مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. بهمن 1402 - 12:37   |   کد مطلب: 24892
آیین اختتامیه جایزه کتاب سال دقایقی پیش با حضور سیدابراهیم رئیسی ریاست جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی و جمعی از اهالی کتاب و ادبیات در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از فارس آیین اختتامیه جایزه چهل و یکمین کتاب سال دقایقی پیش با حضور سیدابراهیم رئیسی ریاست جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد هاشمی جانشین وزیر ارشاد، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد، علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اهالی کتاب و ادبیات در تالار وحدت آغاز شد.

در این مراسم، محمد سرشار، نویسنده بخش‌هایی از داستان «آن یتیم نظر کرده» را به مناسبت سالروز مبعث حصرت رسول اکرم (ص) خواند. همچنین سید محمد جواد شرافت شاعر اهل بیت (ع) نیز شعرخوانی کرد. در این مراسم برترین‌های حوزه قلم معرفی و تجلیل می‌شوند.

در این مراسم اسماعیلی طی سخنانی با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱، گفت: ۷ میلیون نفر در نمایشگاه کتاب امسال حضور پیدا کردند که نشانه عظمت مردم ایران است و باید گفت: عظمت ایران فرهنگی بسیار فراتر از ایران سیاسی است.

وی گفت: امسال پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور است و دهه فجر، قله برنامه‌های فرهنگی، هنری کشور است و دولت مردمی شعار عدالت فرهنگی را تحقق بخشیده است.

وزیر ارشاد به ثبت رکورد در زمینه انتشار کتاب اشاره کرد و گفت: امسال ۱۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده است و این عدد ۱۰۹ هزار بوده است. همچنین احیای نمایشگاه‌های کتاب استانی از آذربایجان شرقی صورت گرفته است و ادامه دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری سالانه کشور با دهه فجر گره خورده است، گفت: اگر انقلاب‌های دنیا به افراد نظامی‌شان می‌بالند، انقلاب اسلامی ایران همه رهبران برجسته آن از چهره‌های والای فرهنگی این مرز و بوم و مایه افتخار هستند.

در ادامه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، دبیر علمی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال گفت امسال در کنار شایستگان تقدیر، علاوه بر تقدیر از کتاب‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی از مقام علمی دکتر کریم مجتهدی نیز تقدیر می‌شود، شخصیت علمی‌ که در زمان حیاتش انتخاب شد.

وی ادامه داد: هر یک از آثار و کتاب‌های ایشان به یک حوزه و دانش خاص ارتباط دارد و هر یک حد نصاب لازم را برای ارتقای علمی جامعه را دارند. قدردرانی از این شخصیت علمی، تقدیر از یک اثر و قدردانی از یک نویسنده بر اساس آن نیست، بلکه تکریم و اجلال شخصیتی است که عمر و زندگی خود را در تحصیل یک علم و نشر و گسترش آن در فرهنگ صرف کرده است.

پارسانیا با بیان اینکه امسال ۱۳ اثر شایسته تقدیر انتخاب شده است، ادامه داد: مرحوم مجتهدی در خوانندگان و شاگردان خود بذرمعرفت کاشت و می‌کارد، آثار وی همچنان اثرگذار است، حدود ۳۰ اثر در بیش از ۶۰ سال تدریس علمی. دکتر محتهدی در حیات و نشاط علمی معاصر ما نقش مستمر و کم نظیر را بر عهده گرفت، عمر شریف خود را متوجه فلسفه و حکمت کرد و سهم به‌سزایی در استمرار بخشیدن به تاریخ خرد و خردورزی جامعه اسلامی ایران داشت.

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی نظیر بسیاری از جوامع و فرهنگ‌های دیگر در مواجهه تاریخی با فرهنگ و تمدن غرب قرار گرفته و در معرض حضور فراگیر و گسترده علوم غربی واقع شده است، گفت: دکتر مجتهدی با تدریس فلسفه غرب جامعه ایران را در شناخت فرهنگ غرب و بنیان نظری آن کمک کرد و برای تغییر مواجهات سطحی جامعه ایرانی اقداماتی داشت، از این طریق در امکان شناخت دقیق و عمیق سیاست، حقوق، فناوری، علم و علوم پایه و کاربردی آن‌ها یاری‌رسان بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار