مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. آبان 1402 - 13:10   |   کد مطلب: 24855
سهم هزینه‌های انرژی از سبد مصرف خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۰ حدود ۷ درصد بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۳.۸ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، انرژی، حدود ۳.۹ درصد از کل هزینه‌ خانوار‌های شهری و ۵.۷ درصد از هزینه‌های خانوار‌های روستایی را به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه سالیانه انرژی مصرف خانوار‌های شهری و روستایی نشان می‌دهد هرچه سطح درآمد پایین‌تر باشد، هزینه انرژی در مجموع هزینه‌های خانوار افزایش می‌یابد. در واقع یک خانواده در دهک اول درآمدی حدود ۲.۲ درصد و یک خانواده در دهک دهم درآمدی حدود ۰.۴ درصد از کل مصرف هزینه‌های خود را صرف تامین گاز می‌کند.

اگرچه سهم هزینه گاز از سبد انرژی خانوار در دهک‌های مختلف درآمدی به واسطه پلکانی بودن تعرفه گاز در بخش خانگی، تا حدودی به یکدیگر نزدیک است، اما همچنان وضعیت توزیع یارانه عادلانه نیست؛ از کل یارانه تخصیص یافته گاز طبیعی به بخش خانگی، ۱۴.۴ درصد مربوط به دهک دهم و ۵.۴ درصد آن مربوط به دهک اول است.

به عبارتی خانوار‌های دهک دهم ۲.۵ برابر دهک اول از یارانه گاز طبیعی بهره‌مند هستند. این درحالی است که در مورد یارانه بنزین، نسبت بهره‌مندی دهک دهم ۱۹.۷ برابر دهک اول است.

منبع : دانشجو

دیدگاه شما

آخرین اخبار