امید 105 کرسی را در مجلس دهم تصاحب کرده است؛ بنا بر این فراکسیون امید یک فراکسیون تاثیر گذار است اما کل قدرت تصمیم گیری مجلس در دست ما نیست.

این عضو فراکسیون امید عنوان کرد: اعضای فراکسیون امید در کمیسیون های مختلف مجلس توزیع شده اند به طوری که در هیچ یک از کمیسیون ها اکثریت ندارند به خاطر این که 2 فراکسیون مستقلین و ولایی هم در مجلس حضور دارند.

عابدی با بیان این که فراکسیون مستقلین قدرت را در مجلس به دست دارند اذعان داشت: اگر فراکسیون مستقلین با هر کدام از دو فراکسیون ولایی و فراکسیون امید ائتلاف کند، آن فراکسیون حتما می تواند کارهای خود را پیش ببرد.

وی در ادامه به انتخابات هیئت رئیسه مجلس اشاره کرد و گفت: فراکسیون امید در رابطه با هیئت رئیسه مجلس علی رغم این که اکثریت را نداشت، موفق بود و با رایزنی هایی که می شد همیشه 5 نفر از اعضای فارکسیون امید عضو هیئت رئیسه بودند.

نماینده مردم اصفهان به لوایح مطرح شده در مجلس اشاره کرد و بیان داشت: هر کدام از لوایح که نظر اکثریت مردم را داشت، فراکسیون امید سعی می کرد آن لوایح را به خوبی دنبال کند و مصوبه آن را در مجلس داشته باشد.

عابدی با بیان این که عملکرد فراکسیون امید در تعامل با حاکمیت و رفع سوء تفاهم ها خوب بود گفت: در حمایت از دولت نیز فراکسیون امید یک حمایت هوشمندانه کرده است و آن جایی که نیاز بود تا دولت حمایت شود حمایت شد و در خصوص استیضاح وزرا نیز شفاف عمل کرده است و این فراکسیون همیشه به دنبال خواسته های مردم بوده است.

وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام بیان داشت: خروج یک طرفه آمریکا از برجام نیز مشکلات اقتصادی زیادی را برای دولت بوجود آورد؛ در بسیاری از موارد نظرات و در این خصوص دیدگاه های مردم تامین نشده است و این بدان معنا نیست که این تیم تلاش نکرده باشد.

نماینده لیست امید در تشریح دلالیل عدم همبستگی بین اعضای فراکسیون امید مجلس گفت: در برخی موارد تصمیم فراکسیونی گرفته می شود و در برخی موارد اعضا آزاد بودند که به صورت مستقل رای دهند؛ هر جایی که فراکسیون وارد شده است خوب عمل شده است.

عابدی در پاسخ به این سوال که "آیا اصلاح طلبان منتظر خواهند بود که آقای خاتمی تائیدشان کنند؟ تصریح کرد: موضوع این نیست که آقای خاتمی یا کس دیگری نمایندگان را تائید کند؛ موضوع این است که یک عده از مردم به دنبال تفکر اصولگرایی و یک عده هم به دنبال تفکر اصلاحطلبی هستند.

وی افزود: آن هایی که به دنبال تفکر اصولگرایی هستند دقت می کنند که مرجعشان کاندیداها را رد یا تائید کنند؛ همین اتفاق هم در اصلاحات می افتد و این روال عادی است که متاسفانه برای مردم غیر منتظره است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: مگر جناح ها بدون تائید مرجعشان به لیست هایشان رای می دهند؛ بالاخره چهره های اصلاحطلب مورد قبول مردم اگر از لیست حمایت نکنند، مسلماً لیست برای مردم مانوس نخواهد بود و مردم رای نخواهند داد.

اظهارات نمایندگان لیست امید مجلس در شرایطی است که این فراکسیون طی سه سال گذشته هنوز عملکرد شفاف و تفصیلی به مردم ارائه نکرده است و به نوعی نتوانسته است اعتماد مردم را نسبت به عملکرد خود کسب کند. فراکسیون امید همواره به دنبال حمایت خاتمی رئیس دولت اصلاحات است.

در بحث استیضاح وزرا نیز این فراکسیون همیشه منفعل عمل کرده است؛ به عنوان مثال در خصوص استیضاح آخوندی وزیر راه سابق، ربیعی وزیر کار سابق و همچنین نعمت زاده وزیر صمت سابق شاهد بودیم که فراکسیون امید عملکرد خوبی در استیضاح و سوال از وزرا نداشت.

در خصوص برجام نیز جریان اصلاحات عملکرد مطلوبی نداشت و تنها در حوزه لوایح مربوط به FATF به مجلس و شورای نگهبان و حتی مجمع تشخیص فشار می آورد که این لوایح را تائید کنند.

 

انتهای یپام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار